عصر خودرو

مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت:

پیش بینی رشد اقتصادی ۴ درصدی برای اقتصاد ایران

عصر بازار- مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت گفت: پیش بینی ها حاکی است که رشد اقتصادی ایران بعد از برطرف شدن تحریم ها بیش از ۴ درصد خواهد شد.

پیش بینی رشد اقتصادی ۴ درصدی برای اقتصاد ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، مهدی عسلی اظهار داشت: در سال گذشته چند موضوع اتفاق افتاد که برای ایران اهمیت داشتند، مهمترین آنها توافق ایران با گروه موسوم 1+5 در مسأله برنامه نیروی هسته ­ای ایران بود. یعنی این توافق فقط برای ایران مهم نبود، بلکه برای تمام دنیا اهمیت داشت.البته در داخل  کشور هم مثلا افتتاح فاز 12 پارس جنوبی برای ما اهمیت داشت که سبب شد بیش از 10 درصد به عرضه گاز کشور افزوده شود.یا افتتاح فازهای 15 و 16 در ماه­های گذشته برای ما مهم بود. بنابراین رسیدن به توافق هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی مهم بود.

    وی افزود: امریکا به این نتیجه رسید که با ادامه تحریم ها نمی تواند به خواسته هایش برسد و اگر ادامه بدهد تحریم ها بی اثرتر می شود در نتیجه فکر کردند که مذاکره کنند. البته برای ایران هم آزمایش مهمی بود. چون نشان داد که می توان در شرایط سخت هم به کار ادامه داد.از سویی علی رقم کاهش بهای نفت، دولت موفق شد تورم را کاهش داده و زمینه را برای رشد اقتصاد فراهم کند.

    عسلی بابیان اینکه با وجودی که اقتصاد ما در شرایط تحریم قرار داشت و قیمت نفت پایین می آمد، رشد اقتصادی پارسال 3 درصد مثبت شد،عنوان کرد: پیش بینی ها حاکی است که رشد اقتصادی ایران بعد از برطرف شدن تحریم ها بیش از 4 درصد خواهد شد.

    مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس سران گاز اتفاق مهمی در سال 94 بود،خاطرنشان کرد: این اجلاس اتفاق بزرگی در صنعت نفت وگاز کشور افتاد.نتایج این اجلاس نشان داد که ایران به زودی به عنوان یک صادرکننده بزرگ در آینده ظاهر خواهد شد. به خصوص تعداد سران کشورهایی  که شرکت کردند، بیانیه و تاثیر بین المللی که این اجلاس داشت، بسیار اهمیت دارد.

    عسلی گفت: وقتی هنوز ما تحریم نشده بودیم سهمیه تولید نفت ما 4.2 میلیون بشکه بود.بنابراین با فرض این سهمیه تولید، جایگاه ایران در اوپک مشخص است. در واقع تحریم ها سبب شده بود که دیگران سهم ایران از بازار نفت بگیرند. طبعاً انتظار می­ رود آنها که سهم ایران را گرفته اند تولید خود را پایین بیاورند تا قیمت نفت کاهش یابد.

    مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت با اشاره به ارسال دو نامه وزیر نفت به اوپک که در سال گذشته صورت گرفت،گفت:آقای مهندس زنگنه درنامه ای که به وزرای اوپک نوشتند، به این موضوع اشاره کرد. تا زمانی که ایران به تولید 4.2 نفت خام و صادرات 5/2 میلیون بشکه نرسیده است، آنها هستند که خلاف سهمیه بندی و سقف تولید اوپک عمل کرده اند و تولید را پایین نیاورده اند. وقتی ایران تولید خود را افزایش بدهد آنها ضرر می کنند و ناچارمی شوند تولید را پایین بیاورند زیرا آنهایی که 7 میلیون بشکه نفت صادر می­ کنند با کاهش قیمت نفت درآمدشان سقوط می­ کند اما ما در آمدمان زیاد تغییر نمی­ کند حتی ممکن است افزایش یابد.

    وی تاکید کرد:اگر قیمت­ها به 20 دلار برسد، عربستان با 7 میلیون صادرات بیشتر از ما ضرر خواهد کرد. از همین جهت حتما آنها دنبال ایران می آیند که مصالحه کنند. آنها سعی داشتند که برجام اجرایی نشود، الان هم منتظرند که ببیند که اولین محموله صادراتی ایران کی وارد بازار جهانی می­ شود و چه تاثیری در بازار نفت می گذارد.

    عسلی گفت: حال آنکه مواضع ایران شفاف است و آنها هستند که می خواهند مانع حضور ایران در بازارهای جهانی نفت شوند. ایران اعلام کرده با هرگونه تلاشی برای ثبات بازار همکاری خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها