عصر خودرو

اولین افزایش دلار در هفته آخر سال

حباب سکه مثبت شد

عصر بازار- روز سه‌شنبه بازار داخلی تحت‌تاثیر روند کاهشی اونس در بازارهای جهانی قرار داشت؛ اتفاقی که به مثبت شدن حباب سکه پس از دو ماه و نیم و اولین افزایش دلار در هفته انتهای سال منجر شد.

حباب سکه مثبت شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 8 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 435 تومان رسید. به گفته فعالان، ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز عامل اصلی ثبت اولین افزایش دلار پس از 2 کاهش متوالی بود. به اعتقاد حاضران در بازار، پایین آمدن اونس تا انتهای محدوده هزار و 220 دلار موجب شد که معامله‌گران سکه برای حمایت از دارایی خود اقدام به خرید دلار کنند. ترکش اونس تنها به دلار اصابت نکرد، بلکه قیمت سکه را نیز تحت‌تاثیر قرار داد؛ البته شدت اثرگذاری آن با توجه به تحرکات معامله‌گران سکه در بازار ارز کاهش یافت. سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی با 8 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 9 هزار تومان رسید. با این حال کاهش سکه متناسب با افت طلای جهانی نبود. در این وضعیت، حباب سکه پس از دو ماه و نیم مثبت و ارزش ذاتی آن کمتر از قیمت بازاری شد. مقاومت نسبی معامله‌گران سکه مهم‌ترین عاملی بود که به مثبت شدن حباب کمک کرد. برخلاف کاهش سکه تمام، نیم سکه بار دیگر به عوامل بنیادی بی اعتنایی کرد و با هزار تومان افزایش به قیمت 536 هزار تومان رسید. در بازار روی تابلوی برخی فروشندگان قیمت‌های بالاتری نیز ثبت شده بود.

    شروع در کف

    در لحظات آغازین روز سه‌شنبه، سکه تمام معامله‌گران را غافلگیر کرد؛ چراکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 4 هزار تومان آغاز کرد که کاهشی 13 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. شروع کاهشی سکه ناشی از رسیدن اونس جهانی به انتهای محدوده هزار و 220 دلاری بود. پس از ثبت کاهش ابتدای روز، برخی معامله‌گران سکه دست به کار شدند و توانستند قیمت دارایی خود را به محدوده بالاتری وارد کنند؛ به‌طوری‌که قیمت سکه تا ساعت 3 بعدازظهر به یک میلیون و 9 هزار تومان رسید. این قیمت 8 هزار تومان کمتر از قیمت بسته شده روز دوشنبه بود. به گفته فعالانَ، بالا آمدن جزئی اونس از کف قیمتی روزانه تا ساعت 3 بعدازظهر و افزایش قیمتی دلار دو عاملی بودند که به بالا آمدن سکه کمک کردند. به اعتقاد حاضران در بازار، شروع کاهشی طلای جهانی موجب شد که معامله‌گران سکه وارد بازار ارز شوند و با خریدهای خود قیمت دلار را در مسیر افزایشی قرار دهند. دلار که معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 425 تومان آغازکرده بود، در ادامه روز تحت‌تاثیر تحرکات سکه بازان توانست تا قیمت 3 هزار و 435 تومان افزایش پیدا کند. به گفته فعالان، در چهارمین روز هفته، معاملات فردایی خاصی در بازار انجام نشد و معدود معاملات آتی نیز مربوط به نیمه فروردین سال 95 بود. در مناطق مرزی نیز ارزش دلار تغییر زیادی را تجربه نکرده بود تا بتوان تنها عامل افزایشی بازار روز سه‌شنبه را تحرکات سکه‌بازان دانست. برخی از فعالان اعتقاد دارند که معامله‌گران سکه به‌دلیل افزایش تقاضای سال نو در این بازار تمایل دارند که قیمت دارایی خود را بالا نگه دارند. افزایش تقاضا در بازار سکه موجب شده که قیمت سکه‌های کوچک به بالاترین میزان در حدود یک سال گذشته برسد. سه‌شنبه افزایش نیم سکه ادامه یافت و این فلز گرانبها با هزار تومان رشد به قیمت 536 هزار تومان رسید. با این حال روز سه‌شنبه ربع سکه از سقف قیمتی 10 ماه گذشته پایین آمد و با 2 هزار تومان کاهش به 281 هزار تومان رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها