عصر خودرو

ایران-یونان قرارداد فروش نفت امضا کردند

عصر بازار- شرکت ملی نفت ایران و هلنیک پترولیوم یونان قراردادی برای از سرگیری فروش نفت امضا کردند و تا پایان ماه مارس سال‌جاری میلادی اولین محموله نفت تحویل این شرکت خواهد شد.

ایران-یونان قرارداد فروش نفت امضا کردند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، شرکت ملی نفت ایران پس از امضای قراردادهای فروش نفت خام با لوک اویل روسیه، توتال فرانسه و سپسای اسپانیا، قراردادی به منظور فروش نفت خام با شرکت هلنیک پترولیوم یونان امضا کرد.

    مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت با انتشار گزارشی، اعلام کرد: هلنیک پترولیوم به عنوان بزرگترین پالایشگر نفت یونان جز مشتریان سنتی نفت ایران بوده و بر اساس توافق انجام شده تا پایان ماه مارس سال 2016 میلادی (10 فروردین 1395) اولین محموله نفت خام تحویل این شرکت یونانی خواهد شد.

    امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت اخیرا با بیان اینکه در قالب تفاهم نامه‌ای که بین دو کشور امضا شد بدهی نفتی یونان بزودی تسویه می‌شود، گفته است: در سفر اخیرم به یونان تفاهم نامه مقدماتی مشترکی برای تسویه بدهی شرکت نفتی هلنیک پترولیوم و خرید نفت از ایران حاصل شده است، در قالب این تفاهم نامه قرار است بدهی یونان به ایران تسویه شود.

    بیژن زنگنه وزیر نفت پیش از این و پس از دیدار ٩ آذر ماه با نیکوس کوتزیاس، وزیر امور خارجه یونان میزان بدهی هلنیک پترولیوم را ٧٥٥ میلیون دلار عنوان کرد و با بیان اینکه مجموع بدهی شرکت‌های یونانی به ایران 800 میلیون دلار می شود، تصریح کرده بود: پیشنهادهایی در خصوص پرداخت این میزان بدهی مطرح شده است.

    وزیر نفت همچنین پس از آن دیدار در خصوص خرید سهام پالایشگاههای یونان، افزوده بود: شرکت ایرانی تدبیر انرژی علاقمند به خرید سهام پالایشگاه یونان است که در صورت به توافق رسیدن، وزارت نفت از آنها حمایت خواهد کرد.

    در همین حال رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت پیشتر با تاکید بر اینکه هم اکنون نمی‌توان درباره قطعی بودن طرح فروش اعتباری نفت به پالایشگاه‌های یونانی در دوران پساتحریم اظهار نظر کرد، بیان کرده بود: باید دید پالایشگاه‌های بدهکار نفتی یونان، تعهدات گذشته را چه کار می‌خواهند کنند و اگر قرار باشد اعتباری باشد، در آینده چگونه می خواهند رفتار کنند.

    یونان در سال‌های 2010 تا  2012 میلادی حدود 5 تا 6 میلیارد دلار بابت خرید نفت به ایران پرداخت کرد اما توقف واردات نفت از ایران به دلیل تحریم‌ها و توقف تولید نفت لیبی (در همان دوره زمانی) شرکت‌های یونانی را وادار کرد تا خرید نفت خود از روسیه و قزاقستان را افزایش دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها