عصر خودرو

آنچه بر بزرگترین میدان گازی کشور گذشت

فازی که بلاتکلیف ورود خارجی‌ها ماند

عصر بازار- با ورود به عصر گازی و اهمیت پیدا کردن این سوخت در دنیا، ایران به عنوان دومین دارنده منابع بزرگ گازی دنیا، یک اولویت دارد و آن توسعه بزرگترین میدان مشترک گازی‌اش در عسلویه است، میدانی که انتظار می‌رود پس از گذراندن سال‌های سخت حالا طعم آسانی پساتحریم را بچشد.

فازی که بلاتکلیف ورود خارجی‌ها ماند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،در اواخر سال 1393 فاز دوازده عسلویه با حضور رییس جمهور افتتاح شد، بزرگترین میدان مشترک گازی ایران در سال بعد از آن نیز شاهد پیشرفت‌هایی بود که از افتتاح فازهای جدید گرفته تا آشتی خارجی‌ها را در بر می‌گرفت.

    ‌ توسعه پارس جنوبی راس برنامه‌های گازی ایران در سالی که گذشت بود، برنامه‌ای که اگرچه در سال‌های گذشته با سختی‌های فراوانی پیش می‌رفت اما انتظار می‌رود با برداشته شدن تحریم‌ها و شروع آزادسازی تجهیزات توقیف شده، جذب سرمایه‌گذاری و ورود خارجی‌ها به آن نیز تسریع یابد.

    فازهای 15 و 16 و 20 و 21 چهار فاز پارس جنوبی بودند که در سال گذشته افتتاح شده و البته برای گاز تولیدی آن‌ها نیز برنامه‌هایی از رساندن آن به شهرهای کشور تا فروش به همسایه‌های عراقی و پاکستانی در نظر گرفته شده است.

    افزایش 100 میلیون متر مکعبی تولید گاز از فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی و جبران عقب‌ماندگی بهره‌برداری از این میدان نسبت به قطر اولویت درجه اول گازی کشور در سال گذشته بود، این هدف قرار بود با افزایش تولید از فازهای 19،15-16، 17 -18 به دست آید.

    در نیمه دوم امسال بود که با حضور رییس جمهور فازهای 15 و 16 پارس جنوبی با هدف تولید روزانه‌ 56.6 میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤۰۰ تن‌ گوگرد و تولید سالانه‌ 1.05 میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌"LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی افتتاح شد، فازهایی که گفته شد با افتتاح آن‌ها 20 میلیون دلار به درآمدهای ارزی ایران افزوده می‌شود.

    آزادسازی تجهیزاتی که ایران در دوران پیش از تحریم خریداری کرده و ولی به دلیل اعمال تحریم‌ها تحویل داده نشده بود نیز از مهمترین اتفاقاتی بود که در پساتحریم برای پارس جنوبی پیش آمد، زیمنس با آزادسازی و ورود کمپرسورهای توقیف شده واحد تولید اتان فازهای ١٥ و١٦ پارس جنوبی اولین گام را برای آزادسازی تجهیزات ایران برداشت.

    اگرچه سال گذشته نخستین مشعل فازهای ٢۰ و ٢١ پارس جنوبی نیز روشن شد، اما هنوز یکی از فازهای پارس جنوبی که اتفاقا از اهداف دولت برای تکمیل و بهره‌برداری تا پیش از به پایان رسیدن عمرش است، بلاتکلیف باقی مانده است.

    فاز یازده پارس جنوبی بیش از 15 سال است که در رفت و آمد خارجی‌ها و ایرانی‌ها بلاتکلیف باقی مانده است و البته دیگر جزو پروژه‌های است که تحت قراردادهای جدید نفتی ایران باید بتواند برای خود سرمایه‌گذار خارجی جذب کند.

    شرکت پتروناس مالزی‌، توتال فرانسه، CNPC چین،‌پترو ایران و تاسیسات دریایی و پترو پارس از جمله شرکت‌هایی بودند که پایشان به انعقاد قرارداد برای تکمیل این فاز باز شد، اما طلسم فاز یازده طی این سال‌ها شکسته نشده است.

    معاون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران،‌ پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال 1396 همه فازهای این میدان مشترک با توان داخلی تکمیل خواهد شد و تنها فاز 11 باقی خواهد ماند که در این بخش می‌توان از توان سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کرد.

    چینی‌هایی که پروژه فاز یازدهم را با حواشی زیادی ترک کرده‌اد از مهمترین گزینه‌های بازگشت به این میدان هستند، البته توتال نیز می‌تواند یکی دیگر از گزنیه‌های سال جدید برای این فاز از پارس جنوبی باشد.

    رییس جمهور می‌گوید دولت از هیچ اقدامی در راستای تکمیل پارس جنوبی میدانی که هم به قطری‌ها و هم به ایرانی‌ها گاز می‌رساند، فروگذار نمی‌کند.

    بر اساس هدف‌گذاری دولت قرار است تا پایان دولت یازدهم تولید گاز از میدان پارس جنوبی به ٧۰۰ میلیون مترمکعب در روز و میعانات گازی به یک میلیون بشکه در روز برسد و فازهای ١٩، ٢۰ و ٢١ تا پیش از تابستان امسال آماده افتتاح شود، از سوی دیگر طبق برنامه ششم توسعه تا نیمه سال 96 فازهای یازده و شانزده پارس جنوبی نیز تکمیل شده و بنابراین تولید گاز‌مان از این میدان مشترک نفتی از قطر فراتر خواهد رفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها