عصر خودرو

شفاف‌سازی فرابورس ایران درباره رتبه‌بندی شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه؛

۱۳ شرکت در تابلوهای رنگی بازار پایه جابه‌جا شدند

عصر بازار- زهرا زارع، مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس ایران از انتقال ۹ شرکت از تابلو زرد به تابلو نارنجی، ۳ شرکت از تابلو نارنجی به تابلو زرد و یک شرکت از تابلو نارنجی به تابلو قرمز بازار پایه خبر داد.

۱۳ شرکت در تابلوهای رنگی بازار پایه جابه‌جا شدند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، زهرا زارع با اشاره به اینکه اطلاعیه طبقه‌بندی شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه، سی‌ام دی‌ماه 1399 در وب‌سایت فرابورس ایران در اختیار عموم قرار گرفته است، گفت: رتبه‌بندی شرکت‌های بازار پایه بر اساس ماده 21 دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران (شرکت سهامی عام) صورت گرفته است.

    به گفته او سهامداران شرکت‌های بازار پایه با مطالعه این ماده از دستورالعمل مذکور و بررسی شرایط و سطح افشای اطلاعات شرکت‌ها در سامانه کدال، می‌توانند انتقال و یا عدم انتقال شرکت‌ها را در تابلوهای رنگی بازار پایه در مواقع رتبه‌بندی تشخیص بدهند.

    مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس ایران با بیان اینکه شرکت‌های بازار پایه 2 بار در سال، یک‌بار پایان مردادماه و یک‌بار هم پایان دی‌ماه از لحاظ اطلاعاتی که منتشر می‌کنند و به‌موقع بودن انتشار آن، طبقه‌بندی می‌شوند، افزود: از سال 1396 طبقه‌بندی شرکت‌های بازار پایه در حال انجام است و تاکنون بیش از 8 بار این رتبه‌بندی انجام شده و معیارهای آن تغییر نکرده است.

    او در همین زمینه افزود: علاوه بر این دو زمان مشخص‌شده، به منظور رعایت دستورالعمل، طی مقاطعی بلافاصله رتبه‌بندی انجام می‌شود یعنی زمانی که صورت‌های مالی شرکت، عدم اظهارنظر یا اظهارنظر مردود باشد، بلافاصله فرایند انتقال از تابلوها انجام می‌شود.

    مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس ایران یادآور شد: عدم ارائه اطلاعات در زمان‌های تعیین‌شده از سمت اعضای هیات مدیره شرکت‌ها نه تنها تخلف از دستورالعمل افشاست بلکه تخلف از ماده 45 قانون بازار نیز به شمار می‌رود.

    زارع در ادامه تاکید کرد: شرکت‌ها از زمانی که ثبت نزد سازمان بورس می‌شوند ملزم به رعایت دستورالعمل افشای اطلاعات هستند و این طبقه‌بندی نافی مسئولیت‌های هیات‌مدیره شرکت‌های بازار پایه در قبال ارائه اطلاعات نیست چراکه اعضای هیات‌مدیره باید حساسیت‌های لازم را نسبت به انتشار به موقع اطلاعات مطابق با مهلت‌های زمانی تعیین‌شده رعایت کنند.

    او تاکید کرد که فرابورس ایران صرفا دستورالعمل پذیرش را رعایت کرده است و سهامداران شرکت‌ها که در مجامع حضور پیدا می‌کنند و با ناشران در ارتباط هستند، بهتر است از ناشران افشای به موقع اطلاعات را مطالبه کنند تا از نزول نمادها در تابلوهای بازار پایه جلوگیری کنند.

    زارع همچنین در خصوص شرکت‌هایی که از تابلو زرد بازار پایه به تابلو نارنجی منتقل شده‌اند، اظهار کرد: در مورد این شرکت‌ها صرفا دامنه نوسان تغییر کرده و از 3 درصد به 2 ‏درصد کاهش یافته است که این موضوع هیچ‌گونه تاثیری بر عملکرد شرکت ندارد‎؛ ضمن آنکه شرکت‌هایی که از تابلو زرد منتقل می‌شوند در ‏صورتی که در ادامه بتوانند معیارهای حضور در این تابلو را کسب کنند، مجددا به تابلو زرد ارتقا خواهند یافت.‏

    او در خصوص شرکتی که به تابلو قرمز منتقل شده است نیز اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته این شرکت ریسک انتقال به تابلو پایه قرمز را داشت که فرابورس با ناشر نیز مکاتبه کرده اما اقدامی از سوی ناشر صورت‌نگرفت و در راستای رعایت دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق بهادار ملزم به انتقال آن به تابلو پایه قرمز شدیم.

    برچسب ها