عصر خودرو

عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح کرد؛

انتقال سرمایه‌ ها به بخش تولید از کانال بورس کالا

عصر بازار: برای اینکه به اقتصادی فعال، رقابتی و در چرخش برسیم، نیازمند زیر ساخت‌هایی برای رسیدن به شفافیت اطلاعاتی و انتقال سرمایه ها به بخش تولید هستیم که بورس کالای ایران می تواند در این زمینه نقشی بسیار اساسی ایفا کند.

انتقال سرمایه‌ ها به بخش تولید از کانال بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، عبدالحسین بیات عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: توسعه و رونق معاملات در بورس‌های کالایی، سهام و ارز در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دنیا از ویژگی‌های یک اقتصاد پویا است، به طوری که تقویت و برنامه برای ارتقاء معاملات در بورس ها برای شفافیت اقتصاد لازم و ضروری به شمار می رود؛ به این ترتیب در کشور ما نیز معاملات انواع کالاها و توسعه قراردادها در بورس کالا، برای رسیدن شفافیت ضروری به نظر می رسد.

    وی به عملکرد بورس کالای ایران در طول سال های اخیر اشاره و تاکید کرد: معاملات محصولات در بورس کالا براساس ضوابط و قوانین مشخص انجام می شود، اما این گونه قوانین مدون در بازارهای سنتی و آزاد وجود ندارد و از این رو معاملات محصولات در بازار خارج از بورس، شفافیت اقتصادی را کاهش می دهد.

    عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه می توان با حمایت بیشتر از عرضه محصولات در بورس کالا به اقتصاد تولید محور و مولد رسید، افزود: برای اینکه اقتصادی فعال، رقابتی و در چرخش داشته باشیم، نیازمند زیر ساخت‌هایی برای رسیدن به شفافیت اطلاعاتی و انتقال سرمایه ها به بخش تولید هستیم که بورس کالای ایران می تواند در این زمینه نقش اساسی ایفا کند؛ چرا که اقتصاد مولد و تولید محور نیازمند بستر‌سازی مناسب برای جذب منابع مالی است.

    مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات بورس کالا و شفافیت معاملات برای اقتصاد بسیار مفید بوده است، خاطر نشان کرد: می توان با در نظر گرفتن تسهیلات برای خریداران و توسعه معاملات اعتباری در بورس کالا، خرید مصرف کنندگان مواد در دوران رکود اقتصادی را تسهیل کرد. از سوی دیگر لازم است که فرآیند واگذاری مجوزهای خرید به معامله گران از طریق سامانه بهین یاب شفاف تر شود، به طوری که مجوزهای خرید در فواصل زمانی کوتاه و مشخص توسط نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان ها بررسی شده و فعالیت واحدهای تولیدی تایید شود.

    وی با اشاره به اینکه ارتباط هرچه نزدیک تر واحدهای تولیدی فعال با بورس کالای ایران می تواند به رونق معاملات بیفزاید، گفت: تایید فعالیت واحدهای تولیدی و ارتباط بیشتر آنها با بورس کالای ایران می تواند سبب رونق تولید و مبادلات شود، بنابراین ضروری به نظر می رسد که مجوزهای واحدهای تولید غیرفعال از طریق سامانه بهین یاب باطل شده تا مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در دوران رونق اقتصادی هم به راحتی از طریق بورس کالا فراهم شود.

    برچسب ها