عصر خودرو

یک کارشناس بازارپول مطرح کرد

عدم تبعیت بانک‌ها از بانک مرکزی به واسطه نبود نظارت کامل

عصر بازار- یک کارشناس بازار پولی و بانکی با بیان اینکه عدم نظارت کامل عدم تبعیت بانک‌ها را به همراه دارد، بیان کرد: نفس عمل بانک مرکزی مبنی بر برخورد با فعالیت موسسات غیرمجاز مناسب است اما شکل عمل باید قانونی و بدون ایجاد نقص‌های قانونی و اجتماعی باشد.

عدم تبعیت بانک‌ها از بانک مرکزی به واسطه نبود نظارت کامل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مسعود گلشیرازی در رابطه با اقدامات بانک مرکزی در راستای مبارزه با فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز  اظهار کرد: لازم است تا سروسامان جدی به بازار پولی و بانکی کشور داده شود اما تمام فعالیت‌ها در این زمینه باید منطبق بر قانون باشد.

    او ادامه داد: در چند سال گذشته بازار پولی و مالی کشور دچار آشفتگی شده که در چنین شرایطی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و تعاونی‌ها ظهور کردند و به واسطه عدم ظرفیت نظارتی بانک مرکزی در قانون در برخی موارد بانک مرکزی بازنده مقابله با فعالیت موسسات غیرمجاز بوده است.

    وی با بیان اینکه عدم امکان برخورد بانک مرکزی با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نشان از ضعف قانونی دارد، گفت: در ابتدای امر باید در راستای اصلاح قوانین مبارزه و فعالیت موسسات مالی و اعتباری اقداماتی صورت گیرد و نباید تمام بخش‌های مالی و اعتباری را به یک چشم دید زیرا در این زمینه قرض‌الحسنه‌هایی که امر پسندیده قرض را دنبال می‌کنند نباید در زمره سوداگران قرار بگیرند.

    این کارشناس بازار پولی و مالی تاکید کرد: نفس عمل بانک مرکزی مبنی بر برخورد با فعالیت موسسات غیرمجاز مناسب است اما شکل عمل باید قانونی و بدون ایجاد نقص‌های قانونی و اجتماعی باشد و در مجموع باید با موسساتی که در فعالیت اقتصادی بانک‌ها و کشور اختلال ایجاد می‌کنند، برخورد صورت بگیرد.

    گلشیرازی خاطرنشان کرد: در اصلاح قانون باید به تفکیک هلدینگ‌های پولی و مالی توجه بسیاری شود، در این زمینه بانک مرکزی مقابله با بنگاه‌داری بانک‌ها را پیگیری می‌کند و این چنین فعالیت‌هایی خارج از فعالیت‌های پولی و عرف اصلی کار بانک تلقی می‌شود.

    او در رابطه با عدم تبعیت کامل بانک‌ها از دستورات بانک مرکزی با بیان اینکه عدم نظارت کامل بانک مرکزی عدم تبعیت بانک‌ها را به همراه دارد، گفت: به دلیل آنکه سپرده‌های بانکی دارای مزیت است و هیچکونه مالیاتی بر آن‌ها وضع نمی‌شود بانک‌ها از این طریق حاشیه امنی بر خود ایجاد کرده‌اند و در این حاشیه امن به رقابت می‌کنند و رقابت آن‌ها تا حدودی تخطی از دستورات بانک مرکزی را به همراه دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها