عصر خودرو

چشم انداز بورس انرژی ایران در سال ۹۵

عصر بازار- بهار همیشه با خود طراوت و سرزندگی به ارمغان می‌آورد و نوروز را می‌توان سرآغاز این تکاپوی بزرگ در طبیعت و در تمامی کائنات قلمداد کرد. سازمان‌ها هم به مثابه نهادهای پویا باید از این الگو پیروی کرده تا بتوانند به دورنماهایی که در نظر گرفته اند، نائل شوند. بورس انرژی ایران نیز به عنوان بورسی نوپا در حوزه معاملات حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر آن، با مرور تجربیات خود در طی سه سالی که از آغاز فعالیتش می‌گذرد اقدام به تعیین چشم‌انداز خود در سال ۹۵ کرده است تا بتواند با مساعدت نهادهای مربوطه به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.

چشم انداز بورس انرژی ایران در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»، خوشبختانه سال گذشته برای بورس انرژی ایران سالی موفق و پربار بود، در سال 94 شاهد رشد قابل توجه پذیرش و معاملات حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران بوده‌ایم به گونه‌ای که در اردیبهشت ماه این سال با معامله دو هزار و پانصد و دوازده میلیارد ریال نفتای سبک پالایش نفت لاوان در یک جلسه معاملاتی رکورد جدیدی در زمینه ارزش معاملات روزانه بازار فیزیکی ثبت گردید. بازار مشتقه بورس انرژی ایران نیز سال پرکاری را پشت سر گذاشت. این بازار سال خود را با پذیرش و معامله قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت کوره شرکت ملی نفت ایران در اردیبهشت‌ماه شروع کرد و تا کنون در طی چندین مرحله اوراق سلف موازی استاندارد در زمینه نفت‌خام، فرآورده‌های نفتی و همچنین برق در این بازار پذیرش شده و مورد معامله قرار گرفته است. خوشبختانه ارزش معاملات در بازار سلف موازی استاندارد برق نیز با توجه به مساعدت‌های وزارت نیرو رشد قابل توجهی داشته است به نحوی که ارزش معاملات در این بازار نسبت به سال گذشته رشد 150 درصدی را تجربه کرده است و همچنین رکورد 441 میلیارد ریالی معاملات برق طی یک جلسه معاملاتی نیز در سال 94 ثبت گردید.
    از نظر تعداد مشارکت‌کنندگان نیز بازار فیزیکی و به صورت خاص رینگ بین‌الملل این بازار شاهد دو برابر شدن تعداد خریداران بوده است. در بازار برق بورس انرژی ایران نیز شرکت‌های خرده‌فروشی امسال به جمع خریداران در بورس انرژی ایران پیوستند، تعداد شرکت‌های تولید نیروی برق نیز با توجه به پذیرش شرکت‌های جدید و همچنین پذیرش نیروگاه‌های برق‌آبی شاهد رشد 50 درصدی تعداد عرضه‌کنند‌گان بوده است.
    همچنین در زمینه امور اعضاء نیز تعداد کارگزاران نسبت به سال 93 رشد 25 درصدی داشته است و علاوه بر این از ابتدای تاسیس بورس انرژی تا کنون بالغ بر 61 ایستگاه معاملاتی به منظور انجام معاملات بورس انرژی ایران مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.
    با توجه به روند رو به رشد معاملات و همچنین تعداد مشارکت‌کنندگان در بورس انرژی ایران در سالی که گذشت و همچنین حمایت دولت و وزارت‌خانه‌های مرتبط جهت توسعه و تعمیق معاملات در بورس امیدواریم شاهد این روند رو به رشد با شتابی بیشتر در سال جدید باشیم. بورس انرژی ایران در راستای دستیابی به اهداف خود چشم‌اندازهای خود را اینگونه تعریف کرده است:
    اولین و شاید مهم‌ترین اقدامی که بورس ‌انرژی ایران درصدد است در سال جدید به آن جامه عمل بپوشاند، آغاز عرضه‌های نفت‌خام و میعانات گازی در رینگ بین‌الملل با سازوکاری جدید است تا علاوه بر کشف ‌قیمت این کالا در بورس انرژی، زمینه برای تبدیل شدن بورس انرژی به یک بورس تاثیرگذار در زمینه نفت‌خام و سایر فرآورده‌های نفتی در سطح جهان فراهم گردد.
    توافق هسته‌ای و همچنین به تبع آن لغو شدن تحریم‌ها راه را برای جهانی شدن بورس انرژی ایران و رسیدن به جایگاه تاثیرگذار در زمینه کشف قیمت حامل‌های انرژی در منطقه فراهم آورده است. در سال جدید شاهد گسترش دامنه فعالیت بورس انرژی ایران در سطح بین‌المللی خواهیم بود. مسلماً کشورها و همچنین سرمایه‌گذاران زیادی راغب به حضور در حوزه انرژی ایران خواهند بود که بورس انرژی ایران می‌تواند درگاه ورود مشارکت‌کنندگان مذکور به این حوزه باشد. 
    با توجه به نیاز حوزه انرژی به تامین مالی در جهت پیشبرد پروژه‌ها و سهولت تامین مالی از طریق بازار سرمایه بالاخص بورس انرژی ایران، این شرکت درصدد است در سال جدید فعالیت خود در حوزه تامین مالی را گسترش داده و با پیاده‌سازی تامین مالی با استفاده از قراردادهای سلف‌ موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوق‌پروژه و .... گامی اساسی در این حوزه بردارد.
    بازار برق بورس انرژی ایران نیز یکی از حوزه‌هایی است که در سال آینده رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه خواهد کرد. در سال جدید شاهد حضور مصرف‌کنندگان بزرگ برق در بازار برق بورس انرژی ایران خواهیم بود که این یک اتفاق مهم و تاثیرگذار در این حوزه است. همچنین با توجه به استقبال شرکت‌های تولید نیروی برق از انجام معامله در بورس انرژی و فروش برق خود با استفاده از سازوکارهای این بورس همانند سال گذشته در سال جدید نیز شاهد افزایش تعداد عرضه‌کنندگان خواهیم بود.
    بورس انرژی ایران همچنین در سال آینده در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود تلاش جدی خود را با مشارکت نهادهای ذیربط معطوف به ایجاد دو بازار جدید کربن و آب در کشور خواهد کرد.

     

     

    نویسنده: سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی
    برچسب ها