عصر خودرو

طی ۵ سال آینده پیش بینی می شود؛

تداوم رشد بازار محصولات پتروشیمی در دنیا

عصر بازار- بازار فراورده های پتروشیمی دنیا در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی رشد مداومی را تجربه کرد که دلیل آن را می توان رشد اقتصادی و افزایش تقاضا برای انواع کالاهایی دانست که در تولیدات خود، از فرآورده های پتروشیمی استفاده می کنند ولی این بازار هم مانند اغلب بازارهای دیگر در سال ۲۰۲۰ و تحت تاثیر همه گیری کرونا با افت تولید و تقاضا روبرو شد. انتظار می رود از سال ۲۰۲۱ رشد بازار محصولات پتروشیمی در دنیا ادامه یابد و نرخ رشد سالانه آن از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ میلادی به ۴.۸ درصد برسد. این درحالی است که تغییرات قیمتی این محصولات در ایران به دلیل سهم بالا در تولید جهانی آن و همچنین عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

تداوم رشد بازار محصولات پتروشیمی در دنیا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از کالاخبر، وب سایت «اویل و گاز360» در این مورد نوشت: «امروزه فراورده های پتروشیمی به عنوان ماده اولیه یا کالای واسطه ای در تولید اغلب محصولات استفاده می شود. از صنعت بسته بندی گرفته تا صنایعی از قبیل خودروسازی، تولید کالاهای بادوام، نساجی و صنعت ساختمان همه از مصرف کنندگان فراورده های پتروشیمی در دنیا هستند و رشد تقاضای این محصولات زمینه را برای رشد تقاضا برای فراورده های پتروشیمی فراهم می کند.»

    اما در بخش دیگر این گزارش، تفکیک منطقه ای بازار محصولات پتروشیمی، بررسی شده است. برمبنای این پژوهش ها، کشورهای آسیا-پاسیفیک، بیشترین سهم را در بازار این محصولات دارند و کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی، در رده در ره بعدی قرار گرفته اند. کشورهای آسیایی و به ویژه کشورهای خاورمیانه طی سال های اخیر، سرمایه گذاری زیادی برای تولید محصولات پترشیمی کرده اند و هند و چین هم در این حوزه فعالیت زیادی دارند. به همین دلیل، این قاره، به عنوان پیشگام در بازار محصولات پتروشیمی در دنیا معرفی شده است.

    بررسی ها نشان داده است تقاضا برای محصولات پتروشیمی در قاره آسیا با سرعت زیادی درحال افزایش است و علاوه بر راه اندازی شرکت های تازه ای که در صنعت پتروشیمی کار می کنند، بسیاری از شرکت های کوچک موجود با هم ادغام شده یا به شرکت های بزرگتر واگذار می شوند که با اجرای این طرح ها حجم تولید آنها بیشتر خواهد شد.

    در نتیجه انتظار می رود تا سال 2026 همچنان آسیا به عنوان بزرگترین بازار محصولات پتروشیمی در دنیا باقی بماند.

    نکته دیگر سرمایه گذاری های کلان در صنعت پتروشیمی در قاره آسیاست. پیش بینی ها نشان از افزایش 15 درصدی ورود سرمایه های خارجی به این صنعت در سال جاری دارد و انتظار می رود این روند رشد سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی تا سال 2026 ادامه داشته باشد.

    برچسب ها