عصر خودرو

یک تحلیلگر بازار سرمایه؛

سود بیشتر از میانگین بازار با انتخاب شرکت های پیشرو

عصر بازار- کاهش سود سپرده های بانکی برخلاف تصور عامیانه کاملاً به نفع بانک ها و کاهش هزینه های پولی آنها تمام می شود.

سود بیشتر از میانگین بازار با انتخاب شرکت های پیشرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمد تدین، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان مطلب فوق گفت: به طور قطع یکی از گروه های بسیار بهره مند از لغو تحریم ها در دوران پس از تحریم، گروه بانکی خواهد بود.

    وی در ادامه افزود: به دلیل شرایط سخت اقتصادی و رکود فراگیر،  بانک ها در سنوات گذشته به سوی بنگاه داری حرکت کردند که برای بازگشت به سمت بانکداری و احیاء نظام بانکی، به زمان بیشتری نیاز دارند.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: در این میان فروش های بسیار پرحجم و نامعقول برخی سهامداران عمده و حقوقی ها، کاهش اعتماد و بی اقبالی گروه بانکی را سبب شد.

    تدین اظهار داشت: انتظار می رود با گذشت زمان، کاهش فروش حقوقی ها به خصوص بعد از بهبود ترکیب سهامداری و در نهایت ارتقاء کیفیت سودآوری بانک ها، بی اعتمادی مذکور برطرف شود و گروه بانکی به جایگاه مطلوب خود بازگردد. 

    وی در ادامه به موضوع لیدری گروه خودرو پرداخت و گفت: گروه خودرویی در سال های تحریم به دلیل تحمیل هزینه های مختلف مالی و مواد اولیه علی رغم حمایت دولتمردان از فشار مضاعفی برخوردار بود و اکثراً با زیان مواجه بودند اما در دوران پسا تحریم و برطرف شدن مشکلات مذکور به خصوص هزینه های مالی، سود جایگزین زیان ها می شود.

    این تحلیلگر خاطرنشان کرد: بسترهای مناسب و علاقه شدید سرمایه گذاران خارجی و برندهای برتر دنیا به تولید محصولات مشترک، صنعت خودرو را با چشم انداز بسیار مثبتی مواجه کرده که دلیل اقبال بالای این گروه همین امر است.

    تدین با اشاره به هدف گذاری دولتمردان و تیم اقتصادی برای دست یابی به رشد اقتصادی 6 درصدی در سال آینده، گفت: برای حصول چنین رشدی، صنعت خودرو جزء پایه های اصلی حرکت اقتصادی خواهد بود.

    وی در رابطه با این گروه پیش بینی کرد: با توجه به مفروضات مذکور و علی رغم رشد چشمگیر گروه خودرویی و زیر مجموعه های آنها در این مدت کوتاه، و افزایش ریسک به دلیل پیش خور کردن بخش اعظم اخبار مثبت آینده، همچنان به ادامه صعود اما با آهنگ آهسته تر در این گروه معتقد هستیم.

    این تحلیلگر بازار سرمایه درباره شرایط گروه پتروپالایشی گفت: ریزش بیش از 60 درصدی قیمت های جهانی نفت و در گام بعدی قیمت محصولات گروه های پالایشگاهی و پتروشیمی، در کنار رفع نشدن ابهام نحوه محاسبه نرخ انواع محصولات، مواد اولیه و سوخت، این گروه با اصلاحی فرسایشی و نفس گیر مواجه شد که با وجود حمایت های مناسب سهامداران عمده، کم اقبالی به این گروه را نظاره گر بودیم.

    وی در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد در دوران بعد از تحریم ها و با کاهش هزینه های حمل و نقل، مواد اولیه و سهولت مراودات ارزی و کالایی، در بلند مدت، گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی مورد توجه بیشتر فعالین بازار قرار گیرند.

    تدین تصریح کرد: در سال پیش رو به خصوص اواسط سال آینده با راه اندازی طرح های نیمه کاره و افتتاح واحدهای جدید، گروه های مذکور جزء صنایع پیش رو بازار سرمایه قرار می گیرند و معاملاتی مثبت و منطقی تری را تجربه می کنند.

    این تحلیلگر درباره چشم انداز بازار سرمایه گفت:ادامه کاهش سود سپرده های بانکی، رفع ابهام صنایع مختلف به خصوص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تک نرخی شدن ارز بر اساس عرضه و تقاضای واقعی، کاهش ریسک سرمایه گذاران خارجی، سهولت مبادلات ارزی و بانکی و گسترش روز افزون مراودات بین المللی و در نهایت ادامه رشد نقدینگی به بیش از 1200 میلیارد تومان که قطعا بخشی از آن جذب بازار سرمایه خواهد شد، چشم انداز بسیار روشن اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه در سال های پیش رو و به خصوص سال 95 را رقم می زند.

    وی در پایان پیشنهاد کرد: در بازار سرمایه سهامداری با شرکت های پرپتانسیل و تشخیص گروه های پیشرو قطعا سودآوری بیشتری نسبت به میانگین رشد بازار خواهد داشت؛ به عنوان مثال گروه های خودرویی، حمل و نقل، بانکی و بیمه ای، تجهیزاتی و پیمانکاری و دارویی از گروه های پیش رو  سال آینده خواهند بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها