عصر خودرو

گفت‌وگوی وزرای خارجه سه کشور اروپایی درباره ایران

عصر بازار- وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه روز پنجشنبه درباره توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به رایزنی پرداختند.

گفت‌وگوی وزرای خارجه سه کشور اروپایی درباره ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، وزارت خارجه آلمان روز پنجشنبه در توئیتر نوشت: امروز در نشستی اعتمادآمیز، هایکو ماس، ژان ایو لودریان و دومینیک راب از آمادگی دولت آمریکا برای گفت‌وگو درخصوص ایران استقبال کردند. سه کشور اروپایی به حفظ برجام و بررسی همه گزینه‌ها در این زمینه ادامه خواهند داد. سه کشور اروپایی از ایران می‌خواهند که از بیش از این توافق را تضعیف نکند.

    بر اساس این گزارش، درخواست تروئیکای اروپا برای عدم تضعیف برجام درحالی مطرح می‌شود که طرف‌های اروپایی خود به هیچ‌یک از تعهداتشان طبق توافق هسته‌ای برجام عمل نکرده‌اند و آمریکا نیز با به روی کار آمدن ترامپ از برجام خارج شده است. در پی تداوم عدم پایبندی هیچ یک از طرفین اروپایی و آمریکایی برجام به تعهداتشان، ایران پس از مدت‌ها پایبندی یکجانبه به برجام، به منظور واداشتن آنها به اجرای تعهداتشان گامهایی در راستای کاهش تعهدات خود به برجام برداشت و اعلام کرد پس از پایبندی طرفین این گام‌ها به عقب برداشته خواهند شد.

    در پی پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا برخی مدعی تغییر رویکرد کاخ سفید نسبت به برجام شدند اما تاکنون آمریکا هیچ اقدامی در راستای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها انجام نداده است و برخی مقامات آمریکایی و اروپایی نیز در مواضعی زیادی خواهانه اعلام کرده اند که ابتدا ایران باید به برجام بازگردد!

    در همین راستا کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی این هفته اعلام کرد که نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ 23 فوریه 2021 برابر با 5 اسفندماه، عصر روز دوشنبه تحویل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

    غریب‌آبادی در این خصوص اظهار کرد: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای 26 و 36 برجام و به علت عدم پایبندی طرف‌های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم‌های غیرقانونی، صورت گرفته است.

    برچسب ها