عصر خودرو

اجلاس اعضای اوپک و روسیه درباره طرح «فریز نفتی» در نخستین روز سال نو

عصر بازار- ۱۵ کشور عضو اوپک و روسیه در ۲۰ مارس دومین اجلاس طرح فریز نفتی را با امید به افزیش قیمت نفت برگزار می‌کنند.

اجلاس اعضای اوپک و روسیه درباره طرح «فریز نفتی» در نخستین روز سال نو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، به نقل از اکونومیک‌کلندر، روسیه و 15 عضو اوپک در 20 مارس (نخستین روز سال نو ایرانی) در مسکو گرد هم می‌آیند تا طرح فریز نفتی به سرانجام برسانند.

    حدود یک ماه پیش طرح فریز نفتی مطرح شد، وزیر نفت  ونزوئلا با دیدارهایی که با همتایان خود در روسیه، قطر، عربستان و ایران داشت، طرحی را تحت عنوان «فریز نفتی» دنبال کردند. براساس این طرح، قرار است، میزان عرضه نفت کشور های تولید کننده در سقف ماه ژانویه نگه داشته شود. در حال حاضر قیمت نفت نسبت به دو سال گذشته حدود 70 درصد کاهش داشته که کارشناسان دلیل آن را عرضه بیش از اندازه عنوان می‌کنند.

    به گفته کارشناسان، در  حال حاضر 1.5 میلیون بشکه در روز مازاد نفت در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

    پیش از این، پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده بود 15 کشور به طرح فریز نفتی پیوسته‌اند.

    رئیس جمهور روسیه گفت: شرکت‌های بزرگ نفتی روسیه آماده همکاری با طرح فریز نفتی هستند. همچنین نواک وزیر انرژی روسیه هم گفته بود با توجه به اینکه میزان عرضه نفتی در کمترین میزان است، نیازی نیست ایران در طرح فریز نفتی شرکت کند و باید راه‌حل جداگانه‌ای برای این کشور طرح شود.

    امروز بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده است؛ کشورهای دیگر تا زمانی که سقف تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه در روز نرسیده، نباید انتظار داشته باشند ایران در طرح فریز نفتی مشارکت کند، اما بعد از رسیدن میزان تولید به این سقف، ایران با این طرح همکاری خواهد کرد.

    برخی منابع آگاه اعلام کردند امروز بعدازظهر نواک وزیر انرژی روسیه با یک گروه اقتصادی وارد تهران می‌شود.

    امروز صبح زنگنه اعلام کرد؛ بخشی از مأموریت نواک، مذاکره درباره مسائل نفتی با ایران است.

    براساس این گزارش، بعد از اینکه عربستان سعودی با طرح بیرون راندن تولیدکنندگان نفت آمریکا و روسیه از بازارهای بین‌المللی اقدام به کاهش قیمت نفت کرد، اکنون این کشور با 100 میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شده است و به دنبال وام 6 تا 8 میلیارد دلاری است.

    البته پیش از این، مسئولان سعودی از کسری بودجه 98 میلیارد دلاری خبر داده بودند که صندوق بین‌المللی پول با تکذیب آن، رقم کسری بودجه را 150 میلیارد دلار اعلام کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها