عصر خودرو

هدف نوواک از سفر به ایران چیست؟

فریز نفتی در یک قدمی توافق

عصر بازار- در حالی که بازار جهانی نفت در انتظار تصمیمات تازه بازیگران نفتی است،الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه هم به زودی به ایران می آید تا در این رابطه با مقامات نفتی ایران رایزنی کند.

فریز نفتی در یک قدمی توافق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین،  کشورهای مهم تولید کننده نفت، به دنبال عرضه بیش از تقاضا در بازار نفت،سرانجام مقاومت ها را شکستند و تقریبا توافق کرده اند تا با آغاز ماه مارس گفت و گوها درباره توقف تولید را تکمیل کنند.

    روزگذشته بیژن زنگنه وزیر نفت در آستانه سفر وزیرانرژی روسیه به تهران گفته بود که :« تا زمانی که تولید نفت ایران به چهار میلیون بشکه در روز نرسد کاری با ایران نداشته باشند و پس از آن با آنها همراهی می کنیم.»

    این در حالی است که الکساندر نوواک بعد از نشست دوحه گفته بود که: «ما توافق کرده ایم که تمام مشورت ها باید تا اول ماه مارس تکمیل شود.»به گفته وی  کشورهایی که علنا از این توافق حمایت می کنند، حدود سه چهارم کل نفت جهان را صادر می کنند، بنابراین این «یک سیگنال مثبت» برای بازار خواهد بود.

    عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر پیش از این در دوحه توافق کردند که تولید خود را در سطح ماه ژانویه متوقف کنند به شرطی که دیگر دولت های تولید کننده به آنها بپیوندند.ایران نیز از این طرح حمایت کرده اما تاکید کرده، میزان تولید نفت ایران در این توافق باید همان رقم تولید نفت این کشور پیش از وضع تحریم ها باشد. این شرط آیا پاسخ مثبت همراهان نفتی ایران را به دنبال خواهد داشت؟

    محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک به  خبرآنلاین گفت: باید برای یافتن جواب درست به دنبال راه ها و ریشه هایی بود که امروز ایران را در مقابل چنین درخواستی قرار داده است.هر چند کنترل بازار نفت و جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت ها امری ضروری و مهم است اما باید توجه داشت که توافق برای عدم افزایش تولید و توقع از ایران برای رعایت این توافق چندان منصفانه نیست .

    او افزود: صنعت نفت ایران زیان های بیشماری را از بابت تشدید تحریم ها متحمل شد و قاتصاد ایران نیز به تبع آن آسیبی قابل توجه دید اما باید توجه داشت که ایران لازم است جایگاه پیشین خود راپس بگیرد .ضمن اینکه در عمر اوپک کشورهای دیگری نیز به دلایلی از بازارهای نفت خارج شده اند و پس از رفع مشکلاتشان در صدد بازگشت به بازار برآمده اند .

    خطیبی به عراق به عنوان یک نمونه از این رفت وبرگشت اشاره کرد و اظهارداشت:  نمی شود از ایران توقع داشت در شرایط غیر تحریمی نیز موقعیت نفتی خود را همانند دوره تحریم نگه دارد. در حالی عرضه نفت اوپک در اولین ماه سال 2016 میلادی ٣٢ میلیون بشکه در روز اعلام شده که تقاضا برای این نفت، تنها 30 میلیون و 500 هزار بشکه اعلام شده است.

    بر اساس این گزارش، ایران پیش از تحریم ها بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز نفت صادر می کرد که به دلیل تحریم ها این رقم به 1 میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به ویژه عربستان با استفاده از این فرصت توانست سهم ایران از بازار نفت را تصاحب کند..

    قیمت نفت در طی 20 ماه گذشته 70 درصد کاهش یافته که عمدتا ناشی از تولید بالای اوپک و سایر تولید کنندگان و عمدتا آمریکا و روسیه بوده است.

    روسیه معتقد است اگر طرح فریز تولید نفت اجرایی شود، مازاد عرضه روزانه حدود 1.8 میلیون بشکه در بازار می تواند نصف شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها