عصر خودرو

جهش ۱۰ درصدی واردات نفت ژاپن از ایران

عصر بازار- صادرات نفت‌خام ایران به ژاپن در ماه ژانویه بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت و به یک میلیون و ۹۵۰هزار بشکه در روز رسید.

جهش ۱۰ درصدی واردات نفت ژاپن از ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، آمارهای وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (METI) نشان می دهد واردات نفت خام این کشور در ماه ژانویه به سه میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسید که این رقم در مقایسه با ژانویه 2015، حدود ٢,٥ درصد کاهش یافته است.

    سهم کشورهای خاورمیانه در واردات نفت خام ژاپن از 80،3 درصد در ژانویه 2015 به ٨٧.١ درصد در ژانویه امسال افزایش یافت که یک حد نصاب قابل توجه است.

    در این میان، واردات نفت خام ژاپن ازعربستان با ٢٤ درصد افزایش نسبت به ژانویه پارسال به میانگین یک میلیون و 320 هزار بشکه درروز رسید، بر این اساس عربستان توانست در ژانویه 2016، سهم حدود 40 درصدی از واردات روزانه نفت خام ژاپن را به خود اختصاص دهد که بالاترین میزان از مارس 2015 تاکنون بوده است.

    همچنین درماه گذشته میلادی، نخستین محموله نفت خام کردستان عراق به بازار ژاپن وارد شد که مجموع واردات نفت خام ژاپن از عراق در این ماه را به میانگین یک میلیون و یک هزار بشکه در روز افزایش داد.

    واردات نفت خام ژاپن از امارات متحده عربی در این ماه با ٢,١ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه پارسال به میانگین ٨٥٥ هزار بشکه در روز رسید.

    ژاپن همچنین در ماه ژانویه به طور میانگین روزانه ١٩٥ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد که نسبت به سال قبل، حدود 10،7 درصد افزایش نشان می دهد.

    کاهش اختلاف قیمت شاخص نفت خام برنت و دبی در بازارهای جهانی که از نیمه دوم سال 2015 آغاز شده سبب افزایش علاقمندی خریداران آسیایی به واردات نفت از کشورهای خاورمیانه شده است زیرا در مقایسه با خرید نفت خام قیمت گذاری شده با شاخص نفت خام WTI صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها