عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

علت افت امروز شاخص بورس چه بود؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند فعلی بازار عجیب به نظر می‌رسد و شاخص کل بورس نباید تا این محدوده‌ها افت می‌کرد، گفت: افت امروز بازار و وجود صف فروش در برخی از سهام به هیچ عنوان منطقی نیست و فقط شرایط هیجانی ایجاد شده در بازار، معاملات بورس را وارد مدار نزولی کرده است.

علت افت امروز شاخص بورس چه بود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، شاخص کل در بازار بورس امروز (شنبه) 43 هزار 47 واحد افت داشت و به رقم یک میلیون و 186 هزار واحد رسید.

    «علیرضا کدیور» امروز (شنبه) در واکنش به افت امروز معاملات بورس گفت: تا چند وقت گذشته، بخشی از ریسک های موجود در بازار مربوط به تحولات سیاست خارجی و از جمله نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که زمینه ایجاد نوسان در معاملات بورس را فراهم می کرد، اما اکنون ریسک این مسایل در بازار از بین رفته است.

    وی اضافه کرد: اتفاقی که روز چهارشنبه و امروز در بازار رخ داد، مربوط به احتمال آزاد شدن منابع ارزی و افت نرخ دلار تا قیمت ١٥ هزار تومان است.

    کدیور خاطرنشان کرد: اما در این زمینه دو نکته وجود دارد، مساله این است که کاهش نرخ دلار تا ١٥ هزار تومان، مشروط به آزاد شدن منابع بلوکه شده اعلام شده که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

    وی افزود: همچنین باید توجه داشت که برداشته شدن تحریم ها، آزاد شدن منابع بلوکه شده و کاهش نرخ دلار تا ١٥ هزار تومان می تواند برای بسیاری از شرکت های حاضر در بورس اتفاقی مثبت تلقی شود و فقط برای تعدادی از شرکت ها تاثیر منفی خواهد داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: کاهش نرخ دلار می تواند اثر مثبت در سهام برخی از شرکت ها داشته باشند و پیش بینی افت قیمت دلار باعث روند صعودی سهام این شرکت ها در معاملات فعلی بازار خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه بازار سهام اکنون به دلیل فشار فروش از سوی سهامداران حقیقی در حال افت است و عامل دیگری در این روند نزولی هیجانی تاثیر ندارد، تاکید کرد: در این شرایط، حقوقی ها در حال خرید هستند که این خرید به معنای حمایت از بازار نیست و هدف خرید آنها ارزنده بودن قیمت فعلی سهام شرکت ها در بورس تلقی می شود.

    کدیور روند معاملات بورس را پیش بینی کرد و افزود: براساس پیش بینی های صورت گرفته به نظر می رسد بازار به روند صعودی بازگردد اما زمان دقیق آن را به طور قطعی نمی توان اعلام کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند فعلی بازار عجیب به نظر می رسد و شاخص کل بورس نباید تا این محدوده ها افت می کرد، گفت: افت امروز بازار و وجود صف فروش در برخی از سهام به هیچ عنوان منطقی نیست و فقط شرایط هیجانی ایجاد شده در بازار، معاملات بورس را وارد مدار نزولی کرده است. 

    وی تاکید کرد: اکنون سهامداران حقیقی به صورت هیجانی و به دلیل وجود صف فروش در بازار اقدام به عرضه های غیرمنطقی در بازار می کنند، فارغ از اینکه نسبت به ارزنده بودن سهام خود مطلع باشند.

    کدیور با اشاره به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس گفت: مسوولان کشور با توجه به حساسیت هایی که در بازار ایجاد شده است باید  نسبت به اظهارنظرهای خود و اقداماتی که قرار است در دستور کار قرار دهند دقت زیادی داشته باشند و نباید به مردم وعده داده شود زیرا این موضوع همه بازارها را دچار هیجان می کند.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سازمان بورس باید تدابیری را اتخاذ کند که بتواند بازار را در وضعیت کنونی به مسیر اصلی خود بازگرداند و نگرانی های ایحاد شده در بازار را هر چه زودتر برطرف کند.

    برچسب ها