عصر خودرو

آمریکا به تمام جهان نفت صادر می‌کند

عصر بازار- سه ماه پس از برداشتن ممنوعیت ۴۰ ساله صادرات نفت آمریکا، نفت خام آمریکا در چهارگوشه جهان دیده می‌شود و در حال شکل‌دهی مجدد نقشه انرژی جهان است.

آمریکا به تمام جهان نفت صادر می‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فروش خارجی که از 31 دسامبر با محموله‌ کوچکی آغاز شده، هم اکنون سرعت فزاینده‌ای به خود گرفته است. شرکت‌های نفتی نظیر اگزون موبایل و شرکت شیمیایی و پتروشیمی چین در صادرات نفت آمریکا به معامله‌گران مستقل نظیر ویتول و ترافیگورا پیوسته‌اند.

    آمریتا سن، تحلیلگر ارشد نفتی شرکت مشاوره انرژی اسپکتز اعلام کرد: « حجم رو به رشد صادرات از آمریکا در حال رونق بخشیدن بازارهاست. شدت‌گرفتن فعالیت صادرات به کمک قیمت نفت در آمریکا آمده است.»

    در حالی که ذخایر نفتی آمریکا در سطوح بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌اند، تانکرهای نفتی مملو از نفت خام آمریکا در بنادر نگهداشته شده یا در حال ارسال به کشورهایی چون فرانسه، آلمان، هلند، رژیم صهیونیستی و پاناما هستند. معامله‌گران نفتی اعلام کردند با وجود افزایش منابع در اروپا و منطقه مدیترانه، مقصدهای دیگر نیز احتمالا وجود خواهد داشت.

    مقیاس کوچک
    یان تیلور مدیر اجرایی شرکت ویتول، اولین صادر کننده نفت آمریکا معتقد است که در آینده قابل پیش‌بینی آمریکا به عنوان یک صادرکننده کوچک در مقایسه با کشورهای اوپک نظیر عربستان، ایران، عراق و تولیدکنندگان غیر اوپک مثل روسیه و مکزیک باقی خواهد ماند و صادرات به عنوان یک کسب‌وکار کم بسیار حاشیه‌ای باقی خواهد ماند.

    شرکت LP یکی از بزرگترین اپراتورهای بنادر نفتی در آمریکا در ماه جاری به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که انتظار دارد در سه ماهه نخست سال 2016، در حدود 165 هزار بشکه در روز نفت و میعانات گازی را صادر کند که 28 درصد بیشتر از میانگین سال 2015 خواهد بود.

    حمل‌ونقل ارزان
    یک دلیل برای افزایش صادرات، هزینه خطوط لوله و راه‌آهن ارزان برای انتقال نفت خام از میادین نفتی تگزاس، اوکلاهاما و داکوتای جنوبی به بنادر آمریکا در خلیج مکزیک بوده است. دلیل دیگر نیز این است که قیمت نفت آمریکا نسبت به نفت برنت کمتر است و این موضوع به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا با سود بیشتری نفت را از کشوری در اقیانوس آرام به کشوری دیگر انتقال دهند.

    پس از رسیدن سطح مخازن نفتی آمریکا به بالاترین سطح از سال 1930، صادرات فشار را از روی مخازن بزرگ آمریکا برداشته است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا،  92.5 درصد از ذخایر نفتی در کوشینگ، بزرگترین نقطه تحویل فوری نفت وست‌ تگزاس اینترمدییت در آمریکا، پر شده است.

    خطری که وجود دارد این است که صادرات آمریکا ممکن است موجب انتقال عرضه بیش از تقاضا به اروپا و کشورهای حوزه دریای مدیترانه شوند که اخیرا شاهد نخستین بارگیری بشکه‌های نفتی ایران از سال 2012 در این منطقه بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها