عصر خودرو

عربستان آگاهانه قیمت نفت را پایین نگه داشته است

عصر بازار- بسیاری از کارشناسان معتقدند عربستان در جهت افزایش قیمت نفت به طور جدی کوششی نمی‌کند و با این کار در نظر دارد تا حد ممکن پیشرفت‌های ایران را سد کند.

عربستان آگاهانه قیمت نفت را پایین نگه داشته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، کاهش قیمت نفت ادامه دارد و عربستان چنان به استخراج نفت خود ادامه می‌دهد که گویی سقوطی در قیمت نفت رخ نداده است برخی کارشناسان بر این نظرند که عربستان با محاسبه‌ای دقیق قیمت نفت را پایین نگه داشته است.

    قیمت هر بشکه 159 لیتری نفت از ماه‌های میانی سال 2014 تاکنون از 100 دلار برای هر بشکه به حدود 30 دلار رسیده است. این کاهش قیمت در حالی است که در عربستان سعودی استخراج نفت همچنان ادامه دارد و گویی در ارتباط با قیمت‌ها هیچ اتفاقی روی نداده است.

    بیارن بلاشکه، خبرنگار شبکه اول تلویزیون آلمان در قاهره در گزارشی در این باره می‌نویسد که عربستان مبالغ هنگفتی به گروه‌‌های مسلح در سوریه برای سرنگون کردن بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور کمک می‌کند. عربستان همچنین از مبارزه با شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی در یمن حمایت مالی می‌کند. کمک های این کشور در عین حال به مساجدی در سراسر دنیا می‌رسد که ایده‌های اسلام سنی رادیکال را تبلیغ می‌کنند.

    *تلاش ایران برای افزایش صادرات نفت

    بلاشکه در گزارش خود افزوده که رهبری عربستان سعودی از برخی از نهادها و سازمان‌های اجتماعی در این کشور حمایت مالی می‌کند. هزینه مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها مورد حمایت مالی دولت قرار دارد. دولت عربستان همچنین با کمک مالی قیمت بنزین در این کشور را پایین نگه می‌دارد. کمک‌های دولتی در عربستان در حالی است که عفو مالیاتی نیز برای بسیاری از کارفرمایان این کشور در نظر گرفته شده است.

    *ایده کاهش قیمت نفت برای مبارزه با ایران؟

    بسیاری از کارشناسان نفت منطقه بر این نظرند که عربستان در جهت افزایش قیمت نفت به طور جدی کوششی نمی‌کند و با این کار در نظر دارد تا حد ممکن پیشرفت‌های ایران را سد کند.

    *سیستم ناکارای اقتصادی در عربستان

    عربستان سعودی 620 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد. اما این مقدار که به نظر بسیار عظیم می‌آید، می‌تواند خیلی زود به پایان برسد. در سال 2015 میلادی 120 میلیارد دلار از ذخیره ارزی این کشور به خاطر مخارج بسیار و درآمد کم کاهش یافت.

    عبدالرحمان راشد، رئیس مرکز تحقیقاتی ابن خلدون در شهر ریاض معتقد است که سیستم اقتصادی عربستان ناکاراست. او می‌گوید 30 سال پیش تنها 85 درصد درآمد کشور از فروش نفت حاصل می‌شد، اما این رقم امروز به بیش از 90 درصد رسیده است.

    عبدالرحمان راشد خواستار تجدید نظر رهبری کشور در سیستم اقتصادی شده است. پیشنهاد عبدالرحمان راشد در شرایطی است که سن بیش از نیمی از جمعیت عربستان زیر 25 سال است و مقامات این کشور باید شرایط لازم برای ایجاد موقعیت‌های شغلی جوانان این کشور را نیز فراهم کنند.

    موسسه بین‌المللی مشاوره مدیریت مک‌کینزی برمبنای همین رشد جمعیت جوان در عربستان اعلام کرده است که در سال‌های آینده باید بیش از چهارمیلیون موقعیت شغلی در این کشور بوجود آید تا نارضایتی در میان جوانان عربستان افزایش نیابد.

    اما عبدالرحمان راشد، رئیس مرکز تحقیقاتی ابن خلدون در شهر ریاض نگرانی چندانی برای بیکاری در میان جوانان ندارد و بر این نظر است که کشورش بحران اقتصادی کنونی را با قدرت پشت سر خواهد گذاشت، زیرا "در جریان بحران بسیاری از رقبا شکست خواهند خورد".

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها