عصر خودرو

اقتصاد ایران در سال ۹۴؛

۱۶۸ معادل هیچ!

عصر بازار- نشست صد و شصت‌وهشتم اوپک نشستی بود که در شرایط بحران قیمت نفت برگزار شد، اما اعضایی که زمانی پیمان همکاری با یکدیگر بسته بودند در نهایت خالی از هیچ تصمیمی برای مدیریت بازار از جلسه خارج شدند.

۱۶۸ معادل هیچ!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل ازایسنا، نشست اوپکی که سال گذشته برگزار شد، شاید بسیاری از تحلیل گران حوزه نفت را به این نتیجه رهنمون کرد که دیگر خبری از هماهنگی اوپکی ها نیست و با اختلاف نظرهای عمیقی که از حوزه سیاست به میدان نفت کشیده شده است، اعضا نمی توانند در یک اتاق منفعت مشترکی را بین خود در نظر بگیرند.

    اما اوپکی هایی که می گفتند این مجمع روزهای سخت بسیاری را پشت سر گذاشته این شرایط را نیز پایان روزگار اوپافک نمی دیدند، اگرچه که آخرین نشست اوپک بی نتیجه مانده باشد.

    در زمان برگزاری صد و شصت و هشتمین نشست اوپک، قیمت نفت آمریکا با افزایشی جزئی کمتر از 45 دلار بود، قیمتی که تقریبا نصف ارزش سال گذشته هر بشکه نفت است.

    بازارها جهانی احتمال می دادند گردهم آیی قدرت های بزرگ نفتی توافقی را در بر داشته باشد که نتیجه آن بازگشت تدریجی تعادل به بازار اشباع شده نفت و در نتیجه زایش قیمت است، همین امر نیز موجب شده بود که در آستانه این نشست قیمت نفت در بازار جهانی با افزایشی چند سنتی مواجه شود.

    اما این اتفاق نیافتاد، کوتای اوپک بازنگشت و البته کشورهای عضوی که هر کدام دیگری را در پایین آمدن قیمت نفت مقصر می دانستند، اگرچه همگی تحت فشار کاهش قیمت بودند ولی هیچ یک از موضع خود پایین نیامدند.

    نتیجه این نشست به گفته دبیرکل اوپک این بود که منتظر بمانند و ببیند در آینده چه اتفاقی می افتد.

    در آن ایام با نزدیک شدن ایران به نتیجه نهایی برجام موضع گیریها در مورد آینده نفت نیز صریح‌تر شده و وزیر نفت ایران صراحتا از شروع افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت پس از اجرای توافق صحبت می کرد، نکته ای که نگرانی بسیاری از کشورها را در بازار شباع شده نفتی بر می انگیخت.

    اما آنچه باعث اشباع بازار در روزهای بازگشت نفت ایران به این بازار شده بود، افزایش تولید و در پی آن صادرات از سوی دیگر کشورهای اوپکی همچون عربستان، عراق، امارات و قطر بود که سهم ایران را در این بازار پوشش داده بود.

    این اختلافات در نشست اوپک آنجایی نمایان شد که در مقابل بسیاری از کشورهایی که نگران کاهش قیمت نفت بودند، عربستان هیچ خطری را متوجه خود نمی دید، بنابراین با عدم تحرک بزرگترین تولید کننده اوپکی برای تصمیم گیری در این مورد، نشست اوپک نیز در این مورد سکوت کرد.

    اگرچه اوپکی ها تصمیم داشتند منتظر بمانند و کمی بیشتر بازار را رصد کنند، روزهای آینده بازار، حوادث بهتری را نسبت به گذشته در بر نداشت بلکه روند نزولی قیمت همچنان مدوام ادامه یافت.

    این ادامه کاهش قیمت سکوت عربستان را نیز شکست و حالا حتی روسیه نیز به بازی مدیریت بازار وارد شده است و مهمترین تصمیم روزهای پیش رو برگزاری نشستی اضطراری و مشترک بین اوپکی ها و غیر اوپکی ها خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها