عصر خودرو

عقب نشینی اوپک پلاس از افزایش تولید قوت گرفت

عصر بازار- با رشد مستمر قیمتهای نفت در اوایل سال میلادی جاری، اوپک و متحدانش امیدوار بودند بتوانند محدودیت عرضه نفت را تسهیل کنند اما منابع صنعتی می گویند موج جدید قرنطینه‌ها در سراسر جهان، طرح افزایش تولید این گروه را برهم خواهد زد.

عقب نشینی اوپک پلاس از افزایش تولید قوت گرفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، گروه اوپک پلاس که تحت پیمان محدودیت عرضه، تولیدش را چند میلیون بشکه در روز محدود نگه داشته است، چهارم مارس با تصمیم برای ثابت نگه داشتن تولید، بازار را غافلگیر کرد.

    تنها روسیه و قزاقستان اجازه یافتند تولیدشان را به میزان اندکی افزایش دهند. اما شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی با اشاره به بازگشت قرنطینه در میلان ایتالیا به عنوان یکی از دلایل خود، قاطعانه روی تصمیم برای عدم افزایش تولید ایستاد.

    این تصمیم اکنون عاقلانه به نظر می رسد. کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، سوییس و نروژ از آن زمان محدودیتهای کرونایی را در واکنش به افزایش آمار مبتلایان تشدید کرده اند.

    بهای معاملات نفت برنت که اوایل ماه میلادی جاری به 71 دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت پیش از شیوع پاندمی بود، در روزهای اخیر عقب نشینی کرده و به حدود 63 دلار کاهش پیدا کرده است.

    چهار منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: انتظار دارند در نشست اول آوریل وزیران این گروه تصمیم مشابه نشست قبلی گرفته شود. اوپک پلاس به محدودیت عرضه خود پایبند می ماند و به روسیه و قزاقستان اجازه می دهد تولیدشان را به میزان 150 هزار بشکه در روز افزایش دهند.

    یکی از این منابع آگاه که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: اگر این دیدگاه را که بهتر است محتاط باشیم و به میزان عرضه اضافه نکنیم بشنوم، تعجب نخواهم کرد.

    وزیر انرژی امارات متحده عربی که سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، هفته جاری ابراز احتیاط کرد و گفت: بعید است اوپک پلاس نفت بیشتر از میزانی که بازار قادر به جذبش باشد، تولید کند. سهیل المزروعی در مصاحبه با فوربس خاورمیانه درباره سناریوی احتمالی برای دیدار اول آوریل اوپک پلاس گفت: تصور می کنم ایده ای برای تولید نفت زیاد بیش از آنچه بازار بتواند جذب کند، وجود نداشته باشد.

    یک منبع دیگر اوپک گفت: قیمت نفت هنوز تثبیت نشده است. تحت چنین شرایطی، هر گونه تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید ممکن است پیشرفت قبلی که در مدیریت بازار نفت و احیای ثبات آن داشت را به خطر بیاندازد.

    دلیل دیگر احتیاط اوپک پلاس، افزایش صادرات نفت ایران است که قیمتهای نفت را تحت تاثیر قرار داده است. ایران موفق شده است با وجود تحریمهای آمریکا، صادراتش را در ماههای اخیر افزایش دهد.

    ایران، لیبی و ونزوئلا سه کشور عضو اوپک هستند که به دلیل چالشهایی که با آن مواجه بوده اند، از مشارکت در پیمان محدودیت عرضه معاف شده اند. محدودیت عرضه شامل حال 10 عضو دیگر اوپک و همچنین چندین تولیدکننده غیرعضو اوپک شامل روسیه شده است. این تولیدکنندگان در حال حاضر تولیدشان را بیش از هفت میلیون بشکه در روز محدود کرده اند. همچنین عربستان سعودی به طور یکجانبه تولیدش را یک میلیون بشکه در روز دیگر کاهش داده است.

    گروه اوپک پلاس در ماه مه سال میلادی گذشته محدودیت عرضه به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز معادل 10 درصد از تولید جهان را به اجرا گذاشت. تولیدکنندگان بزرگ خارج از گروه اوپک پلاس شامل آمریکا، کانادا، چین، برزیل و نروژ هستند.

    در این بین، هند که از عدم افزایش تولید اوپک پلاس عصبانی است، اعلام کرد کشورهای آفریقایی می توانند نقش محوری در تلاش هند برای متنوع کردن منابع واردات نفت و گاز داشته باشند. هند که سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، پس از این که اوپک پلاس درخواست این کشور برای افزایش تولید را نادیده گرفت، از پالایشگاههای دولتی خواست متنوع سازی منابع واردات نفت را سرعت ببخشند تا وابستگی به واردات نفت خاورمیانه را به تدریج کاهش دهند.

    دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در یک همایش صنعتی گفت: از آنجا که هند به دنبال متنوع کردن منابع تامین نفت و LNG است، آفریقا به دلیل نزدیکی جغرافیایی و عدم وجود گلوگاهها در مسیر حمل، می تواند نقش محوری بزرگی داشته باشد.

    هند بیش از 80 درصد از نیازهای نفتی خود را با واردات تامین می کند و سهم آفریقا از واردات نفت هند، حدود 15 درصد معادل حدود 34 میلیون تن در سال میلادی گذشته بوده است. واردات گاز هند از آفریقا هم به تدریج رو به افزایش است.

    پرادهان گفت: هند معمولا نفت را از نیجریه، آنگولا، الجزایر، مصر و گینه استوایی خریداری می کند. در سالهای اخیر هند از کامرون، چاد، غنا و ساحل عاج هم نفت خریداری کرده است.

    بر اساس گزارش رویترز، شرکتهای هندی دولتی هشت میلیارد دلار در داراییهای نفت و گاز در کشورهای آفریقایی مختلف سرمایه گذاری کرده اند. هند سومین پالایشگر بزرگ نفت در جهان و صادرکننده بزرگ سوختهای پالایش شده است و آفریقا دومین مقصد بزرگ سوختهای تولید هند به شمار می رود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو