عصر خودرو

یک هفته با صنایع بورسی

عصر بازار- بورس تهران یکی از کم رمق‌ترین هفته‌های کاری خود را پشت سر گذاشت و شاهد افت محسوس ارزش دادوستدها در صنایع ۳۸گانه خود بود.

یک هفته با صنایع بورسی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، شاخص کل بورس تهران با افت 2.6 درصدی مواجه شد. رقم کاهش قیمت‌ها در کلیت بازار بدون در نظر گرفتن ارزش بازار شرکت‌ها سبب شد تا شاخص کل هم‌وزن شاهد افت یک درصدی باشد. در این میان بررسی عملکرد صنایع بورسی در هفته منتهی به 6 اسفندماه نشان از رشد 5 گروه در مقابل قرمزپوشی 31 صنعت بورسی داشت.

    در حالی شاخص کل بورس تهران معاملات هفتگی را پس از دو هفته صعودی، با کاهش پشت سر گذاشت که 5گروه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند. در این میان گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» پشت از چند هفته به مدار صعود بازگشت و با رشد 6 درصدی صدرنشین دیگر صنایع در کسب بازدهی هفتگی شد. دیگر گروه سبز بازار سهام در هفته کاری گذشته نیز در زمره تک سهم‌ها قرار می‌گرفت. به این ترتیب گروه منسوجات با تک نماد «نمرینو» نیز دادوستدهای هفته منتهی به 6 اسفندماه را با رشد 5.8 درصدی سپری کرد. کاشی و سرامیک که مدت‌هاست در کانون توجه بورس‌بازان قرار دارد نیز هفته گذشته با افزایش میانگین قیمت 3.7 درصدی سهام زیرمجموعه خود همراه شد.دو گروه دیگر بورسی که این هفته را صعودی پشت سر گذاشتند می‌توان به سایر واسطه‌گری‌های مالی و فلزات اساسی اشاره کرد که به ترتیب شاهد افزایش 1.2 و یک درصدی قیمت‌ها بودند. رشد مس در بازارهای جهانی و عبور قیمت آن از 9500 دلار بر هر تن از مهمترین دلایل افزایش اقبال به نمادهای گروه فلزات اساسی به ویژه «فملی» بود.

    در هفته‌ای که گذشت گروه اطلاعات و ارتباطات با افت 10.4 درصدی مواجه شد تا قعر جدول را به خود اختصاص دهد. صنعت استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» نیز این هفته کاهش 8.6 درصدی را ثبت کرد. دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور نیز این هفته قرمزپوش بودند. در این میان گروه فرآورده‌های نفتی افت 5.6 درصدی را ثبت کرد و میزان کاهش‌ قیمت‌ها در گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی به 5.5 درصد رسید. پتروشیمی‌ها نیز از افت قیمت بی‌نصیب نماندند و دادوستدهای اولین هفته اسفند را با افت 4.5 درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود به پایان رساندند.

    پرارزش‌ترین صنایع در هفته گذشته

    مجموع ارزش معاملات این بازار در هفته گذشته به حدود 15 هزار میلیارد تومان رسید و میانگین روزانه آن 3 هزار میلیارد تومان برآورد شد که نسبت به میانگین 10 هزار میلیارد تومانی در سال 99 کاهش 70 درصدی را نشان می داد. سنگین شدن صف‌های فروش در کف منفی 2 درصدی سبب شد تا از ارزش معاملات خرد سهام نیز به شدت کاسته شود. در این راستا در حالی یک هفته کاری به پایان رسید که بیشترین ارزش دادوستدها به میزان 2 هزار و 942 میلیارد تومان از آن گروه فلزات اساسی شد. بانکی‌ها نیز در رتبه دوم قرار گرفتند و با دادوستد یک هزار و 540 میلیارد تومان همراه شدند.

    برچسب ها