عصر خودرو

کارنامه تولید و صادرات نفت در سال ۹۴؛

افزایش تولید و صادرات نفت خام

بازپس گرفتن سهم ایران از بازار جهانی نفت

عصر بازار- دولت یازدهم در سال ۱۳۹۴ روند افزایش تولید و صادرات نفت را آغاز کرد و بر این اساس تولید نفت از سه میلیون بشکه در روز فراتر رفت و میزان صادرات نیز به مرز روزانه دو میلیون بشکه رسید.

افزایش تولید و صادرات نفت خام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایرنا، ایران پیش از تشدید تحریم ها در سال 2012 دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود، اما در دوران تحریم از میزان تولید و صادرات نفت کشورمان به شدت کاسته شد.
    در سال های تحریم، ایران ناچار بود که روزانه یک میلیون بشکه نفت خام صادر کند، بر این اساس تولید در بخش عمده ای از میدان های نفتی کشور به ویژه میدان های خشکی کاهش قابل توجهی یافت.

    ** افزایش تولید نفت خام
    در دوران تحریم، ایران روزانه حدود دو میلیون و 850 هزار بشکه نفت خام تولید می کرد که یک میلیون بشکه به صادرات و یک میلیون و 850 هزار بشکه به پالایشگاه ها اختصاص داشت؛ اما برای دوران پساتحریم قرار است که میزان تولید افزایش یابد.
    وزارت نفت، بلافاصله پس از رفع تحریم ها دستور افزایش تولید نفت را صادر کرد و بر اساس گزارش ها، میزان تولید در هفته های گذشته، از سه میلیون بشکه در روز فراتر رفته و به مرز روزانه سه میلیون و 200 هزار بشکه رسیده است.
    ایران در نظر دارد در سال 1395 میزان تولید نفت را به چهار میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
    افزون بر نفت، میزان تولید میعانات گازی نیز افزایش قابل توجهی یافته است؛ بر اساس گزارشی که چندی پیش، معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت منتشر کرد؛ تولید میعانات گازی در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، حدود ١٦ درصد افزایش یافته است.
    با توجه به اینکه میعانات گازی به عنوان یک محصول جانبی، میدان های گازی شناخته می شوند، بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تولید میعانات گازی را افزایش داده است.

    ** افزایش صادرات به روزانه دو میلیون بشکه
    در سال های تحریم، ایران ناچار بود که روزانه یک میلیون بشکه نفت خام صادر کند؛ پنج کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، هند و ترکیه تنها خریداران نفت خام ایران بودند که مجموع واردات آنها از یک میلیون بشکه در روز نباید افزایش می یافت.
    البته تایوان نیز مجاز به خرید نفت از ایران بود، اما اقدام جدی برای خرید انجام نمی داد به گونه ای که میانگین خرید این کشور به حدود دو هزار بشکه در روز محدود شده بود.
    ایران اعلام کرده است که صادرات نفت خام خود را پس از رفع تحریم ها، در دو مرحله به دو میلیون بشکه در روز افزایش می دهد. پس از رفع تحریم ها در دی ماه امسال، دستور افزایش صادرات نفت ایران صادر شد و مشتریان جدیدی برای خرید نفت ایران مراجعه کردند.
    بر اساس گزارش ها میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در هفته های نخست اسفندماه به بیش از یک میلیون و 800 هزار بشکه رسیده است.
    بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته است: میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی تا پایان امسال به حدود دو میلیون بشکه در روز می رسد.

    ** بازپس گیری سهم ایران از بازار
    در سال های تحریم، برخی کشورها از جمله عربستان، روسیه و عراق توانستند از غیبت ایران استفاده کرده و سهم کشورمان در بازار جهانی را از آن خود کنند که بخش عمده ای از آن مربوط به بازار اروپا بود.
    ایران در دوران تحریم، روزانه حدود 100 هزار بشکه نفت خام به اروپا صادر می کند، در حالی که تا پیش از تشدید تحریم ها، 500 تا 600 هزار بشکه از نفت خام ایران به مقصد پالایشگاه های اروپایی ارسال می شد.
    بر این اساس، پس از پیشرفت مذاکرات هسته ای، ایران مذاکره با مشتریان سنتی خود در اروپا را برای بازگشت به بازار آغاز کرد و توانست بسیاری از آنها را آماده دریافت نفت خام صادراتی ایران کند.
    شرکت توتال فرانسه پیشتاز شرکت های اروپایی برای خرید نفت از ایران بود به گونه ای که قرارداد خرید روزانه 160 هزار بشکه نفت خام از ایران را امضا کرد و قرار است فروردین ماه آتی نیز بارگیری نفتکش ها آغاز شود.
    افزون بر توتال، مذاکره هایی نیز با سایر شرکت های اروپایی مانند لوک اویل روسیه و سپسا اسپانیا انجام شده که منجر به امضای قرارداد شد.
    همچنین هلنیک پترولیوم، بزرگترین پالایشگر یونان، نیز اعلام کرده است که همزمان با ایام نوروز و پیش از دهم فروردین ماه، نخستین محموله نفت خام از ایران را تحویل می گیرد.
    بر اساس برآوردها، برای فروش 300 تا 500 هزار بشکه نفت به خریداران اروپایی در پساتحریم، بازاریابی شده است.
    علاوه بر این، شرکت های چینی، هندی، کره ای و ژاپنی نیز قصد دارند به تدریج خرید نفت از ایران را افزایش دهند به گونه ای که ژاپن قصد دارد واردات نفت از ایران را تا دو برابر افزایش داده و به 300 هزار بشکه در روز برساند.

    ** حذف واسطه گری
    در دولت گذشته، برخی واسطه ها به بهانه تحریم وارد عرصه فروش و صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران شدند. این واسطه ها قرار بود تحریم ها را دور زده و صادرات نفت ایران را افزایش دهند، اما در عمل، دولت و مردم ایران را دور زدند و سودسرشاری بردند که چهره شناخته شده این گروه، بابک زنجانی به شمار می رود که هنوز مشخص نشده با میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت چه کرده است؟
    دولت یازدهم بلافاصله پس از استقرار، فرایند شفاف سازی فروش نفت خام را آغاز کرد و بر این اساس، شماری از محموله های میعانات گازی که در دولت گذشته برای فروش به بابک زنجانی واگذار شده بود را پس گرفت.
    در گام بعدی، سایر واسطه ها نیز کنار گذاشته شده و امور بین الملل شرکت ملی نفت به طور مستقیم صادرات نفت خام را در اختیار گرفت. این سیاست وزارت نفت، در سال 94 نیز ادامه یافت و تلاش شد که سازوکار شفاف و مشخصی در صادرات نفت خام و میعانات گازی ایجاد شود.

    برچسب ها