عصر خودرو

هند به دنبال ۴۰ میلیارد دلار نفت و گاز کشف نشده است

عصر بازار- هند قصد دارد ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت خام و گاز طبیعی را در چند سال آینده با کمک اصلاحات گسترده در مقررات اکتشاف و تولید انرژی که هفته گذشته اعلام شد جذب کند.

هند به دنبال ۴۰ میلیارد دلار نفت و گاز کشف نشده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و گاز طبیعی هند گفت: سیاست جدید اکتشاف هیدروکربن و مجوزهای مربوط به آن و مقررات آزاد کردن قیمت گاز به کاهش وابستگی شدید هند به واردات انرژی طی 10 تا 15 سال آینده کمک خواهد کرد.

    وی با محاسبه 45 دلار برای هر بشکه نفت گفت: هدف اصلی افزایش تولید داخلی گاز طبیعی در دورانی است که تقاضا رو به افزایش و تولید در حال کاهش است.

    پرادهان در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد: از طریق این اصلاحات سیاستگذاری 40 میلیارد دلار هیدروکربن برای تولید آزاد خواهد شد. برای تحقق این رقم انتظار می‌رود ما طی دو تا سه سال آینده بیش از 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشیم.

    دولت هند پیشتر اعلام کرده بود که انتظار دارد ذخایر گازی اکتشاف نشده در حدود 6.75 تریلیون فوت مکعب به ارزش بیش از 28 میلیارد دلار از ذخایر کنونی و آتی به پول تبدیل شوند.

    تحلیلگران تجاری و صنعت انرژی از این تغییرات استقبال کرده‌اند اگر چه برخی از آنها به دلیل کاهش اخیر قیمت نفت و بی‌میلی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پرهزینه نسبت به آن ابراز تردید کرده‌اند.

    اروند ماهاجان رئیس بخش انرژی و زیرساخت در شرکت KPMG هند با بیان اینکه چنین اقدامی در سالهای قبل می‌توانست تاثیر بیشتری داشته باشد، گفت: در شرایط کنونی این تغییرات باعث ایجاد هیجان در فعالان بازار نخواهد شد .شرایط بازار برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز خوب نیست.

    پرادهان با اذعان به اینکه هند در جذاب کردن اکتشاف انرژی در کشور کند عمل کرده ابراز اطمینان کرد که این اصلاحات هدف اعلام شده از سوی نارندرا مودی نخست وزیر هند مبنی بر کاهش 10 درصدی وابستگی کشور به واردات نفت تا سال 2022 را محقق خواهد کرد.

    هند تقریبا سه چهارم نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

    وی افزود: بعضی از تصمیماتی که ما امروز برای مصالح هند و مردم آن اتخاذ می‌کنیم باید 10 الی 20 سال پیش اتخاذ می‌شدند. زمانی که مودی نخست وزیر هند مسوولیت نخست‌وزیری را برعهده گرفت نسبت به صنعت انرژی بین دولت و سهامداران اعتماد وجود نداشت. ما باید به دنبال مدل‌های تجاری بین‌المللی باشیم.

    سیاست جدید اعلام شده از سوی کابینه دولت شامل یک مجوز واحد برای فعالیت‌های اکتشاف و تولید در زمینه‌ تمام هیدورکربن‌ها و بازاریابی و آزاد‌سازی در قیمت‌گذاری است، اگرچه برای قیمت گاز براساس قیمت سوخت‌های جایگزین یک سقف وجود خواهد داشت.

    شرکت‌های نفتی بزرگ عمدتا از شرایط سرمایه‌گذاری غیرجذاب در صنعت انرژی این کشور اجتناب کرده‌اند. بریتیش پترولیوم که 7.2 میلیارد دلار در بلوک گازی فراساحلی صنایع ریلاینس سرمایه‌گذاری کرده‌ با مشکلاتی در تولید و اختلافات در زمینه قیمت‌گذاری مواجه شده و از اصلاحات اخیر با عنوان یک تغییر مسیر استقبال کرده است.

    مقامات هندی اما اعلام کرده‌اند که صنایع ریلاینس باید برای بهره‌مند شدن از این سیستم جدید، به داوری بر سر قیمتگذاری پایان دهد و این در حالی است که پرادهان می‌گوید: هدف این سیاست تشویق توسعه ذخایر نفت و گاز اکتشاف نشده است.

    موسسه رتبه‌بندی اقتصادی استاندارد& پورز اعلام کرد که این سیاست‌های جدید برای رتبه اعتباری ریلانس و شرکت نفت و گاز طبیعی دولتی مثبت است اما با جریان نقدینگی منطقی چند سال فاصله وجود دارد.

    آژانس رتبه‌بندی ICRA اعلام کرد که این اصلاحات می‌تواند به افزایش تولید هند در پنج الی هشت سال آینده کمک کند، اما مزایای تولید نفت متوسط خواهد بود.

    پرادهان با اشاره به این‌که هند سومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی جهان با مصرف سرانه پایین است، اما یکی از بیشترین نرخ های رشد مصرف سالانه را در اختیار دارد، گفت: هند به تدریج به سمت اقتصاد گاز محور پیش می‌رود. تولید گاز داخلی هند در دو سال مالی منتهی به مارس 2015، 17 درصد کاهش یافته است.

    در آخرین رتبه‌بندی جهانی 500، در لیست بزرگترین کمپانی‌های جهان، شرکت نفت هند در رتبه 86 قرار گرفته است.

    شرکت نفت هند و شرکت‌های تابعه آن، در کشور هند، 49 درصد از بازار نفت، 31درصد از ظرفیت پالایش و 67 درصد از ظرفیت بخش پایین‌دستی صنعت نفت هند و کلیه پروژه‌های مربوط به ساخت و نگهداری خط لوله این کشور را در اختیار دارد.

    گروه شرکت‌های تابعه شرکت نفت هند مالک 10 پالایشگاه، از مجموع 22 پالایشگاه این کشور است، که ظرفیت پالایش ترکیبی این شرکت، معادل 65٫7 میلیون تن در سال می‌باشد.

    رئیس‌جمهور هند، مالک 78٫92 درصد (1٫9162 میلیارد سهام) از این شرکت است. در سال مالی 2012 این شرکت، معادل 75،66 میلیون تن فراورده‌های نفتی بفروش رسانده. به گزارش پی‌بی‌تی، دولت هند از این معاملات 37،54 میلیارد دلار به دست آورده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها