عصر خودرو

جزئیات مذاکره گازی با کره;

کره‌ای‌ها برای ایران خط لوله می‌سازند

عصر بازار- یک منبع آگاه گفت: ایران و کره به منظور احداث خط لوله صادرات گاز به عمان مذاکرات جدی داشته‌اند و قرار است به زودی یک شرکت کره‌ای نظر نهایی خود را برای احداث این خط لوله اعلام کند.

کره‌ای‌ها برای ایران خط لوله می‌سازند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، یک شرکت کره‌ای که سابقه احداث خطوط لوله گاز در زیر دریای را دارد آمادگی خود را به منظور احداث خطو لوله صادرات گاز ایران به عمان که از زیر دریا قرار است گاز ایران را به مسقط برساند اعلام کرده است.

    یک منبع آگاه در صنعت نفت گفت مذاکرات اولیه ایران و شرکت کره گاز به منظور احداث این خط لوله صادراتی انجام شده است و قرار است این شرکت پس از مطالعه بر روی این خط لوله نظر نهایی خود را به مسئولان ایرانی اعلام کند.

    وی ادامه داد: شرکت کره‌ای اعلام کرده است علاوه بر تامین تجهیزات مورد نیاز این پروژه حتی حاضر است هزینه احداث این خط لوله را نیز تامین کند.

     پروژه انتقال گاز ایران به عمان توسط شرکت ملی نفت ایران و شرکت صادرات گاز ایران دنبال می شود، قرار است پروژه صادرات گاز ایران به عمان در 3 فار اجرایی شود و گاز ایران از شمال تنگه هرمز به پایانه صادراتی ال ان جی عمان در جنوب تنگه هرمز برسد.

    ظاهرا برای ساخت این خط لوله صادراتی 1.5 میلیارد دلار هزینه نیاز خواهد داشت به طوریکه مقرر شده گاز تولید شده از میدان گازی پارس جنوبی از طریق این خط لوله به مجتمع بندری و صنعتی سوهار در عمان منتقل و سپس از آنجا از طریق پایانه های ال ان جی به سایر نقاط جهان ارسال شود.

    مطالعه این پروژه 10 سال قبل آغاز شد و در سال 2013 ایران و عمان برای اجرای این پروژه توافق کردند، اما به دلیل تشدید تحریم‌ها علیه ایران این پروژه تقریبا به حالت تعلیق درآمده بود.

    تمام حجم صادرات گاز عمان از طریق مایع‌سازی گاز یا LNG انجام می پذیرد. این کشور در حال حاضر دارای 10.4 میلیون تن ظرفیت تولید LNG (معادل حدود 14.2 میلیارد مترمکعب ) در سال است که هرگز بیش از 8.8 میلیون تن آن مورد استفاده قرار نگرفته است.

    عمان دارای سه واحد مایع‌سازی گاز است که دوتای آنها مجموعا به ظرفیت7.4 میلیون‌ تن در سال در یک مجتمع قرار داشته و  به شرکت Oman LNG تعلق دارد و از سال 1999 وارد فاز تولید شده است.

    51 درصد سهام شرکت مذکور متعلق به دولت عمان، 30 درصد متعلق به شرکت شل 5.45 درصد متعلق به شرکت توتال فرانسه، و بقیه بین چند شرکت کره‌ای و ژاپنی تقسیم شده است.

    واحد سوم مایع‌سازی به ظرفیت 3.6 میلیون تن در سال متعلق به شرکت Qalhat  LNG است که از سال 2005  وارد فاز تولید شده است،سهامدارن اصلی این شرکت Oman LNG و چند شرکت ژاپنی و اروپائی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها