عصر خودرو

آزاد سازی منابع ارزی، سد قیمت‌ها را خواهد شکست

عصر بازار- توافق ایران و کره جنوبی بر سر آزادسازی هفت میلیارد دلار دارایی مسدود شده در بانک‌های این کشور نوید شروع روند نزولی قیمت در بازار ارز و ورود آن به محدوده‌های قیمتی منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی پسا تحریمی را می‌دهد.

آزاد سازی منابع ارزی، سد قیمت‌ها را خواهد شکست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، تا پیش از تحریم‌های گسترده و همه جانبه آمریکا در قالب سیاست «فشار حداکثری»، روابط ایران و کره جنوبی بسیار عمیق و گسترده بود. ایران یکی از مهمترین بازارهای مقصد محصولات کره‌ای در خاورمیانه را تشکیل می‌داد و بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز این کشور را تأمین می‌کرد.

    ایران در سال 1392 کمی بیش از 916 میلیون دلار به کره صادرات داشته و بیش از 4 میلیارد و 700 میلیون دلار از این کشور کالا وارد کرده است. میزان صادرات ایران به کره جنوبی بعد از 4 سال حضور دولت تدبیر و امید به بیش از 4 میلیارد و 300 میلیون دلار افزایش یافت. در این زمان میزان واردات از این کشور حدود 3 میلیارد و 600 میلیون دلار رسید. در این سال تراز تجاری ایران و کره جنوبی به نفع ایران مثبت شد.

    از آنجایی که نفوذ آمریکا در این کشور یکی از عوامل اصلی تعیین سیاست خارجی آن با ایران است کره جنوبی سطح روابط اقتصادی خود با ایران را بعد از اعمال تحریم‌ها به شدت کاهش داد. بسیاری از شرکت‌های کره‌ای بازار ایران را ترک کردند. و میزان صادرات و واردات بین دو کشور کاهش پیدا کرد.

    طبق آخرین آمار موجود بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا این ارقام به شدت کاه پیدا کرده است. میزان صادرات به کره جنوبی 287 میلیون دلار و میزان واردات نیز به 781 میلیون دلار کاهش یافته است.

    دلارهای مسدود شده ایران در کره جنوبی

    به گفته رییس کل بانک مرکزی 7 میلیارد دلار از پول‌های ایران در بانک‌های کره‌ای مسدود است. اگر این رقم را با اعداد و ارقام فوق مقایسه کنیم خواهیم دید که این عدد، رقم قابل توجهی است.

    حتی اگر کاهش روابط اقتصادی را نتیجه معقول تحریم‌ها بدانیم مسدود شدن دارایی‌های ایران توسط بانک‌های کره‌ای امری معقول و قابل قبول نیست. زیرا تحریم‌ها تنها نقل و انتقال پول به ایران را هدف قرار داده بود. یعنی حتی در شرایط تحریمی ایران باید می‌توانست از دارایی‌های خود در کره جهت خرید محصولات مورد نیاز و به ویژه اقلام دارویی و سایر اقلامی که تحت تحریم قرار نداشتند استفاده کند. اما کاری که این بانک‌ها انجام دادند بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت و از اصول و قوانین بانک‌داری بین المللی به دور بود.

    به همین خاطردر خردادماه سال جاری «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه با «بلومبرگ» گفت: بانک‌های کره‌ای با خیال راحت تعهدات خود را زیر پا می‌گذارند و به توافقات مالی بین المللی رایج عمل نمی‌کنند و تصمیم گرفته‌اند وارد بازی سیاست شوند.

    اکنون با رفتن ترامپ و برسر کار آمدن دولت جدید در آمریکا فضا برای تعامل بین ایران و کره و دستیابی به دارایی‌های مسدود شده فراهم است. به نظر می‌رسد بانک‌های کره‌ای بهانه زیادی برای تداوم بازی سیاسی خود در اختیار ندارند. به همین خاطر امیدها به بازگشت این ارزها به داخل کشور زیاد شده است.

    به گزارش ایرنا، رئیس کل بانک مرکزی دیروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره توافق ایران و کره جنوبی در زمینه انتقال منابع ارزی گفت: کره جنوبی خود خواستار مذاکره برای پرداخت شده است و راه را به آنها نشان داده‌ایم و دستور پرداخت صادر شده، بنابراین هر زمانی که بخواهند این پرداخت انجام می‌شود. قرار شده که پرداخت‌ها حداقل با یک میلیارد دلار آغاز شود.

    دو کشور روز دوشنبه در نشست عبدالناصر همتی با «ریو هیون جئونگ» سفیر کره جنوبی در تهران به این توافق دست یافته‌بودند.

    علاوه بر کره جنوبی، توافقاتی برای آزادسازی دلارهای مسدود شده ایران در ژاپن نیز صورت گرفته است. بدون شک زمینه برای به هم پیوستن زنجیره آزادسازی‌ها در کشورهای هند، عراق و غیره نیز فراهم خواهد شد.

    اگر این رویداد را در کنار سلسله رخدادهای مربوط به مسئله برجام و بازگشت آمریکا به این توافق قرار بدهیم شروع روند کاهشی در بازار ارز  و به ویژه قیمت دلار در روزها و هفته‌های آتی منطقی خواهد بود.

    همچنین، مدیریت مناسب دولت در اجرای قانون مربوط به توقف اجرای پروتکل الحاقی و دستیابی به توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی و اراده طرف‌های آمریکایی و ایرانی برای رسیدن به راه حلی دیپلماتیک در مورد برجام احتمال رفع تحریم‌ها و در نتیجه برداشته شدن موانع بین‌المللی اقتصادکشور را بسیار افزایش داده است.

    توافق با کره و ژاپن را می‌توان مقدمه‌ای بر رفع موانع موجود دانست. روند شروع شده و به رغم وجود موانع داخلی پیامدهای کاهشی ارزی آن نیز خود را نشان خواهد داد.

    برچسب ها