عصر خودرو

تحلیلگران:

افزایش تولید نفت ایران به قیمتها لطمه نمی‌زند

عصر بازار- یک تحلیلگر برجسته نفتی می‌گوید: برنامه‌های ایران برای افزایش تولید نفت خود به روزانه چهار میلیون بشکه به قیمت‌ نفت لطمه قابل توجهی نخواهد زد.

افزایش تولید نفت ایران به قیمتها لطمه نمی‌زند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، یوسی دایان، رییس بخش بازار در شرکت واسطه انرژی بی سی اس می‌گوید: ثبات قیمت نفت به تولید‌کنندگان بزرگ همچون عربستان و روسیه بستگی دارد.

    دایان با پیش‌بینی اینکه قیمت نفت تا سال 2017 به 60 دلار در هر بشکه خواهد رسید، گفت: از همه مهم‌تر اینست که قیمت‌ها براساس تقاضا تعیین می‌شوند نه عرضه.

    الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پس از دیدار با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت: ایران حق دارد برای افزایش تولید نفت خود راهی منحصر به فرد داشته باشد و افزایش تولید نفت، حق ایران است.

    وی با تأکید بر پایین آمدن قیمت نفت اظهار کرد: تولیدکنندگان اصلی نفت باید با یکدیگر هماهنگ باشند، اما از آنجا که سطح تولید نفت ایران در دوران تحریم پایین آمده است، ما موضع ایران مبنی بر تلاش برای افزایش تولید و احیای سهم خود در بازارهای جهانی را به طور کامل درک می کنیم.

    وزرای نفت عربستان، قطر و ونزوئلا به همراه روسیه ماه گذشته به طور آزمایشی توافق کردند که سطح تولید نفت خود را در سطوح ژانویه ثابت نگه دارند، به شرط آنکه دیگر تولیدکنندگان بزرگ نیز به این برنامه بپیوندند.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران می‌گوید، ایران تنها در صورتیکه به سطح تولید نفت روزانه چهار میلیون بشکه(سطح قبل از تحریمها) برسد، پیوستن به برنامه توقف سطح تولید نفت را بررسی خواهد کرد.

    وزیر نفت اظهارکرد: هم اکنون اعتقاد بر اینست که اگر بازار را به حال خود رها کنیم یک سال تا ١,٥ سال زمان نیاز دارد تا به ثبات برسد، اما اگر تولیدکنندگان بزرگ در آن دخالت کنند کمتر از یک سال می توان شاهد ثبات در بازار بود.

    وی تولید را ابزار طبیعی بازار نفت دانست و با بیان این که در زمان نبود تعادل میان عرضه و تقاضا، باید برای بهبود وضع بازار، عرضه را مهار کرد، افزود: در صورت مهار عرضه، تقاضا به طور طبیعی در طول سالهای آینده افزایش می یابد.

    زنگنه همچنین از اجرای طرح تثبیت تولید نفت به عنوان گام نخست بهبود شرایط بازار یاد کرد و افزود: این گام مثبتی است و از همکاریهای روسیه و کشورهای عضو و غیر عضو اوپک حمایت می کنیم.

    زنگنه درباره نشست اضطراری اعضای اوپک و روسیه با بیان این که هنوز برگزاری این نشست قطعی نشده است، خاطر نشان کرد: قرار است نشستی میان اعضای اوپک با برخی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک برگزار شود.

    وزیر نفت با بیان این که روسیه پذیرفته است که ایران از طرح تثبیت تولید نفت مستثنی شود، درباره پذیرفتن این موضوع از سوی برخی کشورهای عضو اوپک که اجرای این طرح را منوط به انجام آن از سوی ایران دانستند، گفت: آنها نیز تا این حد قاطعانه مطرح نکرده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها