عصر خودرو

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت؛

ریزش قیمت دلار و هفته پرنوسان بورس

عصر بازار- ابتدای هفته‌ای که گذشت با سردی بازار سرمایه و ریزش قیمت دلار همراه شد اما در پایان هفته اوضاع تا حدی تغییر کرد.

ریزش قیمت دلار و هفته پرنوسان بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، هفته‌ای که گذشت را باید یکی از پرنوسانترین هفته‌های بورس در سال جاری دانست. در هفته گذشته شاخص بورس تهران با یک میلیون و 260 هزار واحد کار خود را آغاز کرد، اما با افتی 130 هزار واحدی در سه روز ابتدایی هفته رو به رو شد.

    در روز پایانی هفته، این شاخص با رشد همراه بود و به یک میلیون و 180 هزار واحدی رسید. شاخص فرابورس هم با نوساناتی مشابه همراه شد و تا آستانه از دست دادن کانال 18000 واحدی عقب نشینی کرد.

    «پویا بهمنی» کارشناس بازار سرمایه در همین ارتباط به ایرنا گفت: در سه روز ابتدایی هفته شاهد عرضه‌های شدیدی در تمامی گروه‌ها و صنایع بودیم که طی این عرضه‌ها حدود 4800 میلیارد پول از سوی بخش حقیقی از بازار خارج شده و حقوقی‌ها بیشترین نقش حمایتی را از بازار داشتند.

    وی افزود: یکی از موثرترین عوامل در ایجاد شرایط موجود نوسانات کاهشی نرخ ارز است که قطعا متاثر از تغییر رویکرد فعالان این حوزه نسبت به چشم انداز سیاسی و اقتصادی کشور و سیاست‌های پولی بانک مرکزی است. عامل موثر دیگر تغییر در نرخ بهره بین بانکی است. عامل سوم که شاید این روزها بیش از عوامل دیگر صحبت از آن به میان می‌آید افزایش ریسک بازار بر اثر تغییر در سیاست گذاری‌های بورسی و مداخلات غیرحرفه ای در بازار سرمایه است.

    بهمنی در تشریح این دخالت‌ها گفت: مجادلات حول صندوق پالایشی و همچنین قیمت گذاری‌های دستوری دو نمونه از این دست موارد است که شاید به طور مستقیم و آنی در قیمت یک نماد موثر نباشد؛ ولی اثرات میان‌مدت و بلندمدت آن می‌تواند بیش از سایر عوامل ذکر شده تاثیرگذار باشد. در این بین برخی رخدادهای غیرمنتظره مانند استعفای رییس سازمان بورس نیز موجب افزایش ریسک سیستماتیک بازار شده و سرمایه‌گذاران بالقوه را به سمت بازارهای موازی و کم ریسک‌تر می‌کشاند. در کنار این عوامل این نکته نیز باید ذکر شود که الگو و رفتار عرضه و تقاضا در بازار بورس تهران مانند تمام بازارهای سهام در کشورهای دیگر، از اصولی پیروی می‌کند که چندان با شرایط فعلی بازار مغایر نیست. به بیان دیگر شاخص بورس تهران پس از رشد خیره کننده ای که طی 3 سال اخیر داشت، نیاز به یک دوره بازیابی و استراحت قیمتی و زمانی دارد که اصولا این دوره  ممکن است طولانی مدت و طاقت فرسا باشد؛ ولی نمی‌توان برای آن دلیل مشخصی ذکر کرد یا با آن جنگید، بلکه باید آن را جزئی از طبیعت بازار دانست.

    این کارشناس بازار سرمایه در تشریح وضعیت بازار در روزهای آینده نیز گفت: هرچند آمار و ارقام از بازگشت شاخص‌ها به مدار مثبت حکایت دارد اما تداوم این روند طی روزهای آتی برای فعالان بازار سرمایه همچنان در ابهام است، چرا که طبیعت عرضه و تقاضا و همچنین برخورد قیمت ها با سطوح حمایتی خود موجب ایجاد هیجان خرید و واکنش مثبت می‌شود، ولی ممکن است که در ادامه روزهای معاملاتی، همزمان با فروکش‌کردن جو روانی، بازار در مسیر کاهشی خود قرار می‌گیرد. البته ذکر این نکته الزامی است که با کاهش قیمت‌ها، افزایش قابل پیش بینی سودآوری شرکت ها در گزارش های 9 ماهه و افزایش قیمت کامودیتی ها برای شرکت های کامودیتی محور، نسبت قیمت به سود (p/e) فعلی و آینده برای بسیاری از شرکت ها بسیار جذاب شده و خرید این نمادها در نواحی قیمتی فعلی کاملا به لحاظ بنیادی قابل توجیه است که این موضوع نیز می تواند از دلایل افزایش تقاضا در بسیاری از نمادهای ارزنده بازار بوده باشد.

    در مقابل اما بورس کالا، هفته سردی را سپری کرد. «علی قاسمی» کارشناس بورس کالا در این ارتباط به ایرنا گفت: کاهش نرخ ارز و آغاز به کار دولت جدید آمریکا، باعث شد تا خریداران با تصور کاهش بیشتر قیمت‌ها فعلا برای خرید در بورس کالا دست نگاه دارند. قاسمی در تشریح بازار سرد هفته گذشته اظهار داشت: در هفته گذشته تنها 71 درصد مواد پلیمری عرضه شده و 77 درصد مواد فولادی عرضه شده، بدون مشتری باقی ماند و در نتیجه هفته گذشته رکورد کمترین معاملات سال 1399 را به دست آورد.

    این کارشناس بورس کالا افزود: به زودی اوراق گواهی سپرده یکی از معدنی‌ها به عنوان ابزار جدید مالی، وارد بورس کالا خواهد شد. همچنین فعلا تعیین نرخ پایه محصولات فولادی متوقف شده است، اما بحث‌ها و اختلاف نظرها در ارتباط با این موضع در میان دستگاه‌های متولی ادامه دارد.

    بازار معاملات آتی و اوراق گواهی سپرده هفته آرامی را سپری کردند. «سمانه حسینی» کارشناس معاملات آتی در همین زمینه به ایرنا گفت: در هفته گذشته شاهد روند معاملاتی آرامی در بازار بودیم. از تحولات هفته می‌توانیم به درج دو نماد مربوط به کشاورزی‌ها اشاره کنیم.  البته در روز پایانی هفته، با افزایش قیمت‌ها، میزانی از این کاهش قیمت جبران شد. گواهی‌های سپرده سکه با کاهش نرخ دلار، دچار ریزش قیمتی شدند و به زیر ده میلیون تومان رسیدند، اما با افزایش مجدد قیمت دلار در روزهای پایانی هفته، این قیمت‌ها دوباره به بالای ده میلیون تومان بازگشتند.

    برچسب ها