عصر خودرو

در مقاله‌ای بررسی شد

پیش‌بینی عرضه نفت در سال ۲۰۱۶

عصر بازار- پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۶ عرضه نفت کشورهای آمریکا و روسیه کاهش یافته و عرضه نفت کشورهای ایران و کانادا افزایش یابد.

پیش‌بینی عرضه نفت در سال ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، موسسه عالی آموزش، پژوهش و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، در مقاله‌ای که در زمینه بررسی تحولات بازار جهانی نفت خام منتشر کرده است، با نگاهی به وضعیت عرضه نفت در بازار جهانی، آینده عرضه نفت در بازارهای بین المللی را پیش بینی کرده است.

    در این مقاله درباره عرضه جهانی نفت در گذشته چنین آمده است:« درسال 2015 اوپک به طور متوسط روزانه 3.6 میلیون بشکه نفت تولید کرده است که 0.9 میلیون بشکه از سال 2014 بالاتر بوده است.

    این افزایش تولید به خاطر افزایش 0.7 میلیون بشکه‌ای عراق و افزایش 0.3 میلیون بشکه‌ای عربستان بوده است. انتظار می‌رود، در سال 2016 تولید اوپک در حدود 0.5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

    این انتظار افزایش تولید به دلیل انتظارات برای افزایش عرضه ایران پس از رفع تحریم‌ها شکل گرفته است. درحالی‌که عدم قطعیت زیادی درباره زمان لغو تحریم‌های ایران وجود دارد اما پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای فصل دوم سال 2016 نشان می‌دهد که تولید نفت ایران در سال 2016، حدود دو میلیون بشکه در روز رشد خواهدکرد و در پایان سال 2016 به 3.3 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

    رشد تولید نفت کشورهای غیراوپک، در سال 2014 معادل با 2.5 میلیون بشکه در روز بوده است که عمدتا ناشی از افزایش تولید آمریکا است. اما با شروع سال 2015 رشد روزانه تولید نفت این کشورها به 1.1 میلیون بشکه کاهش یافت.

    نکته قابل توجه آن است که انتظار می‌رود این روند کاهشی رشد تولید، ادامه یابد و در سال 2016 رشد تولید این کشورها منفی شود و تولید آن ها 0.3 میلیون بشکه از سال 2014 پایین‌تر بیاید. گفتنی است که بررسی وضعیت عرضه نفت در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که از سال 2008 تاکنون اولین سالی است که پیش‌بینی می‌شود تولید این کشورها نسبت به سال قبل کاهش یابد زیرا هم حفاری بین چاهی کشورهای غیراوپک در میادین متعارف و هم تعداد دکل‌های حفاری آمریکا 60 درصد کاهش یافته است.»

    همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تولیدات نفت سبک آمریکا ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. نرخ کاهش تولید در این میادین بالاست و زمان مورد نیاز سرمایه‌گذاری آن‌ها به مراتب پایین‌تر از تولیدات نفت متعارف است و لذا در شرایط قیمت‌های پایین، سرمایه‌گذاری و تولید در این میادین کاهش می‌یابد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود تولید نفت آمریکا در سال 2016 به 0.4 میلیون بشکه در روز افت کند و در سال 2017، بدون تغییر باقی بماند.

    در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تولید نفت سایر کشورهای غیر اوپک خارج از آمریکا در سال‌های 2016 و 2017، به ترتیب 0.2 و 0.1 میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد. با وجودی که قیمت نفت بسیار پایین است اما کاهش تولید این کشورها چندان زیاد نیست؛ در حقیقت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی این کشورها در دوره‌ قیمت‌های بالای نفت صورت گرفته است، بنابراین شرکت‌های نفتی تولید خود را در مناطقی که سرمایه‌گذاری انجام شده است چندان کاهش نمی‌دهند و در حال حاضر امکان کاهش سرمایه‌گذاری، تنها در بخش اکتشاف نفتی است که در بازه‌ زمانی طولانی‌تری اثر خود را بر تولید خواهد گذاشت.

    علاوه بر این، افزایش ارزش دلار سبب می‌شود قدرت خرید درآمد دلاری آن‌ها افزایش یابد و لذا تولید این کشورها چندان کاهش نیابد. پس از افزایش تولید نفت در دریای شمال در سال 2015 میلادی تولید این حوزه در سال‌های 2016 و 2017 افت خواهد کرد. زیرا پروژه‌های شروع شده نمی‌تواند کاهش در نرخ تولید این منطقه را پرکنند.

    در بخش دیگری از این مقاله درباره روسیه ذکر شده است: تولید نفت روسیه نیز در سال 2015 میلادی با وجود قیمت‌های پایین افزایش یافت زیرا از یک طرف رژیم مالیاتی روسیه در بخش نفت تغییر کرده و از طرف دیگر ارزش پول ملی این کشور به خاطر تحریم‌ها افت کرده و از آن جا که هزینه‌های تولید نفت این کشور عمدتا با روبل انجام می‌شود و درآمدهای نفت آن‌ها بر حسب دلار است بنابراین کاهش ارزش پول ملی این کشور سبب افزایش سود پروژه‌های آنها بر حسب روبل می‌شود اما در سال‌های 2016 و 2017 تولید روسیه روزانه 0.1 میلیون بشکه افت خواهد کرد.

    در بخش دیگری از این مقاله آمده است:تولید نفت کانادا در سال 2015 و 2016، روزانه 50 هزار بشکه افزایش خواهد یافت و برخی از پروژه‌های ماسه سنگی که امسال در حال ساخت بوده است سال آینده شروع به تولید خواهند کرد. تولید نفت خام برزیل در سال 2016 و 2017 به ترتیب 40 و 20 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها