عصر خودرو

بلومبرگ پیش‌بینی کرد

ورود ایران به بازارهای بین‌المللی تا یکسال آینده

عصر بازار: بلومبرگ در گزارشی به بهانه سفر یک سرمایه‌گذار آمریکایی به تهران به بررسی بازار اقتصادی ایران در دوران پساتحریم پرداخته و با اشاره به ۳۶ سالی که از انقلاب اسلامی در ایران گذشته دفعات درخواست وام از سوی ایران از بازارهای بین المللی را دو بار اعلام کرده است.

ورود ایران به بازارهای بین‌المللی تا یکسال آینده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بلومبرگ، قراردادهای منعقد شده مالی از سوی ایران جمعا یک میلیارد یورو است که پیش‌بینی می‌شود پس از توافق و با برطرف شدن تحریم‌ها برای اجرای طرح های توسعه و جذب سرمایه افزایش یابد.

    درحالی که مقامات ایرانی در وین بر سر توافق هسته‌ای مذاکره می‌کردند، هومز، مدیر سرمایه گذاری ساکن نیویورک برای بررسی بازار ایران به تهران سفر کرد. در این سفر 10 روزه جمعیت با سواد و نشانه های از اقتصاد مدرنیزه شده ایران منجر به ابراز تمایل او برای خریداری بدهی های پروژه های مالی ایران که در زمان تحریم قابل پرداخت نبود شده است.

    موسس شرکت مدیریت سرمایه گذاری لاک با اشاره به اینکه ایران نیاز به "زمان تقریبی یک ساله" برای ورود به بازارهای بین‌المللی دارد،گفت: تمایل بازار قرضه برای هر چیزی که مربوط به ایران باشد بالاست.

    البته تا قبل از آنکه ایران وارد بازارهای خارجی شود، ایالت متحده آمریکا و اتحایه اروپا نیازمند آن هستند تا شبکه ی پیچیده ی تحریم ها را که بخش اعظم آن مشمول ممنوعیت معامله با ایران و دسترسی بانک های ایرانی به سیستم جهانی پیامکی مالی معروف به سوئیفت است را برچینند.

    برچیده شدن چنین محدودیت هایی زمانی است که سازمان اتمی اتحادیه اروپا محدود شدن فعالیت های اتمی ایران را تایید کند و گمانه زنی‌هایی که در گذشته از تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای وجود داشته را فرونشاند. گفته می شود که این تاییده از سوی سازمان اتمی اتحادیه اروپا تا 15 دسامبر امسال اعلام خواهد شد هرچند که مسوولان آمریکایی پیش بینی کردند که زمان بیشتری برای بررسی طول خواهد کشید.

    یکی از مدیران بانک سرمایه گذاری اگزاتیک ال تی دی خبر از عزم آمریکا برای آغاز افزایش نرخ بهره در سال 2015 می دهد و می گوید که ایران احتمالا هرچه زودتر بدنبال اخذ وام با هزینه های زیر 10 درصد است.

    بیریتیش پترولیوم و شل
    ایران که دارای چهارمین منبع بزرگ نفت خام در جهان است بدنبال جذب سرمایه برای بخش هایی از اقتصادی است که در پی تحریم ها بیش ترین آسیب را دیده است. برای تبدیل شدن این سرمایه های خارجی که شرکت های رویال شل هلند، بیریتیش پترولیوم و توتال اس ای تاکنون بدان اشاره کردند، جمهوری اسلامی باید به بهبود زیربنای صنعتی خود بیاندیشد.

    طبق گزارش شرکت تحلیلی دینا عنب، حجم بزرگ بدهی ایران حدود 6.5 میلیارد دلار است که از وام های دوجانبه ای کشورهای آسیایی اخذ شده است. ایران هم چنین به صورت داخلی اقدام به اخذ وام می کند و تاکنون هیچ گاه الزامات تجاری را نقض نکرده است.

    این مدیر سرمایه گذاری با پیش بینی افزایش درخواست های سرمایه گذاران از اقصی نقاط دنیا در زمان تصمیم ایران برای فروش اوراق بهادار گفت: بصورت مالی بازار ایران محتاط است و من مطمئنم زمانی که تحریم ها برداشته شوند درخواست های قابل توجهی برای بازار بوجود می آید.

    اقتصاد ایران که هم اکنون 15 تا 20 درصد کوچک تر از زمانی است که می توانست بدون اعمال تحریم باشد در سال گذشته سه درصد رشد داشته است.

    در ادامه این گزارش به تصمیم بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی کردن تورم تا دو سال آینده و تقویت طرح های توسعه‌ ای تا برداشته شدن تحریم ها اشاره شده است و به نقل از بانک سرمایه گذاری رنسانس کاپیتال لندن اقتصاد ایران را مهمترین بازار برای سرمایه گذاران موسسه ای دانسته و پیش بینی کرده که سود سرمایه‌گذاری در آن تا سال آینده بطور هیجانی افزایش یابد.

    برچسب ها