عصر خودرو

کشورهای عربی خلیج فارس چه تدابیری برای جبران سقوط نفت اندیشیدند؟

عصر بازار- سقوط چشمگیر قیمت نفت در یکی دو سال گذشته، شوک بزرگی بر بسیاری از اقتصادهای خاورمیانه وارد کرده و آنها را ناچار کرده است دست به تدابیری برای جبران کسری بودجه خود بزنند.

کشورهای عربی خلیج فارس چه تدابیری برای جبران سقوط نفت اندیشیدند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، سال‌هایی که قیمت نفت 100 دلار بود و درآمد حاصل از صادرات به مرز یکهزار میلیارد دلار رسیده بود به سر آمده و کشورهای غنی از نفت خلیج فارس و مردمانشان باید با این حقیقت تازه کنار بیایند.  یارانه‌های قابل‌توجه روی غذا و سوخت کم شده، مالیات‌های جدیدی وضع شده و بسیاری از مزایای اجتماعی نیز از بین رفته است.


    سی‌ان‌ان برخی از اقداماتی را که کشورهای نفتی اعمال کرده‌اند، برشمرده است:

    کویت
    کویت یکی از کمترین هزینه‌های تولید نفت را در دنیا در اختیار دارد. این کشور همچنین یکی از قدیمی‌ترین صندوق‌های ثروت را در دنیا از آن خود کرده است. با وجود این، فروپاشی قیمت نفت، کویت را مجبور کرده تا به موضوعی عجیب فکر کند: سود ناشی از مالیات شرکت‌ها.

    برنامه‌ریزی برای نرخ مالیات 10 درصدی شرکت‌ها به دنبال حرکت تمامی دولت های خلیج فارس مبنی بر مالیات فروش 5 درصدی تا سال 2018 بوده است.
    مونیکا مالک، اقتصاددان کامرشال بانک ابوظبی اعلام کرد: واقعیت این است که وارد شدن کویت به مسیر مالیاتی برای شرکت‌ها یک مسیر بسیار متفاوت از تولید درآمد خواهد بود.

    امارات متحده عربی
    امارات اولین کشور خلیج نشینی بود که با اعمال قیمت‌گذاری بازار روی بنزین در تابستان گذشته، یارانه سوخت را مورد هدف قرار گرفت.
    رابین میلز، مدیر اجرایی شرکت مشاوره نفتی قمر اعلام کرد: «زمانی که یکی کشور احساس می‌کند می‌تواند قدم هایی را برای حذف یارانه بردارد، کشورهای دیگر نیز اعتماد به نفس کافی برای تبعیت از آن را پیدا می‌کنند.»

    هر شش کشور عربی خلیج فارس در حال حاضر در حال کاهش شدید یارانه‌ها، افزایش قیمت‌های در محل تولید و بالا بردن هزینه آب و برق هستند.

    عربستان سعودی
    موسسه رتبه‌بندی مودیز، اخیرا چشم‌انداز اعتباری خود را از سیستم بانکداری عربستان تنزل داد. این گزارش نشان داد که هزینه‌های عمومی عربستان سعودی در سال جاری 14 درصد کاهش داشته است. بزرگترین تولیدکننده نفت منطقه در حال حاضر کاهش شدید هزینه‌ها، کاهش یارانه‌ها و حتی کاهش برنامه کمک هزینه تحصیل دانشجویان خارجی را اعمال کرده است.

    قطر
    انتظار می‌رود در سال 2016، قطر اولین کسری بودجه خود را در 15 سال اخیر تجربه کند. میزبان جام جهانی 2022 یک صندوق سرمایه عظیم ایجاد کرده و بهتر است تا از آن در برابر مشکلات مشابه همسایگانش محافظت کند. اما حتی قطر نیز چندین اقدام کاهشی انجام داده است. شیخ تمیم بن حامد آل ثانی، حاکم قطر، اعلام کرده که دولت دیگر نمی‌تواند همه چیز را فراهم کند.
    در قطر به منظور کاهش هزینه‌های عمومی موسسات دولتی، قیمت بنزین و محصولات پتروشیمیایی با رشدی 35 درصدی مواجه شده و قیمت آب برق نیز افزایش یافته است.

    بحرین
    دولت بحرین برای نخستین بار در بیش از 30 سال اخیر، در ماه ژانویه قیمت بنزین را افزایش داده و یارانه دولت بر روی انرژی را کاهش داده است. در اکتبر سال گذشته، دولت همچنین یارانه روی گوشت را قطع کرد که موجب دو برابر شدن قیمت گوشت و مرغ در این کشور شد. دولت بحرین از ابتدای سال جاری، اعلام کرده که برنامه اصلاحاتی وسیعی را برای متنوع سازی و کاهش هزینه‌های دولت انجام خواهد داد.

    عمان
    عمان نیز همانند دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس قیمت سوخت را افزایش داده و اعلام کرده که مالیات بر درآمد شرکت را از 12 درصد به 15 درصد افزایش داده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها