عصر خودرو

با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان بورس و شورای عالی مناطق آزاد تجاری صورت گرفت

«آزادراه» ورود خارجی‌ها به بورس

عصر بازار- توسعه بازار سرمایه این روزها همگام با رشد شاخص شدت یافته است. از یکسو، تمایل خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری و اشتیاق همکاری شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های برون مرزی از سوی دیگر، باعث شده این روز‌ها شاهد چهره‌ای چابک از بورس در تمام زمینه‌ها باشیم. در همین راستا،روز گذشته تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان بورس و اوراق بهادار و مناطق آزاد با محوریت تامین مالی مناطق آزاد از طریق صکوک در بازار بدهی امضا شد.

«آزادراه» ورود خارجی‌ها به بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این تفاهم‌نامه پروژه‌های اقتصادی زود‌بازده از اولویت‌های تامین مالی توسط بورس در مناطق آزاد مطرح و پیش‌بینی شد اوراق آن در ابتدای سال 95 منتشر شود. بر اساس این گزارش، در این جلسه که با حضور اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، دوطرف به حضور پررنگ سرمایه‌گذار خارجی در تمام زمینه‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تاکید کردند. همچنین اکبر ترکان از افتتاح بانک‌های فراساحلی به منظور جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزایش حجم بازار سرمایه نسبت به gdp را از دستاوردهای مهم آن دانست.

     

    حضور پررنگ بازار سرمایه در اقتصاد
    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای این نشست گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در مناطق آزاد وجود دارد و بازار سرمایه به‌عنوان یکی از هدف‌های اصلی می‌تواند از طریق ایجاد پایگاه‌ها و ارتباطات مستحکم تر به رشد این مناطق کمک کند. دکتر فطانت ادامه داد: در تمام کشور‌ها توسعه بازار سرمایه از ارکان اصلی رشد اقتصادی به شمار می‌رود. یکی از دلایلی که باعث شده رشد اقتصادی اروپا همواره 2 درصد کمتر از آمریکا باشد به دلیل توسعه یافتگی بازار آمریکاست.


    رونق بازار بدهی با خارجی‌ها

    وی در ادامه بیان کرد: در زمینه توسعه بازار بدهی پیشنهاد ما به کشور‌های خارجی این بوده که در مناطق آزاد و در زمینه بورس‌های کالایی در وهله اول و اوراق مشتقه و صکوک در وهله دوم و بعد در زمینه‌های دیگر سرمایه‌گذاری داشته باشند. یکی از بازارهایی که در زمینه اوراق مشتقه در دنیا بسیار موفق عمل کرده است، بازار کره جنوبی است. اگر ما بتوانیم این امکان را فراهم کنیم که با کشورهای بزرگ وارد مذاکره شویم، با توجه به پتانسیل مناطق آزاد می‌توانیم شاهد شکوفایی اقتصاد کشور در سال‌های آتی باشیم. دکتر فطانت با بیان اینکه بازار سرمایه آماده فعالیت هرچه بیشتر با مناطق آزاد است، گفت: به پشتوانه فکری و تجربه بسیار بالایی که در ریاست مناطق آزاد وجود دارد، می‌توانیم توسعه بیش از پیش بازار سرمایه و تامین مالی را شاهد باشیم. برای موفق شدن در این زمینه باید با شروع هر پروژه، حضور یک سرمایه گذار خارجی نیز تثبیت شود تا بتوانیم بازار سرمایه را به سمت موفقیت بیشتر سوق دهیم.


    عرضه اولیه با حضور شرکت ملی نفت

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با رونمایی از برنامه‌های جدید سازمان بورس از عرصه اولیه سهام در حوزه نفت و انرژی در روز سه شنبه خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین‌ عرضه IPO در حوزه نفت و انرژی روز سه‌شنبه در بازار سرمایه انجام می‌شود. ارزش اوراق مشارکت شرکت ملی نفت حدود 5 هزارمیلیارد تومان است که از این رقم 3500 میلیارد تومان مربوط به پارس‌جنوبی و 1500میلیارد تومان درخصوص حوزه غرب کارون در نظر گرفته شده است. وی در پایان بیان کرد: این تفاهم‌نامه می‌تواند زمینه ساز همکاری قوی فی مابین بازار سرمایه و مناطق آزاد، همچنین رفع محدودیت از بستر مناطق آزاد باشد. از مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی افتتاح حساب و نقل و انتقال ارزی است. تا زمانی که نتوانیم ارز را به یک نرخ واحد برسانیم باید بتوانیم از طریق بازار سرمایه قسمتی از این ناهمواری را مرتفع کنیم.


    خواستار همکاری و حمایت سازمان بورس برای تامین مالی هستیم

    اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در ابتدای سخنانش بیان کرد: هم اکنون شرایط از نظر بین‌المللی فراهم شده و پیام‌هایی درخصوص حرکت به سمت توسعه، رشد و خروج از رکود صادر می‌شود که البته اینها پیام‌هایی معدود از خیل پیام‌ها است. تلاش‌ها بر این است که زیر‌ساخت‌های فیزیکی و حقوقی لازم برای توسعه بیشتر اقتصاد فراهم شود، البته مناطق آزاد جهت اتصال به بیرون از مرزهای کشور نیازمند اتصال پورت‌های خود به بیرون است.


    ورود سرمایه ایرانیان با بانک‌های فراساحلی

    ترکان در ادامه اختلاف سود بانکی و تورم را بی‌سابقه خواند و تصریح کرد: هم‌اکنون نرخ سود تسهیلات 12 درصد بالاتر از نرخ تورم است که این اختلاف در اقتصاد کشور بی‌سابقه است. وی با اشاره به نرخ سود 24 درصد بانک‌ها گفت: در کسب و کار حلال نمی‌توان با این نرخ تورم، نرخ سود بالای 24 درصد کسب کرد. وی همچنین گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای تقویت بازار سرمایه فراهم شود که امیدواریم مناطق آزاد مالی این امکان را ایجاد کنند. بانک‌های فراساحلی در این راستا به زودی برای جذب سرمایه راه‌اندازی می‌شوند تا سرمایه ایرانیان غیر مقیم را جذب خود کنند. این سرمایه‌ها می‌تواند شامل دارایی‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور یا دارایی‌های ایرانیان داخل باشد که سرمایه خود را خارج از ایران پس انداز کردند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه حضور بورس در مناطق آزاد عاملی برای بازگشت سرمایه‌های غیر مقیم است، خاطرنشان کرد: با این اقدام اندازه بازار سرمایه نیز نسبت به GDP افزایش می‌یابد. وی ضمن پیشنهاد بررسی تاسیس بورس در مناطق آزاد، تصریح کرد: ما نیازمند همکاری و حمایت سازمان بورس برای تامین مالی در حوزه‌های مختلف هستیم که این حمایت نه تنها تامین مالی برای خود ما بلکه می‌تواند تامین مالی برای سایر سرمایه‌گذاران نیز باشد. وی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش سهم بازار سرمایه ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور عنوان کرد: طی دو سال اخیر شورای‌عالی مناطق آزاد دو فرودگاه، ماکو و جزیره هندورابی را راه‌اندازی کرده و امسال نیز دو فرودگاه دیگر در کنار برنامه توسعه بنادر در دستور کار قرار گرفته است. همچنین احداث 600 کیلومتر آزادراه در مناطق آزاد را در دستورکار خود قرار داده که باید از طریق ظرفیت‌های بورس تامین مالی شود. وی با اشاره به بررسی تشکیل بورس در مناطق آزاد، عنوان کرد: هم‌اکنون در شهرهای شلمچه، ماکو و ارس پایانه‌های صادراتی راه‌اندازی شده و این در حالی است که در بندر انزلی، راه‌اندازی بندر صادراتی نیز در دستور کار قرار گرفته است که با بهره‌برداری از آن 10 درصد از بازار واردات مواد غذایی روسیه در بندر کاسپین جذب این بندر صادراتی خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها