عصر خودرو

پیش بینی گرجی آرا از روند آتی بازار سرمایه؛

صعودی با شیب ملایم

عصر بازار- مدیر مجامع و امور سهام هلدینگ هزاردستان، وضعیت بنیادی شرکت های بورسی کشور را مطلوب و رو به رشد دانست و اظهار داشت: به نظر می رسد بازار سرمایه تا خرداد سال آینده در روندی صعودی با شیب ملایم حرکت کند.

صعودی با شیب ملایم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمد گرجی آرا در پاسخ به این سوال که در حال حاضر محرک های جدید اقتصادی و سیاسی موثر بر بازار سرمایه کدامند، گفت:  مهمترین اتفاقی که ممکن است بازار را به لحاظ اقتصادی تحت تاثیر قرار دهد، احتمال تغییرات نرخ بهره است . همچنین سیاست دولت در رابطه با تامین کسری بودجه خود بر بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود؛ چرا که ممکن است اتخاذ برخی سیاست های قبلی، به بحث های تورمی دامن بزند .

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به لحاظ سیاسی هم به نظر می رسد که بازار، چشم امید به گشایش های سیاسی و توافقاتی دارد که امکان دارد در آینده اتفاق افتد. از طرفی با کمرنگ شدن تنش های سیاسی، احتمال رودررویی نظامی در دیگر کشورها کاهش یافته که بازار با هوشمندی این مساله را درک و در معاملات خود لحاظ می کند.

    وی همچنین با اشاره به مساله انتخابات به عنوان عامل اثرگذار بعدی بر بازارها به ویژه بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تا خرداد ماه آینده که  انتخابات را در پیش داریم، سرمایه گذاران می توانند سهم های کم ریسک تر  را  انتخاب و موقعیت خود را در بازار حفظ کنند . به نظر می رسد نزولی بودن بازار مربوط به دوره کوتاه مدت است و در بلندمدت شاهد برگشت قیمت ها باشیم .

    گرجی آرا در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم سقف شکنی تاریخی بورس های دنیا و جذابیت قیمت سهام در بسیاری از شرکت های بورسی داخلی،  واکنش بورس بازان ایران متفاوت است ، گفت: البته شرایط بازار داخل و خارج با هم متفاوت است و گاهی این دو بازار  ارتباط مشخصی با هم ندارند، اما روند خوب بورس های جهانی، بیشتر از بابت امیدواری ها و خوش بینی ها برای بازگشت به دوران قبل از کروناست که تقاضا در بازارهای بین المللی را جذاب کرده است .

    این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: علاوه بر این بسته حمایتی دولت ها، این خوش بینی را در بازارها ایجاد کرده که قدرت خرید مصرف کنندگان در خارج از ایران افزایش و در نهایت وضعیت شرکت ها بهبود پیدا کند .

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در داخل اما عدم اطمینان هایی که به بازار تزریق می شود ، سهامداران را به تدریج نگران و برای باقی ماندن در بازار دچار تردید می کند . این در حالی است که حمایت های کلامی صرف از سوی دولتمردان بدون اینکه در عمل نتیجه مثبتی برای سهامداران داشته باشد،  باعث سرخوردگی  آنها خواهد شد. اما سهامداران انتظار دارند که نهادهای نظارتی در مواردی مانند قیمت گذاری های دستوری که به ضرر تولید کننده و سهام دار است، صدای آنها را بشنوند.

    به گفته گرجی آرا ، بخش عمده ای از حقوقی های بازار هم که زیرمجموعه نهادهای دولتی و سازمان های بازنشستگی هستند، قسمتی  از پورتفوی خود را در شرایط فعلی نقد می کنند که این موضوع، هم به شکل گیری روند نزولی بازار دامن زده است.

    برچسب ها