عصر خودرو

پیش‌بینی منتقدان ‌IPC به واقعیت می‌پیوندد؟

مذاکره محرمانه با شرکت دانمارکی برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی

عصر بازار- برخی خبرها حاکی است پیش از برگزاری رسمی مناقصه برای واگذاری لایه نفتی پارس جنوبی، مذاکراتی با شرکت «مرسک دانمارک» که به نوعی در این لایه نفتی ذینفع است از سوی مسئولان ارشد وزارت نفت صورت گرفته است.

مذاکره محرمانه با شرکت دانمارکی برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، لایه نفتی پارس جنوبی از آن دست طرح هایی است که در کنفرانس تهران و در جریان رونمایی از قراردادهای جدید صنعت نفت موسوم به IPC به سرمایه گذاران خارجی معرفی شد و ظاهرا قرار است در قالب مناقصه و از طریق شیوه جدید قراردادی برای توسعه واگذار شود و حتی برخی از مسئولان صنعت نفت نیز قول داده‌اند که این میدان مشترک در سال 95 به تولید اولیه نیز برسد.

    این گزارش اضافه می کند اما پیش از برگزاری رسمی مناقصه برای واگذاری این طرح، مذاکراتی با شرکت «مرسک دانمارک» از سوی مسئولان ارشد وزارت نفت صورت گرفته است.

    شرکت مرسک هم اکنون آن سوی مرز یعنی کشور قطر و شریک ایران در لایه نفتی پارس جنوبی مشغول به کار است.

    برخی از مطلعین از مذاکرات صورت گرفته بین ایران و این شرکت دانمارکی می گویند شرکت مذکور از پیشنهاد ایران یعنی توسعه لایه نفتی پارس جنوبی توسط شرکت مرسک استقبال کرده و گفته است تمام مشخصات سهم ایران و وضعیت این سهم در آبهای ایران و جزئیاتی از این سهم باید پیشتر به این شرکت داده شود تا در یک زمان مناسب مطالعات برروی این مشخصات صورت گیرد.

    این گزارش حاکی است ظاهرا شرکت مرسک اعلام کرده است پس از مطالعه برروی این بخش و تنها براساس قرارداد IPC‌ اقدام به فعالیت در لایه نفتی در بخش ایرانی خواهد کرد.

    به گزارش خبرنگار فارس یکی از مهمترین ایراداتی که کارشناسان صنعت نفت نسبت به قراردادهای IPC می گرفتند مذاکره با شرکتهای خارجی در میادین مشترک بود که خودشان در این میادین مرز ذینفع هستند و ظاهرا مذاکره با شرکت مرسک دانمارک که خود در لایه نفتی پارس جنوبی ذینفع است نمونه بارز این ایراد به قرارداد IPC است.

    باتوجه به اینکه لایه نفتی پارس جنوبی جزو 16 میدانی است که برای مناقصه آماده می‌شود، مذاکره با یک شرکت خاص پیش از برگزاری انجام مناقصه معنی و مفهوم مناقصه را عملا زیر سوال می‌برد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها