عصر خودرو

عربستان بالاخره کوتاه آمد

ایران به دنبال بازپس‌گیری سهم از دست‌رفته‌

عصر بازار- قیمت جهانی نفت پیرو اعلام اوپک مبنی بر اینکه عربستان سعودی و دیگر صادرکنندگان بزرگ تولیدشان را حتی در صورت عدم همراهی ایران محدود می‌کنند، افزایش یافت.

ایران به دنبال بازپس‌گیری سهم از دست‌رفته‌
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، از زمانی که دلالان نفتی دیدند که بالاخره دو سال کاهش شدید قیمت‌های نفت تولیدکنندگان را وادار کرده از سرعت تولید و عرضه‌شان بکاهند، قیمت نفت در حدود 47 درصد رشد را تجربه کرده است.

    حالا منابع رسمی اوپک می‌گویند که عربستان، کویت و دیگر کشورهای متحد قرار است عرضه نفت خامشان را حتی در صورت عدم همراهی ایران محدود کنند که این امر تغییری در مسیر محدود کردن تولید نفت طی ماه آینده را نشان می‌دهد.

    از سوی دیگر قطر اعلام کرده است که احتمال دارد در 17 آوریل نشستی را با شرکت کشورهای صادرکننده نفت اعم از اوپکی و غیراوپکی‌ها میزبانی کند.

    در معاملات نیویورک قیمت هر بشکه نفت سبک شیرین برای تحویل در ماه آوریل با افزایشی 5.8 درصدی یعنی حدود 2.12 دلار، 38.46 دلار ارزش‌گذاری شد که این میزان بیشترین رشد از 22 فوریه تا کنون به حساب می‌آید.

    بازار نفت خام از 11 فوریه همزمان با اعلام آمادگی امارات متحده به عنوان یکی از هم‌پیمانان اصلی سعودی‌ها برای همکاری در مورد قیمت‌ها قدرت گرفت. در هفته‌های بعد از آن روسیه به توافق اولیه برای فریز تولید نفت پیوست تا پایان رقابت بین صادرکنندگان بزرگ نفتی در بازی فروش بیشتر در مقابل قیمت ارزان‌تر باشد.

    روسیه و اوپک تاریخی از عدم موفقیت در راستای عمل به وعده‌های توقف و یا کاهش تولید را پست سر گذاشته‌اند، اما حالا تحلیل‌گران می‌گویند که کاهش شدید قیمت‌ها در دوره اخیر تولیدکنندگان را واداشته است که راه حلی برای توقف روند کاهشی قیمت و بازسازی بازار نفت پیدا کنند.

    اگرچه عربستان سعودی و هم‌پیمانان آن در ابتدا اجرای توافق فریز نفت را منوط به همراهی ایران کرده بودند، اما کاهش قیمت هر بشکه نفت خام به 26.21 دلار به اقتصاد این کشورها لطمه وارد کرده است و مقامات اوپک می‌گویند حالا فشارهای داخلی پادشاهی عربستان را وادار به حرکت در این مسیر کرده است.

    بر اساس این گزارش، اینها در حالی است که ایران در دوره تحریم‌ها روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد و کشورهای دیگر سهم باقیمانده نفت صادراتی ایران (بیش از یک میلیون بشکه در روز) را در بازار از آن خود کرده بودند. حالا پس از اجرای برجام و حذف ممنوعیت فروش نفت، ایران در نظر دارد به شیوه‌ای که منجر به کاهش قیمت‌ نشود سهم از دست رفته خود در بازار را دوباره در دست گیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها