عصر خودرو

چهارشنبه ۶ اسفند؛

کاهش ۵ هزار واحدی شاخص بورس تهران

ارزش معاملات به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات آخرین روز هفته با کاهش ۵۸۴۳ واحد روبه‌رو شد.

کاهش ۵ هزار واحدی شاخص بورس تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، بورس اوراق بهادار تهران که این هفته روی دنده ریزش قرار گرفته، امروز چهارشنبه هم گرچه در ساعات ابتدایی قدری رشد کرد، اما بعد از آن با ریزش شاخص کل در نهایت با افت 5843 واحد به رقم یک میلیون 205 هزار و 798 واحد رسید.

    امروز گرچه بعد از مدت‌ها عرضه اولیه در بورس تهران روی داد، اما این ارز اولیه هم نتوانست از ریزش شاخص جلوگیری کند.

    شاخص کل بورس با معیار هموزن امروز با کاهش 716 واحد به رقم 434 هزار و 389 واحد رسید.

    ارزش بازار در بورس تهران بیش از 4 میلیون و 794 هزار میلیارد تومان شد.

    معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 4.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 671 هزار نوبت معامله و به ارزش 4 هزار و 928 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

    اگر ارزش معاملات امروز فرابورس که به بیش از 12 هزار و 978 واحد رسید را در نظر بگیریم ارزش معاملات امروز به بیش از 17 هزار و 906 میلیارد تومان رسید.

    امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند اما میزان ریزش آنها زیر یک درصد بود بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.49 درصد کاهش یافت.

    همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 0.16 درصد افت کرد. شاخص آزاد شناور 0.46 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 0.51 درصد و شاخص بازار دوم بورس 0.46 درصد کاهش یافت.

    امروز نمادهای چادرملو و ملی‌مس بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته‌اند و برعکس نمادهای پالایش نفت اصفهان، شستا، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک پاسارگاد و پتروشیمی خلیج‌فارس به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

    نمادهای پرتراکنش در بورس تهران امروز شامل پتروشیمی بوعلی، صنایع ملی مس، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، تأمین سرمایه امین، فولاد مبارکه، شستا و توسعه عمران امید بوده‌اند.

    امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل با 105 واحد کاهش به رقم 17 هزار و 118 واحد رسید و ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 172 هزار میلیارد تومان رسید.

    امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 1.2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 352 هزار نوبت معامله و به ارزش 12 هزار و 978 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

    امروز نمادهای پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی غدیر بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، بیمه پاسارگاد، صبا تأمین، ذوب‌آهن اصفهان و بانک دی بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

    نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران شامل سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، رایان هم‌افزا، توسعه و عمران استان کرمان، توسعه مسیر برق گیلان، پلیمر آریا ساسول، برق و انرژی پیوندگستر پارس و پتروشیمی ارومیه بوده‌اند.

    امروز بعد از ماه‌ها عرضه اولیه شرکت کانی اپال در بورس تهران انجام شد و هر معامله‌گر حقیقی و حقوقی حداکثر می‌توانستند 400 سهم به ارزش 500 هزار تومان خریداری کنند.

    امسال بر اساس مصوبه‌ای قرار بود شرکت‌هایی که برای اولین بار وارد بورس می‌شوند و تا 25 درصد از سهام خود را در بورس ارائه می‌کنند یا اصطلاحاً‌ شناور می‌سازند می‌توانند از معافیت رسیدگی به حساب‌های مالیاتی خود در سال‌های قبل معاف شوند، اما به دلیل ریزش بازار ظاهرا هیچکدام از شرکت‌هایی که امسال عرضه اولیه داشته‌اند نتوانستند به این میزان از شناوری سهام و در نتیجه برخورداری از معافیت مالیاتی برسند.

    سرمایه‌گذاری در بورس از محل پس‌انداز و با مطالعه، تحقیق و مشورت با افراد امین و کاردان باید صورت بگیرد و به هیچ وجه از فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی نباید پیروی کرد و سرمایه‌گذاران جدید لازم است ابتدا از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت شروع کنند و بعد از آن با خرید سهام عرضه اولیه اقدام کنند و توصیه شده است به صورت مستقیم وارد خرید سهام شرکت‌های بورسی نشوند زیرا این شرکت‌ها می‌تواند همراه با ریسک و نوسان قیمت باشد که اگر کسی وارد نباشد ممکن است عمده سرمایه خود را در نوسان‌ها از دست بدهد.

    برچسب ها