عصر خودرو

بازگشت به برجام چه تاثیری بر بورس دارد؟

عصر بازار- چند وقتی است که زمزمه‌هایی در رابطه با بازگشت به برجام و گشایش اقتصادی از سوی مسئولان شنیده می‌شود، اما گشایش دیپلماسی و بازگشت به برجام چه تاثیری بر بورس دارد؟

بازگشت به برجام چه تاثیری بر بورس دارد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تجارت‌نیوز، بعد از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا امیدها برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها بیشتر شد و زمزمه‌هایی در رابطه با بازگشت به برجام شنیده می‌شود. اما بازگشت به برجام چه تاثیری بر بورس دارد؟

    برخی از کارشناسان تاثیر برجام و گشایش سیاسی بر بورس را از منظر تغییرات قیمتی دلار تحلیل می‌کنند. به گفته آنها گشایش روابط دیپلماتیک و بازگشت به برجام باعث روند نزولی نرخ دلار می‌شود. کاهش قیمت دلار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دو تاثیر متفاوت بر بورس دارد.

    پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام با اشاره به قیمت دلار گفت: با بازگشت به برجام دلار احتمالا ارزانتر می‌شود و این موضوع در کوتاه‌مدت باعث اصلاح بازار سهام می‌شود. اما اگر با برداشته شدن تحریم‌ها گشایش اقتصادی حاصل شود و شرکت‌ها بتوانند صادرات خود را راحت‌تر انجام دهند و وضعیت اقتصادی بهتر می‌شود و تمایلات و امید به آینده در میان‌مدت باعث رشد بازار سهام می‌شود.

    این کارشناس در ادامه گفت: اما اگر گشایش اقتصادی مانند وعده‌های قبلی دولت در حد حرف باقی بماند و دلار نیز ریزش کند بازار سهام با رکود همراه می‌شود و ریزش سنگینی خواهد داشت.

    این کارشناس در رابطه با نمادهایی که با ریزش دلار رشد می‌کند گفت: صنایعی مانند خودرو و بانک صنایعی هستند که با ریزش قیمت دلار رشد می‌کنند و ریزش قیمت دلار به نفع این نمادها است.

    برچسب ها