عصر خودرو

معاملات فردایی دلار پایان یافت

رکوردزنی سکه‌های کوچک

عصر بازار- روز گذشته بازار ارز و سکه دو فضای متفاوت را تجربه کردند. در سومین روز هفته، شاخص ارزی نوسانات چندانی نداشت و نهایتا با ۳ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۲۷ تومان رسید، اما هیجان در بازار موازی سکه و طلای داخلی بالاتر بود و قیمت‌ها نوسان بیشتری را ثبت کردند.

رکوردزنی سکه‌های کوچک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بیست و چهارمین روز اسفندماه، سکه تمام با 7 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 17 هزار تومان رسید. در این میان، شور بین معامله‌گران سکه‌های کوچک‌تر بالاتر بود، جایی که نیم‌سکه با 6 هزار تومان افزایش به قیمت535 هزار تومان و ربع سکه نیز با 2 هزار تومان افزایش به قیمت 283 هزار تومان رسید. ثبت این قیمت‌ها به منزله ثبت دو رکورد بود. آخرین بار نیم‌سکه در تاریخ 27 اسفندماه 93 در محدوده 530 هزار تومانی قرار داشت. قیمت روز دوشنبه ربع سکه نیز بالاترین نرخ فروش آن از 11 اردیبهشت 94 بود. رشد قیمتی در بازار سکه بیشتر ناشی از افزایش اونس در بازارهای جهانی بود. با این حال، به گفته فعالان، در کنار افزایش اونس، افزایش تقاضا برای سکه‌های کوچک در آستانه تعطیلات سال نو عامل اصلی رشد قیمت در بازار سکه بوده است.

    پرش سکه با اونس
    در سومین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 12 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 2 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. فلز گرانبهای داخلی که هفته گذشته در دامنه محدود یک میلیون و 13 هزار تومان تا یک میلیون و 16 هزار تومان قرار داشت، در ادامه روز دوشنبه توانست از این محدوده خارج شود و نهایتا به قیمت یک میلیون و 17 هزار تومان برسد. این قیمت 7 هزار تومان بالاتر از روز شنبه بود. این در حالی بود که سکه تمام تا ساعت 12 بعدازظهر نوسان خاصی را تجربه نکرده بود، ولی با شروع رشد اونس در بازارهای جهانی شدت افزایش فلز گرانبهای داخلی بالاتر رفت. در این میان، افزایش قیمت دلار نیز تا حدی به رشد سکه تمام کرد.

    جدا از سکه تمام، روز دوشنبه نیم‌سکه و ربع سکه نیز افزایش قیمت را تجربه کردند تا رکوردهای جدیدی در بازار سکه‌های کوچک ثبت شود. دوشنبه، نیم‌سکه برای اولین بار در یک سال گذشته از محدوده 530 هزار تومان عبور کرد. ربع سکه نیز به بالاترین قیمت خود از اردیبهشت 94 رسید. روند افزایشی سکه‌های کوچک از ابتدای اسفندماه شدت بیشتری گرفته است، به‌طوری‌که نیم‌سکه در ماه پایانی سال حدود 8/ 7 درصدی تجربه کرده است. ربع سکه نیز از ابتدای اسفندماه تا روز گذشته 4/ 6 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است. به گفته فعالان رشد قیمتی سکه‌های کوچک در ماه پایانی سال به‌طور سنتی مربوط به افزایش تقاضا در آستانه تعطیلات سال نو بوده است. سال 93 نیز نیم‌سکه در اسفندماه حدود 7درصد افزایش قیمت را ثبت کرد؛ ربع سکه نیز اسفند 93، 3/ 3 درصد افزایش قیمت را ثبت کرد.


    خلوتی بازار ارز

    روز گذشته، تعداد معامله‌گران فعال در بازار ارز کمتر از روزهای گذشته بود، به‌طوری‌که بازار تا حدی خلوت شده بود. به گفته فعالان، دوشنبه روز تسویه معاملات آتی سال 94 در بازار بوده است و به همین دلیل، تعداد معامله‌گران فعال بازارکم شده بود. به گفته یکی از حاضران در بازار، اگر کسی در حال حاضر خرید آتی انجام دهد، تسویه آن به 14 فروردین سال 95 موکول خواهد شد. این موضوع موجب شده که کمتر کسی در بازار تمایل به انجام معامله آتی داشته باشد.

    به گفته فعالان، معامله‌گران معمولا در روزهای منتهی به پایان سال، ترجیح می‌دهند حساب‌های خود را بررسی و تسویه کنند؛‌ در نتیجه، دیگر فعالیت آتی خاصی در بازار انجام نمی‌دهند. در چنین فضایی، روز دوشنبه دلار نوسان خاصی را تجربه نکرد و با 3 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 427 تومان رسید. دلار در سومین روز هفته در دامنه محدود 3 هزار و 420 تا 3 هزار و 430 تومان نوسان کرد. شاخص ارزی از میانه اسفندماه نیز نوسان خاصی را تجربه نکرده است. دلار در تاریخ 15 اسفندماه از مرز 3 هزار و 450 تومان پایین آمد و به قیمت 3 هزار و 440 تومان رسید. پس از این تاریخ، قیمت دلار نوسان خاصی را تجربه نکرد و در دامنه 3 هزار و 415 تا 3 هزار و 445 تومان گرفتار شد. جدا از تسویه معاملات آتی، روز دوشنبه عرضه خاصی نیز در بازار وجود نداشت تا قیمت چندان تحت فشارهای کاهشی قرار نگیرد. به گفته فعالان، از روز شنبه عرضه خاصی از سوی صرافی بانک‌ها صورت نگرفت، ولی دلار نیز کشش رشد قیمت را نداشته است.

    در فضایی که معاملات فردایی کاهش و عرضه رسمی نیز تقریبا قطع شده است، قیمت دلار در روزهای پایانی سال عمدتا تحت‌تاثیر معاملات نقدی قرار خواهد گرفت. معاملات نقدی نیز در روزهای آینده عمدتا از یکسو تحت‌تاثیر ارزش دلار در مناطق مرزی و کشورهای همسایه و از سوی دیگر تحرکات معامله‌گران سکه قرار خواهد داشت.

    به گفته فعالان، در روزهای گذشته پایین بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه به عنوان یک عامل کاهنده در بازار داخلی عمل کرد. در واقع،‌ بالا نبودن ارزش دلار در مناطقی مانند سلیمانیه و هرات موجب می‌شود که ارزی از بازار داخلی به سوی کشورهای همسایه منتقل نشود و حجم ارز موجود در بازار معقول باقی بماند. در کنار این، جابه‌جایی‌های قیمت اونس دیگر عاملی است که می‌تواند قیمت دلار را تحت‌تاثیر قرار دهد. در روزهای گذشته فراز و فرود قیمت طلای جهانی موجب شد که معامله‌گران سکه در بازار ارز مداخله کنند تا اثرات قیمتی طلای جهانی بر بازار سکه را کم کنند. به گفته‌ فعالان، در روزهای گذشته، فروش ارز شرکت‌های تجاری نیز تقریبا به پایان رسیده است تا از این سو نیز به بازار فشاری وارد نشود.

    در این حالت، برخی فعالان اعتقاد دارند که ممکن است در روزهای پایانی سال، شماری از نوسان‌گیران وارد بازار شوند و با خرید‌های خود قیمت را در مسیر افزایشی قرار دهند. به گفته آنها، هدف آنها از این عمل این است که در روزهای ابتدایی سال 95 از تعطیلی نسبی بازار استفاده کنند و ارز ارزان خریداری شده خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. به گفته‌های فعالان، به‌طور سنتی برخی از معامله‌گران در روزهای تعطیل وارد بازار می‌شوند و از تعطیلی صرافی‌ها و بخش رسمی بازار استفاده می‌کنند. سال 93 در ابتدای فروردین بازار روند مورد انتظار فعالان را سپری کرد و توانست در 13 روز ابتدایی فروردین افزایش قیمت را تجربه کند. دلار در فروردین‌ماه آن سال توانست از قیمت 3 هزار و 30 تومان ابتدای سال حرکت کند و تا تاریخ 13 فروردین‌ماه به قیمت 3 هزار و 65 تومان برسد.

    با این حال، سال 94 کمتر این فعالیت‌ها مشاهده شد؛ چراکه بازار در آستانه مذاکرات هسته‌ای قرار داشت. دوشنبه، همسو با کاهش قیمت دلار، نرخ فروش یورو در بازار داخلی کاهش یافت. یورو که روز شنبه با 30 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 830 تومان رسیده بود، دوشنبه 5 تومان کاهش را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 825 تومان رسید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها