عصر خودرو

معاون وزیر نیرو:

می توان صادرات برق به پاکستان را ۳۰۰۰ مگاوات افزایش داد

عصر بازار- معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: مجموع مطالبات ایران از کشورهای پیرامونی در زمینه صادرات برق به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است با این همه، قابلیت افزایش سه هزار مگاواتی صادرات برق به پاکستان وجود دارد.

می توان صادرات برق به پاکستان را ۳۰۰۰ مگاوات افزایش داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، هوشنگ فلاحتیان» افزود: ایران به همه کشورهای پیرامونی خود که با آنها مرز خشکی دارد، برق صادر می کند.
    به گفته این مقام مسئول، قرارداد فروش برق به عراق نزدیک به 2 ماه است که به پایان رسیده و در حال رایزنی برای عقد قرارداد تازه ایم.
    وی درباره سفر آینده برخی اعضای هیات دولت به پاکستان و عراق گفت: در صورت تمایل طرف پاکستانی برای عقد قرارداد بلندمدت، ایران حاضر است تا سه هزار مگاوات دیگر برای این کشور تامین برق داشته باشد اما تاکنون مسئولان این کشور تمایل جدی نشان نداده اند.
    فلاحتیان یادآوری کرد: اینک صادرات برق به عراق به حداقل خود رسیده زیرا نیاز برقی این کشور در این فصل نزدیک به 300 مگاوات است.
    وی افزود: ایران از کشورهای پیرامونی خود یک میلیارد و 500 میلیون دلار از محل صادرات برق مطالبات دارد.
    معاون وزیر نیرو ادامه داد: کاهش بهای نفت در ماه های گذشته سبب شده است عراق برای پرداخت بدهی برقی خود به ایران با مشکل روبرو شود.
    وی درباره مشکل انتقال نیافتن پول توسط ترکیه برای پرداخت بدهی برقی، اضافه کرد: بتازگی گشایش هایی در این زمینه ایجاد شده و با باز شدن سوئیفت، ایران نیز پیگیر دریافت مطالبات خود از این کشور است.
    فلاحتیان گفت: ایران با پاکستان نیز در تعامل است تا اسلام آباد با باز کردن ال.سی نسبت به پرداخت بدهی های خود اقدام کند.
    به گفته این مسئول، گشایش اعتباری یا اعتبار اسنادی یا ال.سی (Letter of Credit) نیز در سرعت بخشیدن به این مهم تاثیرگذار خواهد بود.
    وی همچنین درباره زمزمه های مطرح شده مبنی بر تبادل انرژی با عمان، تصریح کرد: هنوز هیچ گونه تبادل انرژی با این کشور نداریم. البته اتصال شبکه های برق دو کشور از زیر دریا اینک در حد یک ایده مطرح است اما تاکنون مذاکره مستقیمی در این زمینه انجام نشده است.
    پیش از این «آرش کردی» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر، ارزآوری کنونی صادرات سالیانه 10 میلیارد کیلووات ساعت برق از سوی ایران را 600 میلیون دلار دانسته و گفته بود: تلاش می شود این مقدار به 20 میلیارد تا 25 میلیارد کیلووات ساعت در سال افزایش یابد.
    ایران با داشتن بیش از 70 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق، در رتبه نخست خاورمیانه قرار دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها