عصر خودرو

پیش‌بینی‌ها از رونق فلز سرخ در سال آینده حکایت دارد

افق روشن مس در سال ۹۵

عصر بازار- در سه ماه اول سال میلادی، قیمت فلزات اساسی نوسان‌هایی را تجربه کرد؛ اما عموما به طور میانگین بهای این محصولات ثابت باقی ماند. این در شرایطی است که طی یک سال اخیر مس در بازار داخلی هم‌مسیر با بازارهای جهانی افت‌و‌خیزهای متعددی را تجربه کرد. البته اکنون متغیرهای تاثیرگذار بر قیمت فلز سرخ نشان می‌دهد که روند رشد قیمت‌ها آغاز شده و چند عامل در این رشد موثر بوده است.

افق روشن مس در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، کاهش ارزش دلار، تلاش دولت چین برای ایجاد اطمینان در سرمایه‌گذاران در‌باره افق اقتصاد این کشور و آغاز فصل پرکردن انبارها از مواد خام از مهم‌ترین‌ دلایل این امیدواری‌هاست. از سال 2011 میلادی که قیمت مس در بازارهای جهانی به بیش از 10 هزار دلار در هر تن افزایش یافته بود، شاهد روند نزولی قیمت این فلز بودیم تا جایی که در پایان سال 2015 مس با ثبت رکورد نزدیک به 4300 دلاری کف قیمت 8 سال اخیر خود را تجربه کرد.

    در آن زمان اغلب فعالان بازار با از دست دادن استراتژی‌های تولیدی خود به سرعت فعالیت‌ها را متوقف کرده تا از زیان بیشتر جلو‌گیری کنند. این در شرایطی بود که این رویکرد بیشتر بر بخش تولید و عرضه مس تاثیر گذاشته و موجب شد تا موجودی انبارهای مس در بورس فلزات لندن به رقم کم سابقه 200 هزار تن کاهش یابد. این در حالی بود که کاهش قیمت جهانی این فلز در سه ماه گذشته باعث شد که تولید‌کنندگان اصلی برای مدیریت بازار بخشی از عرضه‌های خود را کاهش دهند؛ اما دولت پرو پس از اتمام اکتشافات گسترده خود میزان عرضه‌ها را به شدت افزایش داد؛ ولی باز هم روند عمومی کاهش موجودی انبارها با یک وقفه رو‌به‌رو شد که در نهایت افت موجودی انبارها را در سطحی کمتر از 1800 هزار تن رساند. از یک ماه و نیم گذشته تا‌کنون قیمت مس در بازارهای کالایی با 5/ 10 درصد افزایش رو‌به‌رو شده است که با بازگشت خریداران و پیشی گرفتن تقاضا و عرضه احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.

    سیگنال‌های حمایتی از بازار فلز سرخ

    افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی از کف قیمت‌های اخیر تا‌کنون به 40 درصد بالغ شده است که این رخداد به این معنی است که قیمت‌های تمام شده و هزینه‌های تولید این کالا در بازارهای مقصد افزایش یافته است. این مطلب در کنار فرسوده شدن بسیاری از معادن با کاهش عیار ماده معدنی و افزایش عمق استخراج همچنین در کنار رشد قیمت نفت و حتی تقویت بهره مالکانه دولت‌ها به دلیل کاهش درآمدهایشان از افزایش هزینه تولید حکایت می‌کند. این وضعیت به‌صورت کلی ضمن حمایت از بازار مس در کنار پایین بودن محسوس موجودی انبارها می‌تواند به رشد قیمت بیشتر فلز سرخ منجر شود.

    تصمیم‌هایی که بازار مس را متحول کرد

    تازه ترین عاملی که می‌تواند بر قیمت فلزات اساسی تاثیر گذارد، وعده‌هایی است که مقامات چین درباره آینده اقتصاد این کشور داده‌اند. وضعیت اقتصاد چین مهم‌ترین عامل در تعیین تحولات قیمت فلزات پایه است، زیرا این کشور بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلزات است. اقتصاد چین سال گذشته میلادی 9/ 6 درصد رشد کرد که پایین‌ترین میزان در 25 سال اخیر بود. انتظار می‌رود امسال نرخ رشد اقتصاد این کشور پایین‌تر از این رقم باشد. مقامات چین پیامی برای امیدوار کردن سرمایه‌گذاران نگران منتشر کرده‌اند: پکن اجازه نخواهد داد نرخ رشد اقتصاد کاهش یابد، ارزش یوآن ثبات پیدا خواهد کرد و روند ایجاد اشتغال ادامه می‌یابد؛ هرچند برنامه اصلاح ساختار صنایع ادامه پیدا می‌کند.

    این پیام در آستانه دو رویداد بسیار مهم سیاسی به سرمایه‌گذاران داده شده است: نشست وزرای دارایی گروه بیست اقتصاد بزرگ در این کشور و نشست سالانه مقامات بلندپایه چین که ماه آینده برگزار می‌شود و در آن برنامه پنج ساله توسعه به تصویب نهایی خواهد رسید. سقوط شاخص مالی بورس چین در تابستان سال پیش و کاهش غیرمنتظره ارزش یوآن سبب هراس سرمایه گذاران داخلی و خارجی شد زیرا در‌باره سلامت اقتصاد چین و توانایی دولت در اجرای اصلاحات و همزمان کمک به رونق اقتصاد تردیدهای جدی پدید آمد. یکی از مقامات دولتی می‌گوید: در شاخص‌های بنیادی اقتصاد تغییری پدید نیامده است؛ اما تحلیلگران معتقدند ضعف در شاخص‌های مهم از جمله صادرات و واردات و تولید کارخانه‌ای ادامه پیدا کرده است.

    اگر اقتصاد چین به ثبات برسد و وعده‌های دولت در حوزه رشد اقتصاد و ثبات ارزش یوآن تحقق یابد، شرایط برای رشد نسبی قیمت فلزات اساسی فراهم خواهد بود. عامل دیگر موثر بر قیمت‌ها ارزش دلار است، درباره تغییرات ارزش دلار در ماه‌های آینده ابهام‌های جدید پدید آمده است؛ زیرا از یکسو بانک مرکزی آمریکا نسبت به ضعف اقتصاد جهان ابراز نگرانی کرده و از سوی دیگر داده‌های اقتصاد آمریکا مثبت هستند و احتمال دارد بانک مرکزی در آینده نزدیک بار دیگر نرخ‌های بهره را بالا ببرد. به این ترتیب اطمینانی در‌باره مسیر حرکت دلار وجود ندارد. بنابراین سرمایه‌گذاران بر مبنای تغییرات روزانه ارزش این ارز درباره بازار فلزات اساسی تصمیم‌گیری می‌کنند. در نهایت قیمت نفت سومین عامل موثر بر قیمت فلزات اساسی است. پیش‌بینی شده قیمت نفت رشدی تدریجی خواهد داشت، در نتیجه از این جهت قیمت فلزات اساسی حمایت می‌شود.


    پیش‌بینی‌های بلند‌مدت مس در بازار داخلی

    کارشناسان در حوزه فلزات پایه بر این باورند که آینده قیمت مس در بازار داخلی در بلند مدت رو به بهبود می‌رود و قیمت مس در بلندمدت با افزایش قیمت مواجه می‌شود. بررسی بازار فلزات اساسی طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت اکثر این محصولات در چند وقت اخیر روند نزولی به خود گرفته و با کاهش مواجه شده‌اند. کارشناسان در این حوزه بر این باورند که دلایل کاهش قیمت فلزات پایه طی این مدت کاهش قیمت جهانی و کاهش رشد اقتصاد چین است؛ اما اعتقاد دارند که قیمت مس در بلندمدت با روند صعودی مواجه می‌شود. در بازار داخلی هم قیمت مس کاهش پیدا کرده که عوامل این کاهش در بازار داخلی به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار و کاهش قیمت جهانی است که قیمت مس در داخل از قیمت بازار جهانی نیز تبعیت می‌کند. کارشناسان معتقدند دو عامل گران شدن دلار و کم شدن تقاضای چین،‌ عوامل اصلی طولانی شدن رکود در بازار فلزات اساسی به ویژه مس است. از سوی دیگر همه شهرک‌های صنعتی فلزی در دوسال اخیر 50 تا 60 درصد از توانایی تولید خود را بی‌استفاده گذاشته‌اند.

    از سوی دیگر به عقیده فعالان بازار دیده می‌شود که گاهی تولیدکنندگان، به جای عرضه کالا در بورس کالا ترجیح می‌دهند مستقیما با قیمت‌هایی که کمتر از ارقامی که قرار است در بورس کالا کشف ‌شود، کالا را به فروش می‌رسانند؛ اما این نوع فروش موجب افزایش دلالان خواهد شد. به عقیده کارشناسان، کاهش قیمت مس در حال حاضر موضعی است و در کوتاه‌مدت شاهد ثبات قیمت و در بلند مدت با افزایش قیمت ادامه نخواهد داشت. قیمت مس اکنون در بازار داخلی در کف 15 هزار تومانی قرار دارد که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این رقم در سال جاری رشد بیشتری را تجربه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها