عصر خودرو

بیت کوین یا بورس، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وجود نوسان در معاملات رمز ارزها و بازار سهام، به مقایسه سرمایه گذاری در این دو بازار پرداخت و گفت: در بازار جهانی پیش‌بینی شده که رمز ارزها وارد یک فضای حباب‌گونه شده‌اند و مردم باید با احتیاط بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کنند.

بیت کوین یا بورس، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری کدام است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، پس از افت شاخص بورس و ضرر و زیان سنگین سهام‌داران، رمز ارزها به‌ویژه بیت کوین به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری، جایگزین بازار سرمایه شد و سرمایه‌گذاران بدون توجه به ریزش شاخص بورس و با اکتفا به رشدهای غافلگیرکننده رمز ارزها سرمایه‌های خود را وارد این بازار کرده اند و این بازار به عنوان نخستین گزینه سرمایه‌گذاری در جهان، در کسب بازدهی از دیگر بازار سبقت گرفت.

    در داخل کشور، سرمایه‌گذارانی که در چند وقت اخیر بخشی از سرمایه خود را در بازار سهام از دست داده اند، بدون توجه به صحبت کارشناسان که بارها اعلام کرده اند رمز ارزها گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیستند با تصور جبران ضررهای متحمل شده، سرمایه های خود را وارد این بازار کرده اند و امیدوار به کسب بازدهی‌های چشمگیر در این بازار هستند.

    بیت ‌کوین در سرمایه گذاری، مسیری مشابه با بازار سرمایه را در پیش گرفت و با شکستن مقاومت های پیش رو وارد دوران رونق شد، اما این موضوع جای تعجب است که سرمایه گذاران بدون درنظر گرفتن هشدارهای سهام‌داران در زمینه بالا بودن نوسان در این بازار و احتمال ریزش های سنگین هم‌چنان نسبت به این بازار امیدوار هستند و سرمایه های خود را وارد این بازار می کنند.

    رمز ارزها، جزو پرریسک ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری

    در این زمینه، امیرعلی امیرباقری به خطرهای تهدیدکننده سرمایه گذاری در رمز ارزها اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاری در رمز ارزها و کسب بازدهی کلان از این بازار از جمله مسایلی است که به‌تازگی بسیار به گوش می رسد، این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که رمز ارزها در زمره سرمایه گذاری هایی قرار دارند که می توانند جزو پرریسک ترین بازارها برای سرمایه گذاری محسوب شوند.

    وی با بیان اینکه هیچ‌گونه معیاری برای ارزش‌گذاری رمز ارزها وجود ندارد، اظهار داشت: به هیچ عنوان وجود مبنا برای ارزش گذاری این رمز ارزها امکان پذیر نیست و با معیار ارزش گذاری در بازارهای دیگر نمی توان اقدام به محاسبه قیمت ذاتی این رمز ارزها کرد تا از این طریق معاملات توجیه‌پذیر شوند.

    امیرباقری گفت: وجود نوسان های شدید در رمز ارزها ناشی از عدم وجود قیمت ذاتی است و فقط نیروی عرضه و تقاضا بر این بازار موثر و تعیین کننده مسیر معاملات است.

    این کارشناس بازار سرمایه بیان‌داشت: در بازار جهانی پیش بینی شده که بازار رمز ارزها وارد یک فضای حباب‌گونه شده است و سرمایه گذاران باید برای سرمایه گذاری در این بازار احتیاط کنند.

    وی به سرازیر شدن سرمایه ریالی به سمت رمز ارزها اشاره کرد و اظهار داشت: این سرمایه ها باید به صورت ارزهای خارجی از کشور خارج شوند، اما در شرایط کنونی که کشور در تنگنای ارزی قرار دارد  این عمل نمی‌تواند اقدامی شایسته باشد.

    امیرباقری ادامه‌داد: بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی باید دقت مضاعفی داشته باشند تا مانع از خروج ارز از کشور و به خطر افتادن سرمایه سرمایه گذاران در این فضای ملتهب شوند.

    فراگیری اصلاح زمانی در بازار سهام

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه علاوه بر وجود خطر برای سرمایه گذاری در رمز ارزها، به وجود نوسان در معاملات بازار سهام اشاره کرد و گفت: در چند وقت اخیر در بازار سهام هم شاهد عرضه های شدید سهام، فشار فروش و خروج نقدینگی هستیم اما یکی از دلایلی که اکثر سهام بازار در مسیر نزولی قرار داشتند اما شاخص بورس چندان واکنش زیادی را از خود نشان نداد و افت آن متناسب با فشار فروش سهام بازار نبود، ناشی از ایجاد محدودیت دامنه نوسان در بازار بود که سمت منفی آن در سطح 2 درصد نگه داشته شده و اجازه اصلاح سنگین به شاخص بورس را در بازار نمی دهد.

    امیرباقری افزود: طبق پیش بینی های انجام شده، محدود کردن دامنه نوسان در روند منفی، اصلاح قیمتی را به اصلاح زمانی تبدیل می کند و بازار را در مسیر فرسایشی قرار می دهد.

    وی ادامه‌داد: بازارها زمانی می توانند به سمت کارایی حرکت کنند که دامنه نوسانی در بازار وجود نداشته باشد و قیمت ها با توجه به عرضه و تقاضا و براساس واقعیت های اقتصادی تعیین شوند.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وجود دامنه نوسان در بازار باعث ایجاد جهت‌دهی و محدودیت معاملات و در نتیجه منجر به افزایش انحراف از کارایی مطلوب بازار می شود، گفت: پیشنهاد می شود تا نسبت به بازگشت شرایط معاملات بازار به شرایط قبل تلاش شود و انتظار می رود تا بازار با قوانین جدید دستخوش فشار مضاعف نشود.

    وجود نوسان در بازار ارز

    امیرباقری به وجود فضای نوسانی در بازار داخلی  ارز تاکید کرد و بیان‌داشت: نرخ ارز در رقمی بین 21 تا 25 هزار تومان در نوسان است و ریشه های این موضوع، وجود نوسان در سیاست خارجی است که اکنون کشور در حال تجربه آن است.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به چرخش مسایل سیاسی در آمریکا و سیگنال هایی که به لحاظ اقتصادی در خروج از تحریم دریافت می شود، به‌طور عمده فعالان بازار چشم انداز تورم را افزایشی نمی بینند و با توجه به احتمال ایجاد فضای رکودی، احتمال تسری این موضوع به همه بازار وجود دارد و بازارهای سرمایه گذاری را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

    وی با بیان اینکه بازار سرمایه از جمله بازارهایی است که از این موضوع تاثیر می پذیرد، افزود: زمانی که چشم انداز بالایی برای نرخ ارز متصور نباشیم تورم کنترل می شود که این امر زمینه ایجاد فضای رکودی در کلیت اقتصاد را فراهم می کند، در نهایت ضمن کاهش چشم اندازها شاهد فشارها بر روی قیمت ارز خواهیم بود؛ به همین دلیل در کوتاه مدت نباید در انتظار روندهای انگیزشی قوی در بازار باشیم.

    امیرباقری گفت: به نظر می رسد با توجه به پیش بینی ها در زمینه بهبود شرایط سیاسی، لغو حدودی تحریم ها، ایجاد فضای مطلوب اقتصادی، تا اندازه‌ای در میان مدت و بلندمدت تنفس اقتصادی برای کشور ایجاد شود و از طرفی، دولت حاضر و دولت های بعدی به این نتیجه رسیدند که کنترل دستوری نرخ ارز راهکار مناسبی نیست و انتظار می رود در میان مدت و بلندمدت فضای بازار سرمایه با کلیت اقتصاد رشد کند.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه گذاران باید در محاسبات خود پارامترهای اقتصادی و چشم اندازها را در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: با توجه به چشم اندازها باید سناریوهای مختلفی در نظر گرفته و هر سناریو منجر به محاسبه سود شرکت ها شود تا در چیدمان پرتفوی خود بتوانند سبد بهینه ای را برای رسیدن به بازدهی مطلوب کسب کنند.

    سرمایه های حاضر در بانک وارد بورس نمی‌شوند

    وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که قیمت ها نوسان دارند باید پرتفوی سرمایه گذاری را از ریسک های فزاینده مصون کرد؛ بنابراین سرمایه گذاران می توانند به جای خروج سرمایه های خود از بازار سهام و ورود آن به فضای بانک، از ابزار بدون ریسک مانند صندوق با درآمد ثابت و اسناد خزانه که در بازار وجود دارد استفاده کنند.

    امیرباقری با بیان اینکه براساس تحقیقات انجام شده عمده پولی که وارد بانک می شود دیگر به راحتی وارد بازار سرمایه نمی شود، گفت: فعالان بازار نباید چنین تصوری داشته باشند که با ورود بازار به فاز صعودی شاهد ورود نقدینگی ها به سمت بازار سهام باشیم، زیرا همیشه بعد از روند نزولی سنگین بازار سهام، بدبینی هایی در بازار ایجاد می شود که این امر باعث می شود تا سرمایه خارج شده از بازار به راحتی دوباره وارد بازار سهام نشود.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، به سهام‌داران توصیه می شود که برای سرمایه گذاری از بازار های متنوعی استفاده کنند تا در صورت تغییر مسیر و چرخش روند بازار، همراه با معاملات بازار باشند و از فرصت های سرمایه گذاری بهره مند شوند.

    وی با بیان اینکه به نظر می رسد بازار ریزش سنگینی را تجربه نکند و بیشتر از اصلاح قیمتی شاهد اصلاح زمانی در بازار باشیم، اظهار داشت: این اقدام این فرصت را به سرمایه گذاران می دهد تا سهام برتر را در بازار انتخاب و بدون عجله اقدام به معامله در این بازار کنند و افق میان مدت و بلندمدت را برای سرمایه گذاری داشته باشند تا از این طریق از فرصت های ایجاد شده در بازار منتفع شوند.

    برچسب ها