عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی گاز:

قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان پابرجاست

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان پابرجا است،گفت: با وجود فشارهای خارجی به پاکستان مسئولان این کشور به صراحت اعلام کرده‌اند پاکستان به گاز ایران نیاز دارد.

قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان پابرجاست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از فارس، حمیدرضا عراقی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان گفت: قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان پابرجا است و باوجود تمام فشارهایی که برخی از کشورها اعمال می‌کردند تا پاکستان از ایران گاز خریداری نکند اما در گفت وگوهای متعددی که با مسئولان این کشور داشتیم به طور صریح اعلام می کردند پاکستان به گاز ایران نیاز دارد.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به قول‌هایی که در دولت قبل به منظور کمک به پاکستان داده شد تا این کشور در روند احداث خط لوله صادرات گاز در کشورش سرعت بخشد،گفت: دولت قبل اعلام کرد حاضر است به پاکستان کمک 500 میلیون یورویی کند تا هرچه سریعتر این کشور خط لوله صادرات گاز را در خاک کشورش افتتاح کند اما این کمک هرگز صورت نگرفت.

    عراقی ادامه داد: با توجه به شرایطی که پاکستان به ما اعلام کرد با هم‌فکری به این نتیجه رسیدیم که قرارداد صادرات گاز به پاکستان پا برجا بماند.

    معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: پاکستانی ها یک خط لوله واردات گاز ال ان جی دارند که در فاصله 100 کیلومتری با مرز ایران است و در آخرین گفت وگو ها با طرف پاکستانی مقرر شدآنها این خط را به مرز ایران بکشند و ما نیز باقیمانده خط لوله را که مسافت کمی تا مرز باقی مانده است احداث کنیم و بتوانیم گاز ایران را به پاکستان منتقل کنیم.

    پنج سال پیش قراردادی بین ایران و پاکستان به امضا رسید تا صادرات گاز ایران به این کشور با تکمیل خطوط لوله انتقال گاز در خاک دو کشور از عسلویه تا عمق 900 کیلومتری خاک پاکستان آغاز شود.

    اما براساس قرارداد اولیه که بین هند، ایران و پاکستان در سال 2002 منعقد شده بود قرار بود صادرات گاز ایران در سال 2014 به پاکستان آغاز شود که با کنار کشیدن هند از این پروژه و تعلل پاکستان در ساخت خط لوله در داخل این کشور، نیمه‌کاره رها شده‌ است.

    براساس این قرارداد، ساخت خط لوله صادرات گاز با تکمیل خط لوله هفتم سراسری و انشعابات لازم در ایران پیگیری و کلنگ احداث 781 کیلومتر از یک‌هزار کیلومتر خط لوله صلح زده شده تا در خاک پاکستان احداث شود.

    در حالی که ایران به تعهدات خود پیش از زمان قیدشده در قرارداد عمل کرده و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را از عسلویه به نزدیکی مرز پاکستان رسانده است اما پاکستان هیچ حرکتی برای احداث خط لوله انجام نداده و پروژه هنوز نیمه کاره مانده است، این در حالی است که ایران هزینه زیادی را صرف اجرای این قرارداد کرده است.

    پاکستان علت عدم شروع فعالیت را ناتوانی در تامین هزینه‌ها عنوان کرده است و از شرکت‌های ایرانی، روسی و چینی درخواست کرده تا به عنوان مجری ساخت خط لوله مشارکت کنند که اخیرا چینی ها اعلام کرده اند حاضر هستند در احداث این خط لوله به پاکستانی ها کمک کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها