عصر خودرو

افزایش واردات نفت ایران توسط شرکای آسیایی

عصر بازار- تازه ترین آمارها نشان می دهد که واردات نفت چند شریک بزرگ نفتی آسیایی ایران در ماه ژانویه (بهمن - اسفند) امسال نزدیک به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

افزایش واردات نفت ایران توسط شرکای آسیایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، تازه ترین آمار گمرکات چین، کره جنوبی و ژاپن نشان می دهد که این کشورها در این ماه 981 هزار و 469 بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده اند که رقم ماه ژانویه برای برخی از شرکای آسیایی ایران نشان دهند رشد بوده است.
    با این وصف گمرک چین اعلام کرده است که به دلیل امضای قراردادهای نفتی ایران با چین و چند کشور دیگر انتظار می رود واردات نفت از ایران افزایش بیشتری یابد.
    همزمان چین اعلام کرده است که تقاضای این کشور معادل نزدیک به 12 و نیم درصد از نفت خام کل دنیاست و به واردات بیشتری نیاز خواهد داشت.
    دولت چین سال گذشته میلادی اعلام کرد که نرخ واردات نفت از ایران که نزدیک به 500 هزار بشکه در جریان تحریم ها بوده است بتدریج به 570 تا 660 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
    تارنمای «سی ان بی سی» از چین گزارش کرده است که این کشور به دلیل مصرف بالای انرژی، مقادیر بیشتری نفت و گاز از ایران خریداری خواهد کرد و این مساله به خودی خود صادرات انرژی ایران را افزایش می دهد.
    «شین هوا»، خبرگزاری رسمی چین پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که شرکت های بزرگ نفتی این کشور مانند «ساینوپک» و »شرکت ملی نفت»، با طرف های ایرانی از جمله شرکت ملی نفت ایران قراردادهای چند میلیارد دلاری امضا کرده اند و با برطرف شدن تحریم ها، این مناسبات مستحکم تر خواهد شد.
    گزارش اداره کل گمرک چین نشان می دهد که این کشور در ماه ژانویه روزانه 408 هزار و 100 بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.
    انتظار می رود که میزان واردات نفت چین از ایران در سال جاری میلادی روزانه بین 550 تا 660 هزار بشکه در روز باشد.
    اما در گزارش های منتشر شده مربوط به واردات نفت از ایران توسط شرکای آسیایی، کره جنوبی هم جایگاه مناسبی دارد.
    بر اساس گزارش گمرک این کشور، کره جنوبی در ماه ژانویه از ایران سه برابر بیشتر در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نفت خریداری کرده و گفته شده حدود 209 هزار بشکه نفت در روز وارد کرده است.
    اداره گمرک کره جنوبی در گزارشی آورده است که این بیشترین واردات نفت ماهانه کره جنوبی از ایران در دو سال گذشته به حساب می آید.
    میزان خرید نفت ایران توسط کره جنوبی در ماه گذشته میلادی (ژانویه) به 208 هزار و 613 بشکه افزایش یافت و این در حالیست که این کشور در ژانویه (دی - بهمن) 2015، 64 هزار و 355 بشکه نفت از کشورمان خریداری کرده بود.
    این بیشترین حجم واردات نفت کره جنوبی از ایران از ژانویه 2012 (دی ماه 1391) است که در آن هنگام، حجم نفت وارداتی این کشور از ایران معادل 975 هزار و 967 تن بود.
    وزارت تجارت ژاپن هم گزارش کرده که واردات نفت این کشور از ایران در ماه ژانویه روزی 195 هزار بشکه بود و 10 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل بیشتر شده است.
    این در حالیست که شماری از پالایشگاه های ژاپنی اعلام کرده اند قصد دارند در پساتحریم، میزان واردات نفت از ایران را افزایش دهند.
    البته با توجه به برنامه دولت ژاپن برای کاهش ظرفیت پالایش نفت در این کشور، رقابتی نزدیک بین صادرکنندگان به این کشور وجود دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها