عصر خودرو

عراق پیشنهاد تثبیت تولید نفت را پذیرفت

عصر بازار- سخنگوی وزارت نفت عراق از موافقت این کشور با برنامه تثبیت تولید نفت خام از سوی تولیدکنندگان بزرگ خبرداد.

عراق پیشنهاد تثبیت تولید نفت را پذیرفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد: عراق توافق مطرح شده را برای تثبیت تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه می پذیرد.

    وزیران انرژی روسیه، عربستان، قطر و ونزوئلا ١٦ فوریه امسال (27 بهمن 1394) در دوحه توافق کردند تا سطح تولید خود را مشروط به استقبال دیگر تولیدکنندگان در سطح ماه ژانویه ثابت نگه دارند تا با این کار جلوی مازاد عرضه نفت خام را در بازار بگیرند و به بهبود قیمت های جهانی نفت خام کمک کنند.
    یک روز پس از این نشست نیز نشستی با حضور وزیران نفت و انرژی عراق، ایران، ونزوئلا و قطر در تهران برگزار شد.
    «الوجیو دل پینو» وزیر نفت ونزوئلا هفته گذشته اعلام کرده بود که مقام های نزدیک به 20 کشور تولید کننده نفت هفدهم آوریل 2016 ( ٢٨ فروردین ماه ١٣٩٥) برای مذاکرات درباره بهبود قیمت نفت و ثبات بازارهای جهانی نفت خام در دوحه، پایتخت قطر گردهم می آیند.
    وی گفته بود: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مانند قزاقستان، عمان، جمهوری آذربایجان، مکزیک، کلمبیا و دیگر کشورها، موظف به اجرای این طرح خواهند بود.
    این دیدار می تواند تکمیل کننده توافق نشست دوحه و راهکاری برای جلوگیری از کاهش بیشتر نفت در بازار که این روزها به پایین ترین حد خود در ١٢ سال گذشته رسیده است، باشد.
    «محمد بن صالح الساده» وزیر صنعت و انرژی قطر و رئیس دوره ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هفته گذشته اعلام کرده بود که ١٥ کشور عضو و غیر عضو اوپک از توافق تثبیت تولید حمایت کرده اند.
    قطر که ریاست دوره ای اوپک را نیز بر عهده دارد، به عنوان برگزار کننده این نشست از ١٣ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و چند تولید کننده غیر عضو اوپک برای شرکت در این نشست دعوت کرده است.
    در همین حال «ولادیمیر شکولنیک» وزیر انرژی قزاقستان ٢٧ اسفندماه گذشته اعلام کرده بود: قزاقستان هنوز به طور رسمی برای شرکت در نشست ١٧ آوریل تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در دوحه دعوت نشده است.
    به گزارش روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، یک مقام ارشد عربستان در اوپک گفت: ریاض آماده پیوستن به برنامه تثبیت تولید نفت بدون حضور ایران است.
    با این حال، یک نماینده لیبی در اوپک گفت: لیبی به برنامه تثبیت تولید نفت در سطح ماه ژانویه که در جریان نشست چهارجانبه ماه آوریل عربستان، روسیه، قطر و ونروئلا در دوحه مطرح شد، نمی پیوندد.
    ایران نیز اعلام کرده است که پس از رساندن تولید خود به سطح پیش از تحریم ها یعنی روزانه چهار میلیون بشکه به برنامه تثبیت تولید از سوی تولیدکنندگان بزرگ خواهد پیوست.
    این در حالی است که ماه گذشته مقام های کشورهای حاشیه خلیج فارس گفته بودند هر گونه توافقی مشروط به حضور ایران خواهد بود که البته این اظهار نظر با پاسخ محکم وزیر نفت ایران روبرو شد که گفت: ایران تنها در صورتی به این توافق تن می دهد که صادراتش را از حدود دو میلیون بشکه در روز کنونی به دو برابر افزایش دهد.
    دبیرکل اوپک نسبت نسبت به مثبت بودن نتیجه نشست ١٧ آوریل (٢٨ فروردین ماه) تولیدکنندگان نفت در دوحه ابراز امیدواری کرد.
    تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت و اعضای خارج از این سازمان قرار است ماه آینده میلادی در دوحه قطر گردهم بیایند و درباره سطح تولید و تکمیل توافقات ماه گذشته میان عربستان، ونزوئلا، قطر و دیگر کشورهای تولید کننده، مذاکره کنند.
    روسیه، قطر، عربستان و ونزوئلا ماه فوریه گذشته بر سر تثبیت سطح تولید (مطابق با تولید ماه ژانویه) توافق کردند مشروط بر اینکه سایر تولیدکنندگان نفت نیز به این طرح بپیوندند. برخی تولیدکنندگان از جمله کویت، امارات و عمان از این طرح استقبال کرده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها