عصر خودرو

دلیل اصلی صعودی شدن قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ چیست؟

عصر بازار- تجار نفتی توجه خود را از افزایش حجم ذخایر به سمت کاهش تولید معطوف کرده اند و در شرایطی که چشم انداز تولید کشورهای غیرعضو اوپک کاهشی است، این تغییر توجه احتمالا به توقف روند افت قیمت نفت کمک کرده است.

دلیل اصلی صعودی شدن قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، تجار نفتی توجه خود را از افزایش حجم ذخایر به سمت کاهش تولید معطوف کرده اند. در شرایطی که چشم انداز تولید کشورهای غیرعضو اوپک کاهشی است، این تغییر توجه احتمالا به توقف روند افت قیمت نفت کمک کرده است.
    در کل ماه دسامبر، آمارهای هفتگی مربوط به حجم ذخایر نفت خام آمریکا که از سوی وزارت انرژی این کشور منتشر می شد، تاثیر قابل پیش بینی ای بر قیمت ها داشت. وقتی حجم ذخایر افزایش می یافت، قیمت نفت کاهش می یافت و وقتی حجم ذخایر کاهش پیدا می کرد قیمت نفت جهش می یافت.
    با رسیدن میزان ذخایر به ارقام بی سابقه، همه توجهات معطوف رقم های میزان ذخایر بود، اما این توجهات با شروع سال 2016 به سمتی دیگر معطوف شد. حجم نفت خامی که در آمریکا ذخیره شده بود به رقم های بالای جدیدی رسیده و این افزایش همچنان ادامه دارد. اما تغییرات هفتگی در میزان حجم ذخایر دیگر موجب تشدید افت قیمت ها نمی شود. در مقابل، قیمت نفت در طی 4 هفته گذشته مدام افزایش یافته است.
    بنابراین به نظر می رسد که دوره تاثیر گذاری حجم ذخایر نفت خام آمریکا بر قیمت نفت سپری شده و اکنون عامل نگرانی جدیدی در بازار ظهور کرده است. به نظر می رسد که تجار اکنون از تحولات زودگذر و فوری به کمبود عرضه در آینده تمرکز کرده اند.
    در حالی که کاهش سرمایه گذاری شرکت های نفتی برای دومین سال متوالی، طرح های تولید نفت این شرکت ها را تهدید می کند و قیمت های پایین موجب تشویق تعطیلی میادین و چاه های قدیمی و غیر اقتصادی شده است، وزارت انرژی آمریکا نسبت به تولید کشورهای غیرعضو اوپک بدبین تر شده است. وزارت انرژی آمریکا در آخرین چشم انداز کوتاه مدت خود از بازار انرژی پیش بینی کرده که تولید نفت کشورهای خارج از اوپک در سال 2016، بیش از 440 هزار بشکه در روز کاهش یابد. این در حالی است که رقم مذکور در ماه ژانویه تنها 90 هزار بشکه در روز پیش بینی شده بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها