عصر خودرو

پیش‌بینی بازار جهانی فولاد در بلندمدت، چنگی به دل نمی‌زند

تکرار سناریوی استمرار رکود

عصر بازار- آرسلورمیتال، بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده فولاد در جهان، به تازگی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد انتظار دارد قیمت سنگ‌آهن و فولاد تا پایان ۲۰۱۶ میلادی کماکان در روند نزولی قرار داشته و شرایط این بازارها همچنان با مشکلات کنونی دست و پنجه نرم کند.

تکرار سناریوی استمرار رکود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این شرکت پیش از این نیز در مورد وضعیت بازارها طی سال گذشته میلادی پیش‌بینی کرده بود که به احتمال زیاد بهای فولاد و سنگ‌آهن در طول سال 2015، تحت فشار قابل توجهی قرار خواهند گرفت و به سطوح بسیار پایینی حتی تا کمترین میزان خود طی چند ساله اخیر خواهد رسید. کما اینکه براساس آمارهای رسمی موجود منتشر شده در گزارش اکونومیک تایمز، طی سال گذشته میلادی، بازار فولاد و سنگ‌آهن رقمی بالغ بر 9/ 7 میلیارد دلار از ارزش خالص خود را از دست داده است.

    به عقیده تحلیلگران ارشد آرسلورمیتال، چشم‌انداز سال جاری میلادی فولاد و سنگ‌آهن کماکان ریزشی به‌نظر می‌رسد. در همین راستا، سخنگوی شرکت آرسلورمیتال طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «در حال حاضر قوی‌ترین احتمالی که وجود دارد این است که در بازه بلندمدت پیش‌رو حداقل تا پایان سال جاری میلادی، شاهد حفظ سطوح پایین قیمتی کنونی برای فولادو سنگ‌آهن خواهیم بود و انتظار می‌رود بهای این محصولات در همین محدوده‌ها در نوسان باشد؛ چرا‌که با در نظر گرفتن دو فاکتور شرایط اقتصادی و حجم تقاضا به‌عنوان دو عامل اساسی دخیل در روند بازارهای کالایی که طی ماه‌های اخیر تا کنون چندان دلچسب نبوده و نیستند، نمی‌توان چندان به بهبود وضعیت بازار این محصولات امیدوار بود.» وی در ادامه افزود: «انتظارات تحلیلگران و کارشناسان ارشد، از باقی ماندن شرایط کنونی و تداوم رکود در بازارهای کالایی به‌ویژه فولاد و سنگ‌آهن در سال 2016 میلادی خبر می‌دهد. در این میان با توجه به پویایی روند عرضه و تقاضا فشارهای وارده بر بازار سنگ‌آهن استمرار خواهد داشت.»

    براساس این گزارش، قیمت‌های فولاد و سنگ‌آهن دائما در حال نوسان است؛ چرا‌که این دو محصول از جمله کالاهای پرکاربرد بوده و بر صنایعی که به آنها وابسته هستند، بسیار تاثیرگذارند. کما اینکه بازار فولاد ارتباط بسیار مستقیمی با وضعیت معیشت مردم و روند صنایع پرکاربردی همچون ساخت وساز مسکن، ماشین‌آلات صنعتی، حمل‌ونقل‌ و خودروسازی دارد. در این میان، با توجه به روند کنونی رشد اقتصادی در اغلب کشورها به‌ویژه چین به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی اقتصاد جهان که در مسیری نزولی و نگران‌کننده قرار دارد، نمی‌توان چندان به بازگشت بهبود به بازار فولاد و سنگ‌آهن دل خوش کرد.

    براساس گزارش‌ها، در سال‌های اخیر فولاد یکی از پر نوسان‌ترین بازارها را در میان سایر بازارهای کالایی تجربه کرده است. در بازه سال‌های 2013 تا 2014 میلادی،‌ یعنی درست زمانی که قیمت‌ها به‌طور پیوسته در مسیر صعودی قرار داشت، با آغاز نیمه دوم سال 2014 و طی سال 2015 شاهد افت بهای این محصول و ریزش آن تا پایین‌ترین سطوح کم‌نظیر تاریخی خود بود. براساس اعلام منبع خبری، در همان زمان، شرکت آرسلورمیتال برای جبران افت‌های شدید قیمت فولاد و جلوگیری از ریزش‌های بیشتر آن، تصمیم گرفت تا مقدار ارزش دارایی‌های خود را به میزان 3 میلیارد دلار از طریق تامین مالی از سوی سرمایه‌گذاران افزایش دهد و حدود یک میلیارد دلار از سهام خود در گِستامپ (Gestamp) را که یک شرکت اسپانیایی سازنده قطعات خودرو است، به فروش برساند.

    همچنین بر اساس این گزارش، مارکت‌واچ در جدیدترین گزارش خود اقدام به ارائه پیش‌بینی بازار فولاد در بازه پیش‌رو بین سال‌های 2016 تا 2025 میلادی کرده و به مطرح ساختن و بررسی فرصت‌های موجود برای شرکت‌های پیشرو پرداخته است. در این گزارش آمده است: پیش از این پیش‌بینی شده بود بازار جهانی فولاد در سال 2015 میلادی با میزان تولیدی بالغ بر50/ 1545 میلیون تن محصول به ارزشی حدود 3/ 1 هزار میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که انتظار می‌رفت حجمی نزدیک به همین رقم از آن به مصرف برسد. بازار این محصول، در طول چند دهه اخیر در پی بروز مازاد عرضه وادار به تحمل سطوح بسیار پایین قیمتی شده است.

    این پیش‌بینی‌‌ها کم و بیش اتفاق افتاده و مشکل استمرار مازاد عرضه و کمبود تقاضا به‌ویژه از سوی چین همچنان ادامه دارد؛ چرا‌که وجود رکود در بازارهای جهانی ضربه‌های سنگینی را به بخش کالایی وارد کرده و منجر به ایجاد زمینه کاهش قیمت در آنها شده است. در نتیجه انتظار می‌رود بازار فولاد در طول نیمه اول دوره پیش‌بینی یعنی بازه بین سال‌های 2016 تا 2020 میلادی، با سرعت رشد نسبتا آهسته‌ای طی مسیر کند؛ اما در ادامه راه و در نیمه دوم دوره پیش‌بینی (2025-2020) احتمال می‌رود این رشد تسریع شده و شاهد بازگشت بازار فولاد به روزهای اوج خود باشیم. علت اصلی این پیش‌بینی، به احتمال استمرار وجود مازاد عرضه در بیش از یک دهه آینده باز‌می‌گردد که البته انتظار می‌رود پس از سال 2020 میلادی شاهد تقویت روند تقاضا باشیم که به این ترتیب موازنه بین عرضه و تقاضا برقرار خواهد شد. در حقیقت نقطه اتکای این پیش‌بینی را می‌توان به‌طور عمده به مقاومت چین برای کاهش سطح تولید و همچنین افت تقاضا در سراسر جهان به‌ویژه از سوی اژدهای زرد نسبت داد؛ چرا‌که سال‌هاست بازار فولاد، تحت سلطه چین قرار داشته تا جایی که این کشور به تنهایی حدود نیمی از بازار جهانی فولاد را به خود اختصاص داده است. براساس این گزارش؛ تقاضای جهانی فولاد طی دهه آینده به‌طور عمده به شرایط اقتصادهای نوظهور بستگی دارد. با این حال، شرایط اقتصادی برای صنعت فولاد جهانی به گونه‌ای مبهم و نامشخص باقی مانده و کماکان تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران آن را به چالش خواهند کشید. فاکتورهای اصلی که پیش از این منجر به افزایش قابل توجه میزان تقاضا برای فولاد شده بود، رشد توسعه زیرساخت‌های جدید و نیز افزایش نیازهای رو به رشد طبقه متوسط در کشورهای در حال توسعه برشمرده شده است.

    براساس این پیش‌بینی از میان صنایع پرکاربردی که فولاد بازیگر اصلی بازار آنها است، بخش ساخت و ساز مسکن مصرف‌کننده کلیدی فولاد در طول این دوره پیش‌بینی (2016- 2025) خواهد بود، چرا که انتظار می‌رود نرخ رشد اقتصادی در مقیاس جهانی تدریجا با بهبود همراه باشد.

    همچنین بر اساس این گزارش به نقل از متال بولتن؛ در منطقه خلیج فارس نیز اغلب تحلیلگران بر روند نزولی قیمت فولاد و سنگ‌آهن تا سال 2020 میلادی اجماع‌نظر دارند. در این میان مجله متال بولتن با ارائه گزارشی درخصوص چشم‌انداز صنعت فولاد امارات متحده عربی تا سال 2020، به بررسی دورنمای بازار این محصول پرداخته است. براساس این گزارش، تولید فولاد در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) نسبتا پراکنده است و در این میان حجم بالای تقاضای فولاد از سوی امارات متحده عربی، آن را به یکی از بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کنندگان در منطقه شورای همکاری خلیج فارس مبدل ساخته است.

    براساس گزارش‌های رسمی؛‌ این منطقه میلیاردها دلار در پروژه‌های ساخت و ساز سرمایه‌گذاری کرده که طبق برآوردها حجم عمده‌ای از آن در آماده‌سازی نمایشگاه جهانی 2020 در دبی و نیز جام جهانی 2022 در قطر بوده است. انتظار می‌رود مصرف فولاد امارات متحده عربی طی بازه سال‌های 2016 تا 2020 میلادی به‌طور متوسط رشد سالانه‌ای بالغ بر 8درصد را تجربه خواهد کرد. براساس این گزارش؛ تحلیلگران بر این باورند که طبق عملکرد چند ساله اخیر صنعت فولاد امارات متحده عربی، این بازار که در حال حاضر رشدی کلیدی از نظر گرید و حجم محصولات مصرفی و نیز میزان صادرات و واردات فولاد را با توجه به سرعت در حال گسترش بخش ساختمان و بخش زیرساخت‌ها داراست، پیش‌بینی می‌شود در بازه پیش‌بینی شده تا سال 2020 میلادی با روند رو به رشد میزان مصرف فولاد روبه‌رو‌ باشد که در نتیجه بر روند بازار جهانی این محصول تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها