عصر خودرو

رویترز:

نشست «فریز نفتی» بدون حضور ایران هم تشکیل می‌شود

عصر بازار- خبرگزاری رویترز با استناد به منابع آگاه نوشت کشورهای حاشیه خلیج فارس از طرح «فریز نفتی» حمایت می‌کنند و عدم شرکت ایران در این طرح اگرچه ایده‌آل نیست اما بدترین وضعیت هم نیست.

نشست «فریز نفتی» بدون حضور ایران هم تشکیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رویترز به نقل یک مقام آگاه عضو اوپک نوشت کشورهای تولیدکننده نفت شامل اعضای اوپک حاشیه خلیج فارس از برگزاری نشست میان این کشورها در ماه آینده برای فریز تولید خود حتی بدون ایران حمایت می‌کنند چراکه فشار سیاسی قیمت‌ها را افزایش داد.

    بر اساس این گزارش، رویترز با استفاده از سخنان منابع آگاه تلاش می‌کند تا اینگونه القا کند که ایران نیز باید در این تثبیت سطح تولید شرکت کند و عدم شرکت ایران ایده‌آل نیست و اثر این تلاش را کم می‌کند و به نوعی ایران خلاف جهت حمایت از افزایش قیمت نفت حرکت می کند.

    این درحالی است که زمانی که قیمت نفت روند کاهشی به خود گرفت، همین کشورهای حاشیه خلیج فارس از کاهش قیمت نفت به شدت حمایت می‌کردند و مانع از تشکیل جلسه‌ای برای افزایش قیمت‌ها می‌شدند. اکنون که ایران تلاش دارد تا سهم از دست رفته خود از بازار نفت را بازیابد با کمک رسانه‌های خارجی جو روانی علیه ایران ایجاد می‌کنند.

    الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه نیز روز دوشنبه پس از مذاکرات در تهران گفته بود احتمال دارد قراردادی در ماه آوریل به امضا برسد و ایران که حق دارد تولید خود را پس از سال‌ها تحریم‌افزایش دهد، مستثنی شود.

    منابع اوپکی گفتند درحالی‌که معافیت ایران ایده‌آل نیست اما این کشور شکننده این قرارداد نیست.

    یک منبع آگاه در یک تولیدکننده بزرگ عضو اوپک گفت: «این یک عقب‌نشینی است اما لزوما فضای مثبتی را اکنون شروع شده است، تغییر نخواهد داد.» وی با اشاره به ایران گفت ایران به هیچگونه فریز نفتی نمی‌پیوندد.

    وی افزود: «هنوز مذاکراتی در مورد نشست احتمالی میان تولیدکنندگان بزرگ وجود دارد.»

    یک قرارداد اولیه برای فریز تولید به میزان ماه ژانویه، در ماه گذشته میان عربستان، قطر و ونزوئلا بعلاوه روسیه ایجاد شد که به افزایش قیمت‌ها کمک کرد.

    یک نماینده دیگر در اوپک نیز گفت نبود ایران در این بسته خروجی عالی ندارد اما بدترین حالت هم نیست. «اگر دیگران سطح تولید را حفظ کنند و ایرانی خارج از این توافق بمانند. به بازار کمکی نمی‌شود مگر اینکه تقاضا بسیار بالا باشد... تولید ژانویه نیر در سطح بالایی بود.»

    منبع سوم گفت: «شما نمی‌توانید تمام تولیدکنندگان دیگر نفت را نادیده بگیرید. این نشست احتمال انجام می‌شود» در این نشست جزئیات این قرارداد مورد بحث قرار می‌گیرد و نهایی می‌شود. «ما فقط برای اینکه نشستی بگذاریم، شرکت نمی کنیم.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها