عصر خودرو

پیش بینی رشد شاخص تا کانال ۸۶ هزار واحدی از نگاه تکنیکالی

عصر بازار- بورس تهران در حالی به تعطیلات نوروزی خود می‌رود که شاخص بورس با حمایت گروه‌های خودرویی، فلزی و مسکن، مقاومت ۷۹ هزار واحدی را شکست و با رد شدن از کانال ۸۰ هزار واحدی، روند صعودی خود را تثبیت کرد.

پیش بینی رشد شاخص تا کانال ۸۶ هزار واحدی از نگاه تکنیکالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بورس تهران که پس از یک روند صعودی آغاز شده در پی فرمان اجرایی برجام، در اسفند‌ماه متوقف شده بود. عدم حمایت حقوقی‌ها و همچنین تجربه ریزش شاخص در سال 93 از جمله عواملی بود که روند صعودی بورس تهران را با نا‌اطمینانی روبه‌رو کرد. به همین جهت شاخص در محدوده بین 78 و 79 هزار واحد یک مقاومت را در درون خود داشته است.

    در دو روز معاملاتی گذشته شاخص با قدرت از این محدوده عبور کرده و به نحوی روند صعودی شکل گرفته خود را تثبیت نمود. تحرکات بازار فلزات جهانی و همچنین تحرکات داخلی بازار فلزات از جمله عواملی بود که باعث افزایش شاخص با حمایت حداکثری فلزی و فولادی‌ها بود.

    دلیل اصلی توقف روند نزولی قیمت فولاد، تصمیمات دولت چین برای کاهش ظرفیت مازاد تولید فولاد خود بوده و تاثیر این اتفاق در بازارهای داخلی ایران هم مشهود شده است، به‌طوری که بازار فولاد کشور در حال آغاز یک روند با ثبات در راستای روندهای قیمتی جهانی است. در این زمینه در هفته گذشته آهن، مس و فولاد افزایش قیمت داشته‌اند.

    با این حال در صورتی که این جهش قیمت با ثبات باشد، شرکت‌های این گروه که غالبا ضرر‌ده شده بودند، مجبور به تعدیل پیش‌بینی و ارائه گزارش‌های جدید هستند. قیمت جهانی فلزات در کنار تحریک داخلی تقاضای مسکن از جمله عواملی است که باعث به وجود آمدن خوش‌بینی زیادی در این گروه شده است.

     

    گروه خودرویی، دیگر گروهی است که در این افزایش سهم داشته است. گروه خودرویی که در حال بازتولید خود و بازگشت به روز‌های اوج هستند، این روز‌ها روند صعودی آنها شاخص بورس را صعودی کرده است. با این‌حال به نظر می‌رسد این روند چندان هم ادامه‌دار نباشد و با ارائه گزارش‌های سه‌ماهه و شش‌ماهه در سال آینده این روند متوقف شود.

    بررسی ها نشان می دهد؛ گروه مسکن نیز دیگر گروه مهم معاملاتی بود که در روز گذشته روند بی‌رمق‌تری نسبت به روز‌های گذشته داشت، ولی به حفظ روند صعودی بورس کمک فراوانی کرد . این گروه در صورت رونق، باقی گروه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    در این شکست مقاومت، گروه‌هایی دیگر از جمله سرمایه گذاری‌ها، دارویی و خودرویی نیز نقش عمده داشتند که نشان هم جهتی کلی بازار در جهت بهبود است.

    ازنظر نموداری نیز شاخص با شکستن مقاومت 79 هزار واحدی در چنگال رسم شده، تا محدوده 82 هزار واحد در مدت معاملاتی یک ماه معاملاتی آینده خواهد رسید. در صورت رد کردن این سطح مقاومت، شاخص در سه ماه آتی معاملاتی به محدوده 86 هزار واحد خواهد رسید که در دامنه فیبوناچی موجود است.

    از این نظر می‌توان نقطه 86 هزار واحد را نقطه بازگشت دانست، زیرا در زمان اعلام گزارش‌های سه‌ماهه و بعضا شش‌ماهه برخی صنایع، احتمال ریزش وجود دارد. با این‌حال در صورتی که بخش مسکن بتواند به روند رکودی خود پایان دهد و بنابر بخشنامه تحریک‌کننده بانک مرکزی، به رشد دست پیدا کند، روند بورس در سه‌ماهه دوم نیز تثبیت خواهد شد. با این‌حال بروز رونق بازار مسکن در شش‌ماهه دوم نمایان‌تر خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها