عصر خودرو

اولین اوراق شرکت ملی نفت در بازار سهام عرضه شد

التهاب بورس در ایستگاه پایانی

عصر بازار- بورس اورق بهادار پس از ۸ روز روند صعودی بی‌وقفه، سرانجام در آخرین سه‌شنبه سال به استراحت پرداخت و با ثبت ۱۹۹واحد کاهش شاخص، در محدوده ۸۰هزار واحدی آرام گرفت که به این ترتیب بازدهی بازار در ماه جاری به ۸/ ۲ درصد رسید.

التهاب بورس در ایستگاه پایانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار سهام در جریان معاملاتی دیروز با رفتاری دوگانه در صنایع روبه‌رو‌ شد؛ از یکسو همزمان با بازگشایی نمادهای خودرویی از جمله شرکت‌های وابسته به گروه سایپا، نوسانات مثبتی در این گروه مشاهده شد که ماحصل آن تشکیل صف خرید در این نمادها و همچنین افزایش تقاضا برای برخی گروه‌های قطعه‌ساز بود. در این میان زامیاد به‌عنوان لیدر گروه و با اقبال زیادی روبه‌رو‌ شد که پس از بازگشایی، رشد بیش از 80 درصدی را تجربه کرد.

    به این ترتیب خودرویی‌ها شاخص کل بورس را تا نیمه کانال 80هزار واحدی افزایش دادند اما این روند در مقابل رفتار منفی گروه کالایی از جمله فلزات اساسی و با لیدری فولاد مبارکه و ملی مس نه تنها خنثی شد بلکه در نهایت با ثبت کاهش 25/ 0 درصدی نماگر اصلی بازار به پایان رسید. گروه فلزات اساسی در حالی هفته گذشته روندی مثبت و صعودی را در پیش گرفته بود و با صف‌های سنگین خرید روبه‌رو‌ شد که در روز گذشته با مشاهده اطلاعات جهانی از جمله کاهش قیمت نفت و کالاهای جهانی، با افت شدید قیمتی مواجه شد که این امر یکی از منفی‌ترین روزها را برای این گروه رقم زد.

    بر اساس این گزارش، تمامی رفتارهایی که به خصوص در بازار روز گذشته به عینیت موجود بود ناشی از واکنش سریع بازار نسبت به اخبار مثبت یا منفی است؛ در چند وقت پیش رئیس سازمان بورس یکی از دغدغه‌های اصلی بازار را دیرواکنشی نسبت به اخبار و رخدادها عنوان کرده بود، این در حالی است که نه تنها این رفتار اصلاح شده بلکه به واکنش بسیار سریع منجر شده است که نسبت به کوچک‌ترین خبر مثبت یا منفی سریع‌ترین عکس‌العمل‌ها را نشان می‌دهد که در واقع می‌توان گفت این وضعیت از جنبه‌های مثبت و منفی برخوردار است؛ در تمامی بازارهای مالی دنیا، واکنش‌ها نسبت به اخبار بسیار سریع است و خوشبختانه در چند وقت اخیر این حرکت در بازار ما نیز دنبال می‌شود اما چنانچه این امر به افزایش نوسانات هیجانی منجر شود، خطرناک خواهد بود. اما از نگاهی دیگر خوش‌بینی ایجاد شده در بازار باعث ورود نقدینگی جدید و رشد قیمت سهام در بورس شده است که بخشی از این رشد به دلیل بازگشت نقدینگی از بازارهای موازی به بورس بوده و بخش دیگری از آن به دلیل افزایش اعتبارات کارگزاری‌ها است که چون این افزایش اعتبار در کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار گرفته و اکنون بسیاری از این اعتبارات با نزدیک شدن به پایان سال تسویه خواهد شد که این تسویه اعتبارات باعث ایجاد روند نوسانی کوتاه‌مدت در بازار شده است.

    در حال حاضر بخش عمده التهابی که در بازار وجود دارد تاثیر اتفاقاتی است که در شرکت‌های مختلف رخ داده است. متاسفانه بازار در مقطع کوتاه‌مدت و در حال حاضر تحت تاثیر شرکت‌های لیدر واقع شده و اتفاق خوب و بد پیرامون این شرکت‌های لیدر تصمیمات کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر اتفاق منفی چه در صنعت و چه در شرکت لیدر انجام گیرد، بر روند کلی بازار هم اثر منفی می‌گذارد و پس از چند روز دچار اصلاح زمانی یا اصلاح قیمتی خواهند شد. در این میان خودرویی‌ها بنا به برخی دلایل از قبیل درصد بالای سهام شناور آزاد و همچنین اخبار مثبت (حداقل در ظاهر) همچنان لیدر باقی مانده که به این ترتیب این گروه حدود 180درصد رشد را از ابتدای زمستان تا کنون به ثبت رسانده، این در حالی است که دومین صنعت مهم بازار بعد از خودرو، در این‌مدت حدود 50 تا 60 درصد رشد داشته است.


    بیش‌انتظاری از سودهای ساختگی

    در همین زمینه مهرزاد منتظری، مدیر تحلیل کارگزاری اقتصاد بیدار می‌گوید: 3 ماه پیش سخن گفتن از رشد شاخص تا محدوده 80 هزار واحد و یا بازدهی 180 درصدی خودرویی بی‌معنا و پیش‌بینی رسیدن به این ارقام غیرممکن بود و همچنین توجهی به بحث افزایش سرمایه خودرویی‌ها و قطعه‌سازان از محل تجدید ارزیابی نشده بود. به گفته منتظری، تجدید ارزیابی شرکت‌ها باعث به‌روز شدن دارایی‌های آنها خواهد شد که به این ترتیب این رقم به سهام تبدیل شده و به سهامداران تعلق می‌گیرد اما متاسفانه با این رویداد، اتفاق مثبتی در ساختار اصلی شرکت‌ها رخ نمی‌دهد؛ این درحالی است که این موضوع جرقه اولیه رشد در گروه خودرو را روشن کرد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر خودرویی‌ها با کمبود نقدینگی، مشکل در فروش و همچنین دستگاه‌های فرسوده و قدیمی در تولیدات خود روبه‌رو‌ هستند که در این 3 ماه هیچ‌کدام از این موارد بازنگری نشده و تنها افزایش سرمایه مزبور و اخبار مثبتی از ناحیه انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی مطرح شده که دربهترین حالت ممکن این امر در سال 96 در سوددهی آنها تاثیرگذار خواهد بود.وی در ادامه افزود: رشد بی‌رویه و غیرمنطقی این گروه نگرانی‌هایی را به دنبال دارد. به دنبال این توجه، نه تنها سهامداران سایر شرکت‌ها با فروش سهام خود به سرمایه‌گذاری در این بخش پرداختند و در واقع از توجه به دیگر سهم‌ها غافل ماندند بلکه پول زیاد، هیجان بالا، سهامداران جدید و خریدهای اعتباری در این صنعت وارد شد و چنانچه اقبال از این گروه برگردد، تعادل کل بازار به‌هم می‌ریزد و جوی منفی بر آن حاکم خواهد شد.


    عرضه نفتی در بازار سرمایه

    در جریان معاملات روز گذشته حدود 5/ 2 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش بیش از 54هزار و 85میلیارد ریال در بازار داد و ستد شد که 50هزار میلیارد ریال از این رقم مربوط به عرضه اوراق مشارکت نفتی بود؛ روز گذشته بورس اوراق بهادار برای اولین بار در تاریخ معاملات خود شاهد عرضه 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت نفتی که شامل 35هزار میلیارد از اوراق میدان گازی پارس جنوبی و 15هزار میلیارد ریال از اوراق مشارکت طرح میدان نفتی غرب کارون بود. در این راستا سید‌روح‌الله حسینی‌مقدم، معاون شرکت بورس اوراق بهادار با اشاره به عرضه مزبور، اظهار کرد: برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه، 50 هزار میلیارد اوراق مشارکت شرکت ملی نفت ایران با سر رسید 3 ساله با نرخ سود علی‌الحساب 21 درصد روزشمار که سود آن هر 3 ماه پرداخت می‌شود، عرضه شد که معاملات ثانویه آن از طریق بورس صورت خواهد گرفت.

    وی در ادامه گفت: این مکانیزم برای اولین بار از طریق بازار سرمایه فراهم شد تا میادین نفتی کشور در قالب اوراق بهادارسازی در اختیار مردم قرار گیرد تا دارندگان اوراق در این طرح‌ها مشارکت داشته باشند. حسینی‌مقدم تقاضای بالا برای اوراق مزبور را از جمله جذابیت‌های آن برشمرد و گفت: به رغم حجم بالای این اوراق، تقاضای دوبرابری برای خرید آن در بازار وجود داشت که به این ترتیب تمامی آن در یک روز به فروش رفت که این موضوع در تاریخ بازار سرمایه بی‌سابقه است. به گفته حسینی‌مقدم ضمانت این اوراق برعهده صندوق بازنشستگی پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت بوده و عامل پرداخت سود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است و بانک مرکزی عهده‌دار پرداخت سود معرفی شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها