عصر خودرو

رئیس سازمان بورس مطرح کرد؛

برای ورود شرکت‌های رتبه‌بندی فراخوان بین‌المللی دادیم

عصر بازار- در روزهای پایانی سال ۹۴، مدت زمان ریاست محمد فطانت در سازمان بورس و اوراق بهادار وارد دومین سال خود شده است. ویژگی بارزی که می‌توان برای بازار سرمایه در این سال در نظر گرفت، انتظار بورسی‌ها برای به وقوع پیوستن توافق هسته‌ای و اجرایی شدن آن بود. این توافق فعالان بازار را به دوران خوش اقتصادی امیدوار کرده است. دورانی که قرار است صنایع خفته، یکی یکی بیدار شوند و سودسازی‌های بنیادی انجام دهند.

برای ورود شرکت‌های رتبه‌بندی فراخوان بین‌المللی دادیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، اما بر همه آشکار است که 8 سال دوری از بازارهای جهانی، باعث دوری از ابزارهای نوین مالی نیز شده و برای رونق دوباره اقتصادی، نمی‌توان از روش‌های قدیمی استفاده کرد. به همین علت در این سال سراسر انتظار، مدیران بازار سرمایه بیکار ننشستند و برای ارائه ابزارهای نوین مالی به این بازار تلاش زیادی انجام دادند. در سالی که گذشت، شاخص کل بورس اوراق بهادار بیش از 25 درصد رشد را تجربه کرد، همچنین شاخص کل هم وزن نیز که نشان‌دهنده رشد هماهنگ تمام سهام بازار است، شاهد رشد 27 درصدی بود. از سوی دیگر امیدواری‌های زیادی برای ورود سرمایه‌گذار خارجی به بازار سرمایه شکل گرفته است که البته دست‌اندازهایی برای ورود به داخل کشور دارد. محمد فطانت در گفت‌وگو با «عصربازار» به شفاف سازی مسیر بازار سرمایه پرداخته است که شرح این مصاحبه در ادامه آمده است.


    - اکنون فعالان اقتصادی کشور خوش‌بینی زیادی برای ورود سرمایه‌گذار خارجی دارند. با ورود این سرمایه‌گذاران نقدینگی کلانی وارد کشور می‌شود. در این شرایط سازمان برای این که شرایط بازار را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کند و از محدودیت‌هایی مانند دامنه نوسان و حجم مبنا بکاهد، چه برنامه‌هایی دارد؟
    بازار سرمایه باید به تدریج به این سمت حرکت کند که استانداردهای حاکم بر معاملات به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شود. البته این اتفاق در کوتاه‌مدت و در زمانی که نسنجیده باشد، قابلیت اجرا ندارد‌. اما تلاش ما بر این است که به تدریج حجم مبنا و دامنه نوسان را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کنیم.
    طبق برنامه‌ای که سازمان بورس در نظر دارد، در سال آینده آغاز کاهش حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان انجام می‌شود و جزییات این تغییرات در زمان اجرا اعلام خواهد شد.

    - یکی از موانع مهمی که بر سر راه ورود سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد، عدم رتبه‌بندی شرکت‌ها به صورت بنیادی است. فعالان و کارشناسان بازار معتقدند که این کار باید از طریق شرکت‌های رتبه‌بندی بین‌المللی انجام شود. سازمان بورس برای حل این معضل چه تدبیری دارد؟
    امکان رتبه‌بندی شرکت‌ها و ورود شرکت‌های رتبه‌بندی خارجی به بازار سرمایه اکنون فراهم است. سازمان بورس فراخوان‌های بین‌المللی در سطح عام منتشر کرده و هنوز هم اصرار داریم که این شرکت‌ها وارد شوند و برای رتبه‌بندی شرکت‌های داخلی اقدامات لازم را انجام دهند. دستورالعمل‌های ورود این شرکت‌های رتبه‌بندی در آغاز سال جدید اعلام می‌شود و پس از آن قطعا شاهد ورود این نهادهای بین‌المللی به بازار سرمایه کشور خواهیم بود.

    - پس از توافق هسته‌ای و آغاز گمانه‌زنی در خصوص ورود اقتصاد کشور به دوران رشد و شکوفایی، شرکت‌های بورس تحت نظر سازمان اقدامات زیادی برای افزایش ابزارهای معاملاتی انجام دادند که این ابزارها نه تنها برای افزایش سهم بازار سرمایه از تولید ناخالص داخلی ارائه می‌شوند، بلکه اهداف تامین مالی بنگاه‌ها را نیز دنبال می‌کنند. از نمونه این ابزارها می‌توان به گواهی‌های سپرده کالایی اشاره کرد که ابزار جدیدی است که در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد. شما به عنوان نهاد ناظر ورود این ابزار در بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    حرکت آغاز تامین مالی گسترده از طریق ابزارهای جدید به پشتوانه دارایی‌های غیرمالی، مسیری است که بورس‌های کشور پیش از این از طریق صندوق پروژه‌ها و صندوق‌های زمین و ساختمان آغاز کردند و با استناد به این تجربه و در راستای بهبود سیاست قیمت تضمینی، تامین مالی به پشتوانه دارایی‌های کالایی آغاز شد. با انجام این کار، بخش کشاورزی که مبنای توسعه کشور است، تقویت می‌شود. البته در مرحله اول برای توسعه بازار، باید استانداردسازی انبارها انجام شود. همچنین ورود انبارهای استاندارد خارج از کشور باعث می‌شود که این اوراق بتوانند در بورس‌های خارجی نیز مورد معامله قرار بگیرند و به نوعی جایگزین صادرات غیرنفتی شوند.

    - نوآوری مالی دیگری که امسال در بازار سرمایه توسط فرابورس پیگیری شد، راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه بود که طبق آخرین صحبت‌های شما در هیئت مدیره سازمان بورس تایید شده است. کارکرد این صندوق‌ها به چه صورت است و چه تاثیرات مثبتی برای کل بازار سرمایه دارد؟
    همان طور که گفتید برنامه ایجاد صندوق‌های جسورانه در هیئت مدیره سازمان بورس تصویب و امیدنامه و روش اجرای این صندوق‌ها ابلاغ شده است. این صندوق‌ها هم‌اکنون می‌توانند با پذیرش تقاضا، کار خود را آغاز کنند. روش فعالیت این صندوق‌ها به شکلی است که عرضه عمومی ندارد، حجم یونیت صندوق‌ها از سایر صندوق‌ها بیشتر است و علت آن ضرورت ورود افراد آگاه است. همچنین این صندوق‌ها برای تامین مالی شرکت‌هایی است که شروع به ایجاد یک کسب و کار جدید می‌کنند. به همین دلیل همخوانی زیادی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد. هر صندوق جسورانه در واقع هلدینگی از چند شرکت نوظهور است که اگر تمام آنها سودده نباشند، حداقل بیش از نیمی از آنها سودده است، اما ریسک بالایی دارد، به همین دلیل سرمایه‌گذاران ریسک پذیر باید وارد این صندوق‌ها شوند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، منبع مالی مهمی برای راه‌اندازی کسب و کارهایی است که برای تامین مالی از طریق بانک‌ها کوچک هستند و نمی‌توانند از این طریق اقدام کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها