عصر خودرو

دبیر سندیکای تولیدکنندگان پروفیل فولادی مطرح کرد

افزایش تعرفه واردات ورق‌های فولادی بدون توجه به نیاز صنعت

عصر بازار- دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: تعرفه واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت پروفیل فولادی در حالی افزایش یافته که مواد اولیه تولید داخل جوابگوی نیاز این صنعت نیست.

افزایش تعرفه واردات ورق‌های فولادی بدون توجه به نیاز صنعت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، امیر حسین کاوه در یک نشست خبری اظهار داشت: اخیراً تعرفه واردات ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر، 20 درصد تعیین شده که این اتفاق به زیان صنعت لوله و پروفیل کشور است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر 120 کارخانه در صنعت لوله و پروفیل فولادی فعال هستند که نیاز آنها به ورق‌های با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر در سال به حدود 3 میلیون تن می‌رسد.

    وی با بیان اینکه تعرفه واردات این ورق‌ها در حالی افزایش یافته که تنها 600 هزار تن از مواد اولیه مورد نیاز صنعت داخل از طریق شرکت فولاد مبارکه به عنوان تأمین کننده اصلی در اختیار صنعت قرار می‌گیرد، گفت: البته قیمت خرید ورق از فولاد مبارکه برای صنایع داخلی 40 درصد بالاتر از قیمت صادراتی این شرکت تمام می‌شود.

    به گفته کاوه، انحصار در عرضه مواد اولیه در بورس کالا و عرضه قطره چکانی ورق‌های فولادی در این بورس باعث شده تا میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر هماهنگی نداشته باشد و قیمت درستی برای عرضه در بورس مشخص نشود.

    وی ادامه داد: در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، نعمت‌زاده گفت که تولیدکنندگان پروفیل‌های فولادی باید مواد اولیه مورد نیاز خود را 10 درصد ارزان‌تر از قیمت صادرات این مواد از شرکت‌های داخلی خریداری کنند،اما این گفته وزیر عملی نشد،حتی ما اعلام کردیم که حاضریم 5 درصد بالاتر از قیمت ورق صادراتی، به فولاد مبارکه بپردازیم که این موضوع هم مورد موافقت قرار نگرفته است.

    بر اساس این گزارش، ابوئی رئیس انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی نیز در این نشست با بیان اینکه اوایل بهمن سال گذشته توافقنامه‌ای در انجمن فولاد منعقد شد که بر اساس آن، درخواستی برای تغییر تعرفه واردات ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر صورت نگیرد، گفت: این در حالی بود که پس از آن، تعرفه واردات ورق افزایش یافت.

    وی ادامه داد: طبق آمار گمرک، طی 11 ماهه امسال 2 میلیون و 850 هزار تن ورق گرم به کشور وارد شده که یک میلیون و 750 هزار تن آن، ورق با ضخامت کمتر از 3 میلی‌متر بوده است.

    وی تأکید کرد: تعیین تعرفه‌ها در یک اتاق در بسته بدون نظر کارشناسی و حضور ذی‌نفعان صورت گرفته و این در حالی است که از آبان سال گذشته تاکنون حدود 3 هزار مورد مکاتبه در رابطه با تعیین تعرفه‌ها صورت گرفته است.

    ابوئی افزود: در شرایطی که مواد اولیه تولید داخل جوابگوی نیاز صنعت نیست، افزایش تعرفه واردات باعث ضربه زدن به صنعت داخل خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها