عصر خودرو

گفتگوی سران روسیه و قطر درباره نشست توقف سطح تولید نفت

عصر بازار- کرملین از مذاکره رئیس جمهور روسیه و امیر قطر درباره نشست توقف تولید نفت در دوحه خبر داد.

گفتگوی سران روسیه و قطر درباره نشست توقف سطح تولید نفت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شیخ حمد بن خلیفه ال‌ ثانی امیر قطر درباره نشست آتی بین اوپک و تولیدکنندگان بیرون این سازمان در دوحه که قرار است 17 آوریل برگزار شود، بحث و تبادل نظر کردند.

    سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی دربارۀ دیدار رئیس جمهور روسیه و شیخ حمد بن خلیفه ال‌ ثانی گفت: در این دیدار به موضوع نشست آینده تولید کنندگان نفت در دوحه اشاره شده است.

    کشورهای تولیدکننده نفت اعم از اعضای اوپک یا غیر آن در ماه آوریل آینده در دوحه گرد هم می آیند تا طرح تثبیت سطح تولید نفت خام در سطح تولید ماه ژانویه را بررسی کنند.

    روسیه، قطر، عربستان و ونزوئلا در فوریه گذشته بر سر تثبیت سطح تولید توافق کردند مشروط بر آن که سایر تولیدکنندگان نفت نیز به این طرح بپیوندند. برخی تولیدکنندگان از جمله کویت، امارات و عمان از این طرح استقبال کرده اند.

    وزیر انرژی روسیه پیشتر گفته که بیش از 15 کشور برای شرکت در نشست دوحه و تثبیت سطح تولید نفت اعلام آمادگی کرده اند.

    این در حالیست که نماینده لیبی در اوپک می‌گوید: این کشور برنامه ای برای شرکت در نشست تولیدکنندگان نفت در 17 آوریل به منظور توقف سطح تولید نفت ندارد.

    لیبی با اعلام این خبر، به ایران دیگر عضو اوپک ملحق شد که به این نشست بی اعتنایی کرده است.

    اگرچه تولید لیبی ماههای زیادی است که به دلیل ناآرامی در این کشور کاهش یافته و شانس افزایش سریع آن پایین است اما نبود ایران و لیبی دو عضو اوپک در نشست دوحه تاثیر هرگونه توقف تولید از سوی تولیدکنندگان این سازمان به همراه روسیه را محدود خواهد کرد.

    نماینده لیبی در اوپک با اشاره به نشست دوحه در ماه آینده گفت: ما قصد نداریم به این نشست برویم. مشخصا پس از ارتقای شرایط امنیتی در لیبی، آنها(اوپک) باید به ما اجازه دهند که به تولید قبلی خود بازگردیم.

    قطر که مسئولان برگزاری نشست تولیدکنندگان نفت برای توقف سطح تولید است، از 13 عضو اوپک و کشورهای تولید کننده بیرون این سازمان برای حضور دعوت کرده است.

    به رغم تردیدها مبنی بر ای آنکه آیا این توافق برای برطرف کردن مازاد عرضه نفت در بازار کافی است یا خیر، تاکنون این طرح باعث یک روند افزایشی در قیمت نفت شده است. نفت در معاملات روز چهارشنبه 41 دلار در هر بشکه معامله شد که بسیار بالاتر از قیمت قیمت 27 دلاری ماه ژانویه(پایین ترین قیمت 12 سال گذشته) است.

    ایران هنوز اعلام نکرده که آیا در نشست دوحه شرکت می‌کند یا خیر. اما مسئولان ایرانی تصریح کرده اند که تهران تولید نفت خود را فریز نخواهد کرد زیرا خواهان افزایش صادرات خود در پی لغو تحریمها است.

    مقدار احتمالی که ایران و لیبی می‌توانند به عرضه در بازار بیفزایند قابل توجه است. اما مناقشه در لیبی تولید این کشور را از سال 2014 تاکنون به حدود 400 هزار بشکه در روز تنزل داده است. این در حالیست که تولید نفت لیبی قبل از جنگ داخلی سال 2011 در حدود یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز بود.

     ایران در ماه ژانویه روزانه دو میلیون و 900 هزار بشکه نفت تولید کرد و مقامات ایران از افزایش روزانه 500 هزار بشکه ای تولید این کشور صحبت می‌کنند. این در حالیست که ایران پس از لغو تحریمها، تاکنون فروش متوسطی به اروپا داشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها